Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Så du kan ikke nevne en eneste branse som ikke er versting? Selv om "de fleste ikke er det" i følge deg (sitat tidligere i tråden).
Interessant argumentasjonsmetode.

Jeg er godt kompetent på mitt arbeid (eiendom) også. Så da er det vel greit da?

jeg har ikke sagt jeg ikke kan det, det er dine ord. 

Kompetent? Hva babler du om nå? Jeg sa kompansert for mitt arbeid. 

Jeg har ikke påpekt at du er noe som helst, jeg har bare påpekt at det du driver med(som jeg har forstått er utleie i stor skala) er en bransje jeg mener er på bånnen av min rangjering på dette området. Verken mer eller mindre. For alt jeg vet kan du huse ukrainere gratis, og det er jo tipp topp. Men jeg diskuterer ikke deg, men bransjen og min mening om den. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Ok, så de som ikke har utdanning og som oftest er studenter er dårligere kompensert enn sjefer/utdannede folk som har vesentlig høyere ansvar i tillegg. Dette er sjokkerende nyheter

Igjen, det var ikke dette jeg sa. Men jeg ser jo dette er en gjenntakende ting med deg, å stadig dra inn stråmenn. Det er en dårlig teknikk du bør slutte med. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Igjen, det var ikke dette jeg sa. Men jeg ser jo dette er en gjenntakende ting med deg, å stadig dra inn stråmenn. Det er en dårlig teknikk du bør slutte med. 

Du kommer jo med utsagn uten å utdype det når en spør hva du mener. Det er en dårlig teknikk du bør slutte med.

Sitat deg tidligere i forbindelse med ditt svar her: "Ja, typisk de som utøver arbeid for å dra inn pengene." 
I hvilke branser er ikke folkene på "gulvet" (de som utøver arbeidet) lavere/mindre utdannet enn sjefene/de oppover i systemet og derfor også lønnet lavere/lavest?

Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Men slik det er i butikk i dag er det de ansatte som lider for toppene sine formuer i Sveits.

Tja, hvilke mottiltak foreslår du da?

Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja, typisk de som utøver arbeid for å dra inn pengene. Sjefer og slikt er gjerne godt kompansert. 

Det er ikke en hemmelighet at de som jobber på "gulvet" i butikk er dårlig kompansert i samfunnet om en sammenligner, samme med de som passer ungene mine. Da er det horribelt at de som ansetter disse folkene ofte er noen av de rikeste i samfunnet. Det er bare min mening om saken, det er ingen fasit. 

Jeg mener det er muligheter for å kompansere disse folkene bedre, men det går utover den enorme rikdommen til eierene og andre ting. 

Vel - så dårlig lønn har ikke de på gulvet i butikk. Min samboer tjener mye mindre enn de som sitter i kassa på Rema 1000 for å si det slik - og hun har utdannelse. Men hun har selv valgt å stå i det yrket sitt selv om jeg har ymtet frempå at det er enklere og bedre betalte jobber f.eks på Rema 1000.

Nå har ikke hennes inntekt noe å si for vår økonomi, og hun gjør selvfølgelig som hun vil - men jeg kan ikke si jeg opplever at de som sitter i kassa på f.eks Rema  går for lut og og kaldt vann - det er andre yrker som har det verre......

Forøvrig veldig enig at eiendom har det historisk sett vært alt for store marginer - og dette gjør det vanskelig for mange å skaffe seg bolig. Mange "tvinges" nesten til å makse ut lånet..Og før du vet ordet av det har vi en nasjon som er mer opptatt av renten enn livet forøvrig............Det er i mitt hode galskap!

Skrevet
wampster skrev (4 minutter siden):

Du kommer jo med utsagn uten å utdype det når en spør hva du mener. Det er en dårlig teknikk du bør slutte med.

Sitat deg tidligere i forbindelse med ditt svar her: "Ja, typisk de som utøver arbeid for å dra inn pengene." 
I hvilke branser er ikke folkene på "gulvet" (de som utøver arbeidet) lavere/mindre utdannet enn sjefene/de oppover i systemet og derfor også lønnet lavere/lavest?

Hva snakker du om, dette var ett svar på ett spørsmål i fra en annen person. Den personen har ikke ment svaret manglet utdypning. Bare du, som ikke var inkludert i samtalen. 

