Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feil på en av kursene i huset mitt.


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Lyncs said:

Hva vet du om mitt kunnskapsområde? Jeg har selv elektrobakgrunn men ikke sertifikat og grunnen til at jeg spurte om hvordan man tar ut en sikring er fordi jeg ikke har gjort det før.

Når du spør om hva som kan gå galt, og hvordan man tar komponenter av en dinskinne, og tror et trykk på testknappen tester alt bakenforliggende (det tester nok i praksis kun jordfeilautomaten), så sier det en del om kunnskapsnivå. At du ikke umiddelbart er kjent med hvordan komponenter er festet på dinskinne tilsier at du ikke bør fikle med det, fordi det er risiko for at du f.eks. får strømskinnen eller ledningene inn i feil hull på automaten, uten at du forstår det.

1 hour ago, Lyncs said:

Det høres ikke ut som om ditt kunnskapsnivå er så mye høyere siden du ennå ikke har gitt noe svar på hvordan denne kondensatoreffekten kan oppstå når man måler resistansen etter at sikringen har slått seg ut.

At jeg ikke kjenner anlegget ditt i detalj vil ikke si at jeg ikke er kjent med generelle prinsipper. Og jeg kan alltids spekulere: det er faktiske kondensatorer der som lades opp, for eksempel i en strømforsyning en plass - gjerne i termostaten, eller en LED-lyspære.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (1 time siden):

Når du spør om hva som kan gå galt, og hvordan man tar komponenter av en dinskinne, og tror et trykk på testknappen tester alt bakenforliggende (det tester nok i praksis kun jordfeilautomaten), så sier det en del om kunnskapsnivå. At du ikke umiddelbart er kjent med hvordan komponenter er festet på dinskinne tilsier at du ikke bør fikle med det, fordi det er risiko for at du f.eks. får strømskinnen eller ledningene inn i feil hull på automaten, uten at du forstår det.

At jeg ikke kjenner anlegget ditt i detalj vil ikke si at jeg ikke er kjent med generelle prinsipper. Og jeg kan alltids spekulere: det er faktiske kondensatorer der som lades opp, for eksempel i en strømforsyning en plass - gjerne i termostaten, eller en LED-lyspære.

Jeg har utført mye mer kompliserte oppkoblinger tidligere som har holdt i evighet og skulle med enkelthet klart dette, men siden det er såpass restriktivt så lar jeg det ligge. Selvfølgelig kan jeg ikke forklare hvordan slike sikringer fungerer og hvordan de løses fra skinnen når det til dags dato har vert unødvendig for meg å sette meg inn i det.

Er det mulig at denne kondensatoreffekten ligger i selve sikringen? Jeg har ikke andre ting tilkoblet og varmekablene er slått av med bryteren. Er det mulig at varmekabelopplegget har en sekundær tilkoblingsenhet som styres av bryteren og som alltid er strømbelastet?

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Termostaten til varmekablene dine er elektronisk, og styrer av-på med et rele. Den elektronikken drives av en lavere spenning, så det er en strømforsyning der. Den strømforsyningen inneholde typisk kondensatorer.

Det er ikke eneste tenkelige kilde, men det er en tenkelig kilde, ment som eksempel.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Finnes mange dumme elektrikere som ikke burde være elektrikere.

Så løysinga på at det finnes dårlege handverkarar er å la kven som helst installere for å sørge for endå meir feil på anlegga?

Kan vel droppe sertifikat til bil òg då, sidan det finnes dårlege sjåførar med sertifikat.

@TS: Du kjem inga vei med å måle motstand på kretsen. Eliminasjonsmetoden er det beste utan betre utstyr tilgjengeleg. Ikkje sikkert du kan finne feilen med måleinstrument i det heile tatt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Hvis du kaller prosjektleder for relevant erfaring i denne sammenhengen er det store sjanser for at du stryker på «fagmessig utførelse»

Det er det for en ingeniør/installatør. Merk det er ingen krav til fagbrev  som elektriker for å ta installatør prøven annet enn når man tar det via teknisk fagskole. 

ikke nødvendigvis. Det er ikke rakettforskning å utføre det fagmessig om man setter seg inn i arbeidet. Mitt opprinnelig innlegg som du kalte «tøv» stemmer dog at man kan utføre dette som ingeniør som aldri har rørt en stikk/sikring før og at regelverket ikke henger sammen på dette punktet. 

