Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Les kommentaren, jeg sier eksplisitt at det ikke er ett eksempel jeg mener bør skje og det siste spørsmålet har jeg allerede svart deg på selv om du til stadighet sier jeg ikke har det men ikke kan vise til de andre gangene du har stilt spørsmålet..

Vi har diskutert det i linken feks.

Mulig jeg er sløv og trenger ting med teskje, men slik jeg har tolket deg så vet du ikke hva de tjener i butikk, men du hevder de blir rævkjørt for at eiere skal tjene seg rike, men jeg trenger teskjea til å forstå hva du mener en butikkansatt bør tjene. Er det 200kr timen slik de på cafeen tjener? Mer? mindre? 

Ja, jeg vet og jeg skriver at det er et forsøk fra deg på å gjøre et poeng, men som sagt så blir det et veldig teit forsøk, som ikke bidrar til en god debatt. 

Jeg mener en butikkansatt bør tjene under median, hva tenker du om det? 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Vi har diskutert det i linken feks.

Mulig jeg er sløv og trenger ting med teskje, men slik jeg har tolket deg så vet du ikke hva de tjener i butikk, men du hevder de blir rævkjørt for at eiere skal tjene seg rike, men jeg trenger teskjea til å forstå hva du mener en butikkansatt bør tjene. Er det 200kr timen slik de på cafeen tjener? Mer? mindre? 

Ja, jeg vet og jeg skriver at det er et forsøk fra deg på å gjøre et poeng, men som sagt så blir det et veldig teit forsøk, som ikke bidrar til en god debatt. 

Jeg mener en butikkansatt bør tjene under median, hva tenker du om det? 

ehm, ja du er ekstremt sløv om du ikke har fått med deg det. Vennligst bla litt bakover. Jeg har nevnt tariff flere ganger og at de uten tariff har ukjent men sannsynligvis lavere lønn. 

Helt enig at de bør tjene under median, men i dag tjener de rundt <50% av median. Det er for lite. Noen litt over(de med mest erfaring og tariffI).

Skrevet

En ordinær ansatt på rema 1000 har en årslønn på mellom 400k og 500k. Jeg har sjekket. Det at eieren tjener store verdier kommer av enormt store volum. De har ikke noen høy avanse etter at de har betalt varer og lønninger. Butikksjef i Rema 1000 kan være svært godt betalt..vi snakker millioner for enkelte. 

Det er ikke butikk ansatte som er nederst på lønnstigen i Norge. Selv yrker med fagbrev og krav til utdannelse er lavere lønnet på en del områder. Jeg ser jo at små innvandrer butikker klarer seg i konkurransen med de store kjedene..så det er nok ikke nødvendigvis slik at de store kjedene er så ekstremt effektive..eller har lavtlønnede på sine lønningslister.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

ehm, ja du er ekstremt sløv om du ikke har fått med deg det. Vennligst bla litt bakover. Jeg har nevnt tariff flere ganger og at de uten tariff har ukjent men sannsynligvis lavere lønn. 

Helt enig at de bør tjene under median, men i dag tjener de rundt <50% av median. Det er for lite. Noen litt over(de med mest erfaring og tariffI).

Hvor får du de tallene fra? 

Ifølge SSB er medianlønn i Norge 53,490, mens medianlønn for butikkmedarbeidere er 40.290
Nedre kvartil er 32.950 øvre 43.400

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Hvor får du de tallene fra? 

Ifølge SSB er medianlønn i Norge 53,490, mens medianlønn for butikkmedarbeidere er 40.290
Nedre kvartil er 32.950 øvre 43.400

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

Tallene mine er i fra handel og kontor sin tariffavtale trinn 1, altså der en voksen starter slik jeg har forstått det :)  De første trinnene er mer eller mindre like rundt 30 000 hvor de to siste går opp noe til 40 000ish. Alt dette er tatt i fra minnet så gi meg noe slingring :)

Skrevet

Tallene mine er i fra handel og kontor sin tariffavtale trinn 1, altså der en voksen starter slik jeg har forstått det :)  De første trinnene er mer eller mindre like rundt 30 000 hvor de to siste går opp noe til 40 000ish. Alt dette er tatt i fra minnet så gi meg noe slingring :)

Så nedre startlønn er 56% av medianlønn i Norge og øvre del av lønningen er nesten 75% av medianlønn i Norge. 
For meg så høres ikke dette helt gærnt ut hvis man tenker på hvor lite det kreves av en person for å få jobb i butikk, og hvor lite ansvar og egentlig lite fysisk arbeid det er. Arbeidstidene er ganske kjipe. 

