Gå til innhold

Tråden for OLED monitorer


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Kan forklare hvorfor man gjerne ser endel OLED «innbrenning» av QD-panel på reddit (r/oled monitors) vs f.eks LG sine? For min del som har C2 så syns jeg dette er litt oppløftende, men skulle ønske problemene med dette kunne forsvinne helt.
 

Selv om 99% av meg ikke er bekymret for dette, så må jeg innrømme at det er *litt* kjipt å måtte tilpasse bruksmønsteret fordi 1% av meg er redd for å skade panelet. Jeg er fremdeles ikke glad i «auto hide» av taskbar f.eks og jeg liker godt å sette på ting på skjermen som har statiske elementer, som feks golf eller annen sport. Dette har jeg sluttet helt med pga OLED, så har dratt en DP-kabel til den gamle skjermen min (TN) som er for slikt 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært innom disse i tråden allerede, men mine nåværende våpen i kampen mot burn-in er Wallpaper Engine og TranslucentTB. Den siste røyk dessverre i W11 update nylig men antar dette fikses straks. WE koster ca 40 på steam men kan da brukes på tvers av pcer.

Lenke til kommentar
15 hours ago, BadCat said:

Jeg ser ut til at jeg ville ha fått image-retention relativt kjapt. Jeg har greid det både på TN og IPS.

Det trengs et fagord for dette på norsk. Oversettelsen billedbevaring er ikke den beste. Burn in er på fosforskjerm.

Testen i seg selv simulerer ikke et realistisk bruksmønster, så det er nok ikke sikkert.

Lenke til kommentar
6 hours ago, FrihetensRegn said:

Kan man ikke bare kjøre en god gammeldags fullskjerm 3D screensaver når man ikke er ved PCen? Slik man hadde for 20 år siden?

Ville ikke brukt skjermbeskytter på en OLED. Jeg bruker Wallpaper Engine til å bytte bakgrunn hvert andre minutt, samt at PCen går i hvilemodus etter to minutter med inaktivitet. Har fungert problemfritt til nå.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Windoge said:

Ville ikke brukt skjermbeskytter på en OLED. Jeg bruker Wallpaper Engine til å bytte bakgrunn hvert andre minutt, samt at PCen går i hvilemodus etter to minutter med inaktivitet. Har fungert problemfritt til nå.

Erfaringsmessig er taskbaren den største utfordringen.

Lenke til kommentar

Syntes folk er litt vel overnervøse for innbrenning.

Sannsynligheten er forsvinnende liten, folk ser på den samme tv kanalen med samme logo dag inn og dag ut uten at det skjer.  Bare sjekk den testen til rtings som windoge linket til, helt unormalt bruksmønster og null til minimal med burnin.

Og om det skjer, er det verdens krise :)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Musefella said:

Syntes folk er litt vel overnervøse for innbrenning.

Sannsynligheten er forsvinnende liten, folk ser på den samme tv kanalen med samme logo dag inn og dag ut uten at det skjer.  Bare sjekk den testen til rtings som windoge linket til, helt unormalt bruksmønster og null til minimal med burnin.

Og om det skjer, er det verdens krise :)

Jepp. Testen viser egentlig bare at LG tåler et helt unormalt bruksmønster mye bedre enn Sony og Samsung, og ikke at man nødvendigvis er dømt til å angre om man kjøper en skjerm med QD-OLED.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Ikke se for mye Tube uten fullskjerm, hvis ikke blir det strekker oppe og nede etter divideren. Jeg bruker viewport till arbeid og produksjon og det er garantert en oleddøare. 

Du streamer jo endel, så kanskje streamlabs og lignende programmer også er forferdelig for OLED? Bare ser for meg at dette er noe som lett brenner seg inn om man streamer 40 timer + i uka

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det lureste å bruke OBS på OLED. I studio mode har den to viewports og mye som er statisk.

009-OBS-Studio.png

Jeg har egentlig ikke hatt problemer med OBS, da er det verre med nettleser som gir en strek under adressefeltet og et strek over taskbar. Det har jeg ødelagt noen skjermer på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...