Lenke til kommentar

Du må ikkje ta installatørprøven for å kunne bygge i eigen bustad eller stå som fagleg ansvarleg.

Spørsmålet er kva som blir tolka som "relevant praksis", og ordbuken opnar for ulike tolkingar.

For å bygge elektriske anlegg i $6 står det at du skal ha relevant praksis, men samtidig står det at du har lov om du oppfyller krav til $7, der det er snakk om å vere fagleg ansvarleg. Relevant praksis for å stå som fagleg ansvarleg inneheld ikkje nødvendigvis så mykje praktisk arbeid. Du har faktisk ikkje lov å utføre praktisk arbeid med ei sånn utdanning sidan det ikkje er krav om fagbrev.

Ergo er det så vidt eg kan sjå ingen krav om å ha skrudd ein einaste stikkontakt for å kunne installere i eigen bustad om du har høgare utdanning og praksis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (32 minutter siden):

Det er det for en ingeniør/installatør. Merk det er ingen krav til fagbrev  som elektriker for å ta installatør prøven annet enn når man tar det via teknisk fagskole. 

ikke nødvendigvis. Det er ikke rakettforskning å utføre det fagmessig om man setter seg inn i arbeidet. Mitt opprinnelig innlegg som du kalte «tøv» stemmer dog at man kan utføre dette som ingeniør som aldri har rørt en stikk/sikring før og at regelverket ikke henger sammen på dette punktet. 

Mener du at man kan gå gjennom en ingeniørutdanning uten å praktisere hvordan el ledning skal festes til et stikk eller få tilstrekkelig info om å gjøre det på en forskriftsmessig måte? Tror du at det kun er teori de lærer på slike skoler?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Lyncs said:

Mener du at man kan gå gjennom en ingeniørutdanning uten å praktisere hvordan el ledning skal festes til et stikk eller få tilstrekkelig info om å gjøre det på en forskriftsmessig måte?

Ja. Det er informasjon som står i databladet, og som man kan lese seg til der. Ingeniørutdanning er veldig lite opplæring i "gjør x, gjør y", men heller metodikk og bakgrunnskunnskap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (55 minutter siden):

Du må ikkje ta installatørprøven for å kunne bygge i eigen bustad eller stå som fagleg ansvarleg.

Spørsmålet er kva som blir tolka som "relevant praksis", og ordbuken opnar for ulike tolkingar.

For å bygge elektriske anlegg i $6 står det at du skal ha relevant praksis, men samtidig står det at du har lov om du oppfyller krav til $7, der det er snakk om å vere fagleg ansvarleg. Relevant praksis for å stå som fagleg ansvarleg inneheld ikkje nødvendigvis så mykje praktisk arbeid. Du har faktisk ikkje lov å utføre praktisk arbeid med ei sånn utdanning sidan det ikkje er krav om fagbrev.

Ergo er det så vidt eg kan sjå ingen krav om å ha skrudd ein einaste stikkontakt for å kunne installere i eigen bustad om du har høgare utdanning og praksis.

Relevant praksis for å være installatør er f.eks å være prosjektleder/saksbehandler i en installasjonsbedrift. Merk siste del om inget krav til fagbrev. 

uansett litt avsporing, men når innlegget ble kalt tøv måtte det oppklares. 

fra elsikkerhetsportalen: 

FEK § 6 tredje ledd sier at: Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Dette betyr at den som skal bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, må tilfredsstille minst ett av følgende alternativer:

  1. Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget.