For å komme i øvre sjikte må en ha 6-7 års ansiennitet, det syns jeg kanskje de kunne nedjustert med noen år, slik at man raskere kom opp til 75% av median. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Så nedre startlønn er 56% av medianlønn i Norge og øvre del av lønningen er nesten 75% av medianlønn i Norge. 
For meg så høres ikke dette helt gærnt ut hvis man tenker på hvor lite det kreves av en person for å få jobb i butikk, og hvor lite ansvar og egentlig lite fysisk arbeid det er. Arbeidstidene er ganske kjipe. 

For å komme i øvre sjikte må en ha 6-7 års ansiennitet, det syns jeg kanskje de kunne nedjustert med noen år, slik at man raskere kom opp til 75% av median. 

Det er nok veldig strategisk at de 4 første årene er mer eller mindre standstill. Mange som har disse jobbene har de midlertidig. Slik at en slipper å betale vesentlig mer for folk flest mens de som blir igjen får en liten bump før de stagnerer helt. 

Jeg synes absolutt det er for lavt, spessielt når en ser på minstelønn for tilsvarende yrker. Da tenker jeg på de første årene, som du også påpeker. I dag ligger det mer eller mindre likt med uføre, og jeg er ganske sikker på at dette trigger mange i kassen til å prøve å bli ufør for å slippe unna. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er nok veldig strategisk at de 4 første årene er mer eller mindre standstill. Mange som har disse jobbene har de midlertidig. Slik at en slipper å betale vesentlig mer for folk flest mens de som blir igjen får en liten bump før de stagnerer helt. 

Jeg synes absolutt det er for lavt, spessielt når en ser på minstelønn for tilsvarende yrker. Da tenker jeg på de første årene, som du også påpeker. I dag ligger det mer eller mindre likt med uføre, og jeg er ganske sikker på at dette trigger mange i kassen til å prøve å bli ufør for å slippe unna. 

Jeg tenker at stigen bør være mye brattere, altså startlønna er lav, men en grei start første året. Deretter burde lønna øke mer per år, slik at man kommer fortere til 75% av medianlønn. 60-75% av medianlønn tenker jeg er et greit lønnsnivå for en butikkmedarbeider i Norge. 

Og det uførgreiene der er vel bare ville spekulasjoner? Jeg blir ikke overrasket dersom det er mange som trives med å jobbe i butikk selvom lønna er lav. Jeg tror også ytterst få syns det er digg å bare være ufør, helt uavhengig av hvor mye penger man får for det. 

Skrevet
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at stigen bør være mye brattere, altså startlønna er lav, men en grei start første året. Deretter burde lønna øke mer per år, slik at man kommer fortere til 75% av medianlønn. 60-75% av medianlønn tenker jeg er et greit lønnsnivå for en butikkmedarbeider i Norge. 

Og det uførgreiene der er vel bare ville spekulasjoner? Jeg blir ikke overrasket dersom det er mange som trives med å jobbe i butikk selvom lønna er lav. Jeg tror også ytterst få syns det er digg å bare være ufør, helt uavhengig av hvor mye penger man får for det. 

jeg er enig i det, med en liten bump i start. over 200 er nok en fair start i dag som på feks cafe. 

Ja det er såklart bare en spekulasjon. 

Skrevet

I den dagligvarekjeden jeg er en del av er alle butikker forpliktet til å følge tariff på lønnsatser og regler om lønn, uavhengig av om butikken har egen tariffavtale eller ikke.