Kom gjerne tilbake når du ønsker litt saklig diskusjon. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Vel - så dårlig lønn har ikke de på gulvet i butikk. Min samboer tjener mye mindre enn de som sitter i kassa på Rema 1000 for å si det slik - og hun har utdannelse. Men hun har selv valgt å stå i det yrket sitt selv om jeg har ymtet frempå at det er enklere og bedre betalte jobber f.eks på Rema 1000.

Nå har ikke hennes inntekt noe å si for vår økonomi, og hun gjør selvfølgelig som hun vil - men jeg kan ikke si jeg opplever at de som sitter i kassa på f.eks Rema  går for lut og og kaldt vann - det er andre yrker som har det verre......

Forøvrig veldig enig at eiendom har det historisk sett vært alt for store marginer - og dette gjør det vanskelig for mange å skaffe seg bolig. Mange "tvinges" nesten til å makse ut lånet..Og før du vet ordet av det har vi en nasjon som er mer opptatt av renten enn livet forøvrig............Det er i mitt hode galskap!

Altså, jeg har på ingen måte sagt at de i butikk har den laveste lønnen. Det er mange andre eksempler. Men det som er så rått i den bransjen er de store forskjellene mellom "de på gulvet" og de på toppen. Den er ofte helt ekstrem. Men igjen, dette er ikke bare butikk men det skjer absolutt der. Den viktigste for meg er nok de i barnehagen. De er dårlig kompansert de. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

mottiltak for hva? Høyere lønn i butikken? enkel start, minstelønn. 

Greit nok forslag det! I praksis vil det gi høyere priser i butikken. En omfordeling til vanlige folk som er ansatte i butikk, fra vanlige folk som jobber andre steder, er trygdet, studenter eller annet.

Men var det egentlig det du ville løse?

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Hva snakker du om, dette var ett svar på ett spørsmål i fra en annen person. Den personen har ikke ment svaret manglet utdypning. Bare du, som ikke var inkludert i samtalen. 

Kom gjerne tilbake når du ønsker litt saklig diskusjon. 

Jeg ønsker utdyping på  noe du skrev i tråden... Eller er det kun den personen som originalt skrev noe du kommenterte på som kan etterspørre det av en eller annen grunn?

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg har på ingen måte sagt at de i butikk har den laveste lønnen. Det er mange andre eksempler. Men det som er så rått i den bransjen er de store forskjellene mellom "de på gulvet" og de på toppen. Den er ofte helt ekstrem. Men igjen, dette er ikke bare butikk men det skjer absolutt der. Den viktigste for meg er nok de i barnehagen. De er dårlig kompansert de. 

Ja,en del yrker har veldig dårlig betalt. Disse matvare butikkene er ikke de verste i så måte. Det er også noen som lar seg utnytte og jobber veldig mye gratis. Min samboer jobber f.eks minst 1 time ubetalt hver bidige dag. Det er ingen der som er organisert heller fordi sjefen der ikke vil det. De går også på minste tariff som er å oppdrive for bransjen. Jeg er veldig oppgitt over at hun vil fortsette å ha det slik..men folk er ulike..sånn er det bare..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Greit nok forslag det! I praksis vil det gi høyere priser i butikken. En omfordeling til vanlige folk som er ansatte i butikk, fra vanlige folk som jobber andre steder, er trygdet, studenter eller annet.

Men var det egentlig det du ville løse?

tja, det kan gi høyere priser i butikk. Det kommer an på motreaksjonen i fra bedriften. De kan også svelge tapet på sin side. Også kan en såklart jobbe videre, skal en som samfunn og stat ta mer kontoll på dette? Jeg sier ikke at det er rett, men det er også ett tiltak. 

Jeg er uansett ikke i en posisjon der jeg bør utforme slike ting. Jeg har bare en formening om temaet. 

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker utdyping på  noe du skrev i tråden... Eller er det kun den personen som originalt skrev noe du kommenterte på som kan etterspørre det av en eller annen grunn?

igjen, kom gjerne tilbake når du ønsker å diskutere saklig. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Ja,en del yrker har veldig dårlig betalt. Disse matvare butikkene er ikke de verste i så måte. Det er også noen som lar seg utnytte og jobber veldig mye gratis. Min samboer jobber f.eks minst 1 time ubetalt hver bidige dag. Det er ingen der som er organisert heller fordi sjefen der ikke vil det. De går også på minste tariff som er å oppdrive for bransjen. Jeg er veldig oppgitt over at hun vil fortsette å ha det slik..men folk er ulike..sånn er det bare..

