Gå til innhold

Wagnergruppen, Putins eget SS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er en interessant sak. Men spørsmålet er jo om han er en reel flyktning eller ei. 
Har lest veldig lite om denne saken så har ikke fattet noen andre tanker enn at det høres spesielt ut. 

Dette med at han skal ha hevet en mobil inn i skogen hørtes også spesielt ut. 

Om han ble skutt etter.. Hvorfor hørte man ikke det på norsk side f.eks? Godt mulig han ikke juger altså. Krysser i grunnen fingrene for det. Men jeg tviler egentlig på at han har så mye informasjon å komme med. 

Lenke til kommentar
Feynman skrev (10 timer siden):

Putins SS er Rosgvardiya: https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Guard_of_Russia

Wagner blir noe annet. Det er en privat hær som i praksis kontrolleres av Russiske myndigheter, men uten offisielle bånd vil de ikke ta ansvar for noe gruppen foretar seg.

Dvs en feig skyggekrig hvor Putin fraskriver seg ansvaret for lovbruddene mens han i realiteten leder de samme drapsmennene.

Nå gjelder det for norske myndigheter å håndtere avhopperen smart.
Alle grusomheter han sitter inne med bør etterforskes, verifiseres og offentliggjøres.
Deretter bør han utleveres med brask og bram til krigsforbryterdomstolen.

Russland tapte propagandakrigen for lenge siden. Dette vil bli enda en langvarig pinlig føljetong for Putin ……

Lenke til kommentar
Feynman skrev (11 timer siden):

Wagner blir noe annet. Det er en privat hær som i praksis kontrolleres av Russiske myndigheter, men uten offisielle bånd vil de ikke ta ansvar for noe gruppen foretar seg.

Hvordan gjør man dette egentlig? Jeg tror at USA har brukt private aktører (typisk eks militære) men antar at det handler om å skjule dødstall, ikke å kunne beordre kriminelle handlinger uten ansvar?

Hvis man hyrer leiesoldater for å krige for deg så må man vel juridisk være ansvarlig for deres handlinger? Hvis dette er sivile som helt på eget initiativ kjemper ved din side så må man vel kunne se på forsyningskjede, lønnsslipp, taktisk ledelse for å si om det reelt sett er Russiske soldater?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (34 minutter siden):

Hvordan gjør man dette egentlig? Jeg tror at USA har brukt private aktører (typisk eks militære) men antar at det handler om å skjule dødstall, ikke å kunne beordre kriminelle handlinger uten ansvar?

Hvis man hyrer leiesoldater for å krige for deg så må man vel juridisk være ansvarlig for deres handlinger? Hvis dette er sivile som helt på eget initiativ kjemper ved din side så må man vel kunne se på forsyningskjede, lønnsslipp, taktisk ledelse for å si om det reelt sett er Russiske soldater?

-k

Russisk-støttede «separatister» forsøkte lenge å skjule sin tilhørighet ved å fjerne nasjonalflagg og bataljonsmerker fra uniformer og utstyr. En feig krigsforbrytelse i seg selv…

Når styrkene er store og materiellet er umiskjennelig russisk, er det ikke lenger tvil om at dette er fordekte russiske soldater. Krig koster penger, menneskeliv og har strategiske mål.  Lønnsslipp, forsyningskjede og taktisk ledelse er derfor underordnet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Hvordan gjør man dette egentlig? Jeg tror at USA har brukt private aktører (typisk eks militære) men antar at det handler om å skjule dødstall, ikke å kunne beordre kriminelle handlinger uten ansvar?

Hvis man hyrer leiesoldater for å krige for deg så må man vel juridisk være ansvarlig for deres handlinger? Hvis dette er sivile som helt på eget initiativ kjemper ved din side så må man vel kunne se på forsyningskjede, lønnsslipp, taktisk ledelse for å si om det reelt sett er Russiske soldater?

-k

Da jeg skrev dette tenkte jeg mest på tidligere operasjoner av Wagner i Syria og afrikanske land. Men Wagners historie ser ut til å starte i Ukraina, i 2014, ifm med konfliktene på Krim og i Donbass. Leiesoldatene var da et viktig bidrag til opprørene, samtidig som at Russland kunne benekte innblanding.

Det fins nok av spor til russiske myndigheter for å holde dem ansvarlig, så det hele er nok en dårlig hemmelighet. Men muligens godt nok til internt bruk og som del av propaganda for å holde på makten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/17/2023 at 3:04 PM, Inspector said:

Putin går i «dolfis» fotspor og bruker Wagner-gruppen som sin egen private hær: https://www.vg.no/nyheter/i/MoPB8m/deler-bilder-av-roemt-wagner-topp-etter-flukten-til-norge

Der samles de mest avstumpede og fanatiske. De har dårlig skolering i krigens regler, men er velegnet til de mest grisete jobbene.

Azov i Ukraina er jo en greie og da... Og de bruker faktisk SS-symbolikk i flaggene sine. schwarze sonne, designet av Himmler selv!

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar
11 hours ago, Deechon said:

Hadde tenkt å skrive et lengre innlegg, men legger ved denne videoen isteden, jeg syns den var skikkelig bra og ga et godt innblikk, men dere får lage deres egen mening.

 

 

Baserer aldri min mening på en enkelt video for å si det sånn. Er vel strengt talt bare en gjeng søplehuer de folka der, noen litt mer begavede enn andre. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 18.1.2023 den 9.34):

Hvordan gjør man dette egentlig? Jeg tror at USA har brukt private aktører (typisk eks militære) men antar at det handler om å skjule dødstall, ikke å kunne beordre kriminelle handlinger uten ansvar?

Hvis man hyrer leiesoldater for å krige for deg så må man vel juridisk være ansvarlig for deres handlinger? Hvis dette er sivile som helt på eget initiativ kjemper ved din side så må man vel kunne se på forsyningskjede, lønnsslipp, taktisk ledelse for å si om det reelt sett er Russiske soldater?

-k

USA hadde vel Blackwater i Irak og Kuwait.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...