I all hovedsak følger alle tariff til Virke og Handel og kontor. 

Her ser lønnstabellen slik ut:

image.thumb.png.20fd9d12c5713fa29c71763d12d40511.png

Alle med generell studiekompetanse, eller som er over 25 år, starter på trinn 3. Deretter går man opp 1 trinn per år hvis man jobber mer enn 15 timer i snitt per uke (under 15 timer, hvert andre år). 

Det vll si, begynner du rett på jobb i butikk etter fullført vgs i minimum 40% stilling, er du på øverste lønnstrinn etter 3 år.

Fagbrevtillegg på 9,50kr/timen etter 2. år som faglært.

Dette er satsene for UB-tillegg: 

image.png.026f42de5fe2c73dbe17e85a154438ed.png

I praksis har man gjerne en bruttolønn på 45 000kr + som fulltids butikkansatt på øverste lønnstrinn.

For moro skyld, dette er historikken fra 2018-2024. 

image.png.4a4ca063b0354a75f8f452b99be9c3d4.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sjokolade1 skrev (13 minutter siden):

I den dagligvarekjeden jeg er en del av er alle butikker forpliktet til å følge tariff på lønnsatser og regler om lønn, uavhengig av om butikken har egen tariffavtale eller ikke.

I all hovedsak følger alle tariff til Virke og Handel og kontor. 

Her ser lønnstabellen slik ut:

image.thumb.png.20fd9d12c5713fa29c71763d12d40511.png

Alle med generell studiekompetanse, eller som er over 25 år, starter på trinn 3. Deretter går man opp 1 trinn per år hvis man jobber mer enn 15 timer i snitt per uke (under 15 timer, hvert andre år). 

Det vll si, begynner du rett på jobb i butikk etter fullført vgs i minimum 40% stilling, er du på øverste lønnstrinn etter 3 år.

Fagbrevtillegg på 9,50kr/timen etter 2. år som faglært.

Dette er satsene for UB-tillegg: 

image.png.026f42de5fe2c73dbe17e85a154438ed.png

I praksis har man gjerne en bruttolønn på 45 000kr + som fulltids butikkansatt på øverste lønnstrinn.

For moro skyld, dette er historikken fra 2018-2024. 

image.png.4a4ca063b0354a75f8f452b99be9c3d4.png

Veldig interessant og trist med siste tabell:

image.png.7b088508d9f91022ed4adf99080a3a76.png

Nå tok jeg bare for meg lønnstrinn 1, men det er nok ikke særlig bedre for de andre.

EDIT: Altså får butikkansatte stadig mindre råd. Montro hvordan det går for eierene og formuen?  

Endret av Salvesen.
Skrevet

Nå tok jeg bare for meg lønnstrinn 1, men det er nok ikke særlig bedre for de andre. 

Kan du ta for deg trinn 6?

Skrevet

133 for de under 18? Husker jeg tjente 137kr timen på min første sommerjobb som ryddegutt hos et lokalt snekkerfirma, og det var 25 år siden. Men det gjenspeiler vel den økonomiske utviklingen i Norge, med massivt press på norske lønninger fra østeuropeiske land og Midtøsten.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

EDIT: Altså får butikkansatte stadig mindre råd. Montro hvordan det går for eierene og formuen?  

Siden 2018 har alle tilleggene steget. Det får du ta med deg også..

Skrevet
Sjokolade1 skrev (Akkurat nå):

Vi er litt over, med andre ord.

Oi ja, den stoppet på 2024 ser jeg ja. 

Til sammenligning er medianlønn opp 6-7% på samme tid om en tar høyde for 4.4% økning i år(blir sannsynligvis en del mer) mot deres 1.3%.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Siden 2018 har alle tilleggene steget. Det får du ta med deg også..

har de steget vesentlig mer enn inflasjonen? Jeg har ikke oversikten, derav tok jeg de ikke med. Men regner med du har det siden du tar det opp? 

Som nevnt over har de økt 1.3% mens medianlønnen har økt 6-7%. Det er ganske stor forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...