Om relevant praksis skriver de over:

tre års relevant praksis (ingeniør/tekniker/saksbehandler) 

 

Lenke til kommentar

Poenget med loven er at loven setter visse krav til hvem som skal få installere/reparere i elektrisk anlegg i egen bolig. Dette beskytter mot at hvem som helst skal gjøre det. Og gir trolig bedre beskyttelse enn om bare hver enkelt skulle vurdere egne ferdigheter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Det er det for en ingeniør/installatør. Merk det er ingen krav til fagbrev  som elektriker for å ta installatør prøven annet enn når man tar det via teknisk fagskole. 

ikke nødvendigvis. Det er ikke rakettforskning å utføre det fagmessig om man setter seg inn i arbeidet. Mitt opprinnelig innlegg som du kalte «tøv» stemmer dog at man kan utføre dette som ingeniør som aldri har rørt en stikk/sikring før og at regelverket ikke henger sammen på dette punktet. 

Husk å skille mellom forskjellige roller: faglig ansvarlig, bygge/vedlikeholde og bygge/vedlikeholde i egen bolig: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Husk å skille mellom forskjellige roller: faglig ansvarlig, bygge/vedlikeholde og bygge/vedlikeholde i egen bolig: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Jeg skiller på det. Se sitatet mitt over fra elsikkerhetsportalen. 
 

«

Dette betyr at den som skal bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, må tilfredsstille minst ett av følgende alternativer:

  1. Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget.

»

Lenke til kommentar
minim skrev (52 minutter siden):

Jeg skiller på det. Se sitatet mitt over fra elsikkerhetsportalen. 
 

«

Dette betyr at den som skal bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, må tilfredsstille minst ett av følgende alternativer:

  1. Ha relevant master- eller bachelorgrad, med minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning. Det er ikke krav til at denne personen skal ha fagbrev innenfor elektrofaget.

»

Så da er det altså ikke riktig at en person med kun ingeniørstudier som aldri har skrudd på en ledning kan utføre slikt arbeid uten først å gjennomgå praksis hos en godkjent installatør.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (39 minutter siden):

Så da er det altså ikke riktig at en person med kun ingeniørstudier som aldri har skrudd på en ledning kan utføre slikt arbeid uten først å gjennomgå praksis hos en godkjent installatør.

Jo? Leser du ikke innleggene? Se igjen i innlegget jeg sakset fra elsikkerhetsportalen som også utbroderer DSB sin praksis rundt dette. Relevant praksis er ansett som f.eks saksbehandler og det er til og med utbrodert at det ikke kreves fagbrev for installatører. 

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Jo? Leser du ikke innleggene? Se igjen i innlegget jeg sakset fra elsikkerhetsportalen som også utbroderer DSB sin praksis rundt dette. Relevant praksis er ansett som f.eks saksbehandler og det er til og med utbrodert at det ikke kreves fagbrev for installatører. 

OK. Men da er det vel tilnærmet nullkompetanse hos dem som avgjør hvem som skal ha lov til å utføre slikt arbeid. Vil det si at det er en del politkere som har sittet i en gruppe og synset seg fram til at det er tilstrekkelig med den type fagutdannelse samt litt relevant praksis?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (17 minutter siden):

OK. Men da er det vel tilnærmet nullkompetanse hos dem som avgjør hvem som skal ha lov til å utføre slikt arbeid. Vil det si at det er en del politkere som har sittet i en gruppe og synset seg fram til at det er tilstrekkelig med den type fagutdannelse samt litt relevant praksis?

Jeg setter en knapp på at gutteklubben grei har ordnet dette for seg selv. Som flere er inne antyder med tolkningen ville det gitt mer mening at en installatør uten fagbrev kun kunne ha det faglige ansvaret, men utførende måtte være en med fagbrev. I praksis er dette utarbeidet av ingeniører som er installatører så kan man jo legge sammen to og to (her «skyter jeg fra hofta» med påstanden) :) 

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (16 timer siden):

Jeg setter en knapp på at gutteklubben grei har ordnet dette for seg selv. Som flere er inne antyder med tolkningen ville det gitt mer mening at en installatør uten fagbrev kun kunne ha det faglige ansvaret, men utførende måtte være en med fagbrev. I praksis er dette utarbeidet av ingeniører som er installatører så kan man jo legge sammen to og to (her «skyter jeg fra hofta» med påstanden) :) 

En god tolkning.
Akkurat som skipskapteinen ikke skal reparere hovedmotoren. Hva han gjør hjemme i sin egen snekke er noe helt annet……

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...