Men å gå på "minste tariff" er jo iallefall lovlig. Det er mange butikker som ikke har tariff og der kan lønnen være under de 180 eller hva tariffen sier som minimum for "voksne". 

Men ja, det er mange andre plasser som sliter med slike ting. Mye en bør rydde opp i! Men jeg antar også at eieren til bedriften som din frue jobber i ikke har flere titalls milliardær på "bok". Noe som gjør det mye verre, for meg. Som sagt, dette er bare mine meninger :)

• Liker 1
Skrevet

igjen, kom gjerne tilbake når du ønsker å diskutere saklig. 

Kom gjerne tilbake når du klarer å svare på enkle spørsmål rundt egne utsagn.

Jeez

Skrevet

De kan også svelge tapet på sin side.

Tenkte du fra noen bestemt budsjettpost? Marginen på 2%? Lederlønninger?

Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Tenkte du fra noen bestemt budsjettpost? Marginen på 2%? Lederlønninger?

Som sagt, jeg er ikke den som bør ta på seg denne jobben. Det var ett alternativ. 

Men om du spør kun om min mening så tar jeg gjerne dyrere priser mot at folk får en verdig lønn. Men dette er kun mitt svar. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

image.png.e06f933f59e199e8200e4ab02bfd55a0.png

Jada, de tjener småpenger 😛

At et budsjett viser at en såvidt går i pluss betyr ikke at det er folk som blir veldig rike og tar ut enorme summer. 

"butikk" og barnehage er vell noen av de værste bransjene her til land, de har de dårligst betalte ansatte mens eiere er noen av landets rikeste. Det er en skikkelig uting spør du meg. Også skylder en på at en har så ekstremt lave marginer at sånn må det være. Men de bygger butikker over en lav sko, kjøper opp andre selskaper osv. For ikke å snakke om å flytte ut av landet for å slippe promille endringer i skatt. 

Dette er det veldig mange som ikke forstår dessverre. 

Kan ta et eksempel for tråden ( @wampster )

I 2023 kjøpte Meny karbonadedeig fra en bonde for 53 kr/kg. De solgte denne for 124kr/kg. 

I 2025 kjøpte Meny karbonadedeig fra samme bonde for 58kr/kg. De solgte denne for 224kr/kg. En 9,8 prosents økning hos produsent førte til 80% for deg og meg og en helt galematias kalkyle. På helt livsnødvendige varer, ingen av oss er selvforsynt med mat lenger dessverre. 

Det viktigste virkemiddelet for dagligvarekjedene er å få matet inn i hodet hvor dyrt alt har blitt og hvor ekstremt tøft marked de er, får du banket dette inn i hodet på forbruker så stiller de ikke så mange spørsmål. 

Hva kan vi gjøre? Statlig butikk? Stjele varer i de selvbetjente kassene? Og jeg som trodde bransjen min var griske!

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Skrevet
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

I 2023 kjøpte Meny karbonadedeig fra en bonde for 53 kr/kg. De solgte denne for 124kr/kg. 

I 2025 kjøpte Meny karbonadedeig fra samme bonde for 58kr/kg. De solgte denne for 224kr/kg.

Jeg synes den bonden burde startet med gårsdutsalg. Kanskje til og med samarbeidet med andre bønder i nærområdet som produserer andre varer, og dannet et slags cooperativ..

Skrevet
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Dette er det veldig mange som ikke forstår dessverre. 

Kan ta et eksempel for tråden ( @wampster )

I 2025 kjøpte Meny karbonadedeig fra samme bonde for 58kr/kg. De solgte denne for 224kr/kg. En 9,8 prosents økning hos produsent førte til 80% for deg og meg og en helt galematias kalkyle. På helt livsnødvendige varer, ingen av oss er selvforsynt med mat lenger dessverre. 

Det viktigste virkemiddelet for dagligvarekjedene er å få matet inn i hodet hvor dyrt alt har blitt og hvor ekstremt tøft marked de er, får du banket dette inn i hodet på forbruker så stiller de ikke så mange spørsmål. 

Hva kan vi gjøre? Statlig butikk? Stjele varer i de selvbetjente kassene?

Hvis en i 2025 kjøper karbonadedeig til 224kr/kg og samtidig klager på dagligvarepriser så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...