Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til hva denne boksen kan være?
Jeg peker til boksen som jeg har innringet på bildet

Dette er en del av et et fyrrom til et vannbåren varmesystem (bergvarme)
Boksen durer godt når jeg står rett mot den og jeg mistenker den bidrar til romling og eller lydforplanting i byggstrukturen som igjen fører til et fælt akustikk fenomen i etasjen over.

takker

t

 

 

box.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (17 minutter siden):

Det ser ut som en styringsenhet som reagerer på temperaturfølere som sitter i enden av de tynne kablene som går ut til høyre.

Hvor går de kablene hen ?

Du kan jo skru av lokket og se hva som er inni da 🙂

 

 

 

Det er ikke mitt så jeg venter med å skru på noe ;) 
Kablene går til høyre, fordelingsopplegg?
Vennligst se nytt bilde

box2.jpg

Endret av tanda
Lenke til kommentar

Fyrromet står i en garasje og jeg leier leilighet i etasjen over. Alt vel, men dette rommet har mye søl føler jeg.
Sirkulasjonpumpe og vann til vann pumpe. Det meste er skrudd rett til veggen som er vanlig trepanel.
Jeg kjenner ikke til detaljene, men siden det er en garasje, bygd på 2000-tallet så regner jeg ikke med at garsjedelen med dette fyrrommet er særlig lydisolert. Det er virker stort sett hult når jeg tapper rundt på veggpanelene. 
Jeg har fått tilgang til å gjøre noe enkel feilsøking og testing. Foreløpig har stappet noen brannsikre glava-biter og noen lydabsorberere/skum her og der. Det ser ut til å ta noe vibrasjon og overlyd så langt, men denne boksen som er også festet rett på veggen lager en del brumm i panelveggen.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Den boksen styrer regulatorene til 5 radiatorer.

De blir vanligvis styrt av utetemperatur, innetemperatur og ønsket temperatur i bygget.

Enheten kan fint byttes ut med noe annet som ikke bråker. Kanskje er ulyden et tegn på at den, og evt. samtlige enheter må byttes ut, ref at der er fra 00-tallet.

Siemens, Johnson, GK Inneklima, eller et annet automatikk firma kan hjelpe deg her.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 timer siden):

Den boksen styrer regulatorene til 5 radiatorer.

De blir vanligvis styrt av utetemperatur, innetemperatur og ønsket temperatur i bygget.

Enheten kan fint byttes ut med noe annet som ikke bråker. Kanskje er ulyden et tegn på at den, og evt. samtlige enheter må byttes ut, ref at der er fra 00-tallet.

Siemens, Johnson, GK Inneklima, eller et annet automatikk firma kan hjelpe deg her.

Ok. Takker. Det gir kanskje mening. Vet de om den har et navn? regulatorstyrer?

Boksen i seg selv er kanskje ikke støyete i styrke eller signatur, mer en lav drone/during og jeg mistenker den er noe "uheldig" installert. Kanskje en form for avbryting hjelper? Vil uansett sjekke prisen på alternativ 
 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, tanda said:

Jeg har tatt av dekslet på boksen som jeg innringet på bildet og det viser seg å kun være en koblingsboks. En boks med en samling av kabler :)

Det kan jo hende at veggene og lokket til boksen er med på å forsterke lyden, som en slags resonanskasse.

Jeg vet ikke om jeg skal anbefale deg å gjøre noen grep inni boksen, men jeg ser for meg at en "kloss" av ikke-brennnbar isopor (*) som plasseres mellom bakvegg og lokk kan dempe lyden i noen grad.

*) Isopor ER brennbar, men det må da finnes noe som ligner eller gjør samme nytten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...