Gå til innhold

Trøbbel med minnpenn, HDD og USB enheter


Tabby

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg kobler en minnepenn, ekstern HDD eller kamera til min PC via USB, får jeg beskjed om at det er noe feil med enheten og at jeg må skanne den for å reparere feilen. Jeg valgte å gjøre dette med en minnepenn, noe som førte til at jeg ikke får brukt minnepennen lengre.

Det gjelder en minnepenn jeg har kjøpt ny. Det eneste jeg har brukt den til, er å lagre mine egne bilder tatt med mitt eget kamera på. Etter at jeg lot PC'en "reparere" minnepennen får jeg beskjed om at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Det vil slette alt som er på minnepennen. Bildene som er lagret der er kopier, så jeg trykket OK til "Formater disk". Da får jeg beskjed om at Disken er skrivebeskyttet og derfor ikke kan formateres. Jeg har ikke satt på noe skrivebeskyttelse og minnepennen fungerte utmerket før "raparasjonen".

Noen som kan forklare en lite datakyndig hva som foregår? Hvordan jeg kan unngå at jeg får melding om feil i tilkoblede USB enheter (som fungerer utmerket likevel - bare jeg altså IKKE sier OK til å reparere feilen)? Og hvordan kan jeg få min"reparerte" minnepenn til å fungere igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB lagringsenheter krever at man bruker 'Trygg fjerning'. Hvis ikke får man melding om at den må skannes og repareres.
Filsystemet er laget slik for å unngå at man uforvarende mister data. 

Men minnepennen din er nok ødelagt av andre grunner. Vil anta at du hadde fått problemene uavhengig av av at du svarte 'ja' til å reparere. Skriveoperasjonen bare synliggjorde feilen.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg bruker alltid trygg fjerning og "løser ut" minnepenner, ekstern HDD, kamera eller hva jeg nå har koblet til PC.

Den aktuelle minnepennen var nesten ny og har kun vært lastet med mine egne bilder. Den har kun vært koblet til min egen PC og vårt "smart TV".

Jeg tør rett og slett ikke be PC'en reparere de andre minnepennene, HDD'ene eller annet utstyr den sier det er feil på. Disse fungerer tydeligvis helt utmerket på tross av "feilen".

Et annet spørsmål om en annen minnepenn: Den har nesten 11 GB ledig plass, men sier den ikke har plass nok til en video på 4,7 GB. Er det en maksgrense på de enkelte filene man kan laste over på en minnepenn?

Lenke til kommentar
Tabby skrev (30 minutter siden):

Et annet spørsmål om en annen minnepenn: Den har nesten 11 GB ledig plass, men sier den ikke har plass nok til en video på 4,7 GB. Er det en maksgrense på de enkelte filene man kan laste over på en minnepenn?

Har du FAT32 filsystem?

Bruk et annet, exFAT f. eks.

Kan prøve Diskpart IKKE trykk feil.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen fysisk knapp. Jeg har heller ikke bevisst aktivert noen skrivebeskyttelse. Mitt poeng med denne minnepennen var nettopp å dele filer...

Dette med diskpart høres litt skummelt ut? Jeg antar at hvis jeg tabber meg ut, velger feil nummer og kjører det på PC'en i stedet så forsvinner alt? Om minnepennen står det at brukt plass er 0 byte og ledig plass er 0 byte. Det hørtes noe merkelig ut.Tror det er en 16GB minnepenn (eller kanskje 32).

Lenke til kommentar
Tabby skrev (2 timer siden):

Disse fungerer tydeligvis helt utmerket på tross av "feilen".

Joda, det er ikke noen signifikant feil, det er en status fra filsystemet. 'Repair' er bare en verifisering og reset av status.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administration/windows-commands/fsutil-dirty

Men når du får beskjed om at partisjonen må formateres så har det blitt en signifikant feil, filsystemet kan ikke brukes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (29 minutter siden):

Joda, det er ikke noen signifikant feil, det er en status fra filsystemet. 'Repair' er bare en verifisering og reset av status.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administration/windows-commands/fsutil-dirty

Men når du får beskjed om at partisjonen må formateres så har det blitt en signifikant feil, filsystemet kan ikke brukes.

