Gå til innhold

Trøbbel med minnpenn, HDD og USB enheter


Tabby

Anbefalte innlegg

Hårek skrev (11 minutter siden):

Man kan jo spekulere hva som hadde skjedd hvis du da hadde skrevet filer i stedet for å reparere. Jag antar at resultatet ville blitt det samme.

Niks. Jeg har 2 HDD'er samt 1 annen minnepenn som jeg bruker omtrent på samme måte. Min PC har i flere måneder gitt meg beskjed om at alle har feil og må skannes - noe jeg ikke har gjort. De fungerer foreløpig helt utmerket. Når jeg kobler til mitt kamera og videokamera får jeg også samme beskjed om feil. Tror ikke det er min PC det er noe feil med, for jeg koblet en av HDD'ene til en annens PC og fikk samme beskjed om feil. Frustrerende! Og etter erfaringen med den minnepennen jeg valgte å reparere/skanne, tør jeg ikke reparere/skanne noen av de andre enhetene.

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle lagringsenheter må ha en oversikt over hvordan disken er bygget opp med "lagringsblokker" og hvilke filsystemer som brukes. Dette er GTP / MBR. De ligger lagret på sektorer i begynnelse av disken og resten av filene dine ligger lagret på sektorer litt lengre ut på disken. Når man nuller ut sektorer i begynnelse av disken vil Windows tolke det som en helt ny vanlig disk og gi deg mulighet til å formatere den.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Alle lagringsenheter må ha en oversikt over hvordan disken er bygget opp med "lagringsblokker" og hvilke filsystemer som brukes. Dette er GTP / MBR. De ligger lagret på sektorer i begynnelse av disken og resten av filene dine ligger lagret på sektorer litt lengre ut på disken. Når man nuller ut sektorer i begynnelse av disken vil Windows tolke det som en helt ny vanlig disk og gi deg mulighet til å formatere den.

... omtrent som en ringperm med register og plastmapper?

Hvordan nuller man ut sektorer? Jeg anser filene på minnepennen som tapt, men skulle gjerne fått brukt minnepennen igjen. Fant i all "fomlingen min" ut at det er en 32 GB minnepenn som visstnok "fungerer som den skal" i følge en beskjed jeg fikk.

Lenke til kommentar

Ja.

Det er dette du kan få noen til å hjelpe deg med, sånn at du ikke ødelegger noe på en annen disk på maskinen din. Diskpart er kraftig med ganske tungt å sette seg inn i, selv for folk med mye dataerfaring. Man kan få til det samme med Linux. Der kjøres kommandoen dd if=/dev/zero of=/dev/sdX (der X byttes ut slik at det blir minnepinnen)

som gjør samme jobben. Bare trykk Ctrl + c etter en stund for å stoppe prosessen, så kan en prøve å formatere.

Men få noen til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Men få noen til å hjelpe deg.

Det er et godt råd! Jeg tør som sagt ikke gi meg i kast med DiskPart fra min hovedPC. Det ender mest sannsynlig med enda større problemer.

Jeg hadde håpet det var en "Quick fix" av noe slag. Sukk!

Lenke til kommentar

Antar at det er Windows 10/11 du bruker.

Mener på at du har brukt riktig fremgangsmåte. Altså først kan du forsøke å skanne og reparere.

Om det ikke hjelper så formater disken (dette sletter alle data på disken). Velg helst exFat eller NTFS som filsystem når du formaterer, men du kan også bruke Fat32.

Etter formatering skal disken være klar til bruk igjen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Er det Windows 10 du bruker.

Mener på at du har brukt riktig fremgangsmåte. Altså først kan du forsøke å skanne og reparere.

Om det ikke hjelper så formater disken (dette sletter alle data på disken). Velg helst exFat eller NTFS som filsystem, men du kan også bruke Fat32.

Etter formatering skal disken være klar til bruk igjen.

Bruker Windows 10.

Det var skanne og reparere som startet problemene ( tror jeg). Jeg får ikke formatert disken fordi den visstnok er skrivebeskyttet. Og jeg tør ikke bruke DiskPart.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 minutt siden):

Programmet i tutorialen jeg linket burde være overkommelig å bruke, mindre skummelt enn Diskpart. Diskpart er for øvrig helt fantastisk.

... synes det virker skummelt jeg... 😁 Du er helt sikkert veldig mye flinkere enn jeg i data og filsystemer (det skal ikke så mye til er jeg redd).

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Når du i å slette alle filene på disken?

Jeg får ikke tilgang til minnepennens innhold i det hele tatt. Men jeg antar filene er borte. De var alle kopier av filer jeg har på min PC så det gjør ingenting. Det jeg ønsker er å få tilbake muligheten til å bruke minnepennen (og for så vidt å tørre reparere/skanne de andre enhetene - jeg liker jo ikke at de inneholder feil).

Lenke til kommentar
^fmj skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig å trykke feil i det programmet, skulle du slumpe til å trykke feil får du nok diverse advarsler i tillegg.

Utrolig hva jeg kan få til! Huff. Jeg tror jeg tar til fornuft og forsøker finne noen som kan gjøre dette for meg. Som sagt hadde håpet at det "bare var å ...".

Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

Der er også et program i Windows "Disk Management" også beskrevet som: "Create and format hard disk partitions".

Det kan også brukes til å formatere disken.

Jeg fant programmet. Muligheten til å formatere disken er ikke "klikkbar". Når jeg klikket på andre valg, fikk jeg beskjed om at disken ikke var tilgjengelig men måtte formateres (noe som altså ikke lot seg gjøre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...