 

Så du mener at det kun var tilfeldig at min nokså nye minnepenn som fungerte utmerket med "feilen", sluttet å fungere (ble utilgjengelig) øyeblikkelig etter at jeg svarte OK til å reparere den?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen ^fmj  men dette overskrider hva jeg tør begi meg ut på. Antar jeg kan gjøre (stor) skade på min PC om jeg gjør bare litt feil her. Minnepennen er jeg ikke så redd for. Jeg har en (eld)gammel, treg PC uten noe viktig på. I morgen skal jeg finne den fram, lade den opp og se om jeg får til å gjennomføre noen av løsningsforslagene du har kommet med via den.

Lenke til kommentar

USB minne kan som regel fikses med Diskpart. Reddet en SanDisk 32GB USB 3.0 på den måten. Vistes ikke i Win10 og var derfor ikke mulig å formatere, men de vistes i Diskpart så fikk nullet den ut og formatert den.

En WD disk gikk i låsebeskyttelse, men den gikk til slutt an å bruke normalt igjen, etter bare vanlig tukling i Win10 (altså uten Diskpart)

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

En WD disk gikk i låsebeskyttelse, men den gikk til slutt an å bruke normalt igjen, etter bare vanlig tukling i Win10 (altså uten Diskpart)

Hva vil "vanlig tukling" si? Noe av det som blir foreslått ovenfor her? Eller noe mindre skummelt for en relativt lite datakyndig?

Lenke til kommentar
Tabby skrev (14 minutter siden):

Så du mener at det kun var tilfeldig at min nokså nye minnepenn som fungerte utmerket med "feilen", sluttet å fungere (ble utilgjengelig) øyeblikkelig etter at jeg svarte OK til å reparere den?

Ja, det er tenkelig. Vi kan anta at det skjer millioner av ganger at filsystem blir 'dirty' og blir reparert  uten problemer. Mekanismen er enkel.
Det er også en enkel mekanisme som tilsier at enhver skriveoperasjon kan få alvorlige konsekvenser for et filsystem som er i ulage. For deg var den skriveoperasjonen da du valgte å reparere? Da forutsetter jeg at "fungerte utmerket" betyr at du kunne lese filene. Og at du ikke så ofte skriver nye filer.
Hvis du derimot skriver til minnepennen stadig vekk uten problemer, og så får et problem med Repair så ville det være en sjelden hendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Tabby said:

Hva vil "vanlig tukling" si? Noe av det som blir foreslått ovenfor her? Eller noe mindre skummelt for en relativt lite datakyndig?

Jeg bare prøvde å åpne disken i Win10 og slo den av og på og var sikkert innom DiskManager et par ganger.

Holder mest en knapp på Diskpart som er et veldig kraftig verktøy, men du bør holde tunga rett i munnen når du bruker dette vertøyet. Få gjerne noen med erfaring til å hjelpe deg om du er usikker.

Det som hjelper er å nulle den ut sektormessig i starten sånn at du får formatert den.

Du fjerner f.eks GTP / MBR.

Er du maks uheldig er minnet ødelagt fordi det er noe fysisk feil med det, men høres mest ut som en software-feil som burde la seg fikse.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):


Hvis du derimot skriver til minnepennen stadig vekk uten problemer, og så får et problem med Repair så ville det være en sjelden hendelse.

Jeg lastet inn bilder og videoer (alt fra eget kamera via PC), viste de på et smart-TV. Så strøk jeg bilder/videoer og la inn nye. Absolutt ingen problemer før jeg valgte å reparere fordi jeg fra min PC fikk beskjed om at det var et problem med minnepennen og at den måtte skannes for å reparere problemet. Da ble den utilgjengelig. Det står at 0 byte er brukt og at det er 0 byte i ledig plass.

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Jeg bare prøvde å åpne disken i Win10 og slo den av og på og var sikkert innom DiskManager et par ganger.

Holder mest en knapp på Diskpart som er et veldig kraftig verktøy, men du bør holde tunga rett i munnen når du bruker dette vertøyet. Få gjerne noen med erfaring til å hjelpe deg om du er usikker.

Det som hjelper er å nulle den ut sektormessig i starten sånn at du får formatert den.

Du fjerner f.eks GTP / MBR.

Jeg har koblet til minnepennen og løst den ut mange ganger. Samme problemet hele tiden. Jeg får følgende beskjeder: "Mappenavnet er ugyldig" "Du må formatere disken i stasjon D før du kan bruke den" "Disken er skrivebeskyttet"

Jeg er VELDIG usikker. Aner for eksempel ikke hva det vil si å "nulle den ut sektormessig..." eller hva GTP / MBR er for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...