Gå til innhold

Forslag til god bærbar?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Thinkpad T480s (i7-8550U , 16 GB RAM, 512 GB SSD) for litt under et år siden. Ga 3 200 kr for den (privatkjøp via Finn.no).

Den er helt super, og gir mye for pengene, men det er jo ikke for alle. De innebygde høyttalerne er skikkelig dårlig, innebygde DAC/forsterker (til hodetelefonutgangen) er svært dårlig, skjermen er bare "god nok" og de kommer stort sett uten dedikert GPU.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Hva tenkte du å bruke maskinen til? Jeg bruker en Thinkpad i jobb, tastaturene på dem er helt overlegent alt annet jeg har prøvd. Men den er jo en "skrivemaskin med internett". 

Tenkte å bruke den til grafisk design, vektorgrafikk, CAD.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 3.1.2023 den 2.02):

Tenkte å bruke den til grafisk design, vektorgrafikk, CAD.

Nå er ikke dette noe jeg holder på med, så jeg vet ikke; men trenger du ikke en noe kraftigere maskin enn en laptop til 3 000 - 4 000 kr for dette?

Min Thinkpad T480s holder i nøden for Lightroom/Photoshop når jeg er på farten/hytten, men ville ikke anbefalt den for slik bruk. Det samme gjelder vel din bruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 timer siden):

Et viktig poeng vil være om du trenger en med grafikkort og dedikert grafikkminne, eller om det holder med integrert grafikk. Et annet spørsmål er om du trenger 8 eller 16 GB minne. 

Er grafikkort det samme som skjermkort og er det det som er flaskehalsen når det tar en evighet å få lastet opp en stor CAD-layout på skjermen?

Lenke til kommentar

Hva er spec på programvaren du skal bruke? Er det verktøy du ikke får tilgang til om du ikke har Quadro kort(mtp cad)

Er noen laptoper på Finn med quadro kort til den prisen men er eldre modeller som sannsynligvis ikke er verdt bryet

 

Skal du ha ny bør du doble budsjettet og gjerne gå for 16"+

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (1 minutt siden):

Hva er spec på programvaren du skal bruke? Er det verktøy du ikke får tilgang til om du ikke har Quadro kort(mtp cad)

Er noen laptoper på Finn med quadro kort til den prisen

Vectric´s programvare. Funker fint når jeg har lite på tegnebrettet, men hvis jeg fyller opp med mange prosjekter samtidig så går det tregt.

Lenke til kommentar
tingo skrev (29 minutter siden):

ja grafkkkort = skjermkort.
Nei, det er ikke nødvendigvis flaskehals for store filer. Nok minne (=RAM) er mye viktigere i akkurat den situasjonen.

Jeg har 8GB nå. Hva er det som bestemmer max-grense for hvor mye jeg kan ha? Er det HK. OS el. CPU?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (14 minutter siden):

Jeg har 8GB nå. Hva er det som bestemmer max-grense for hvor mye jeg kan ha? Er det HK. OS el. CPU?

Det er hovedkortet som bestemmer det. Der er ofte mulig med en eller to minnebrikker. Men det finnes også maskiner der en ikke kan endre minne mengde fordi minnet er loddet på hovedkortet. Ikke alle nyere maskiner er lette å åpne for å bytte minne selv heller.

Lenke til kommentar

Om du ikke trenger grafikkort så der sikkert en slik bra:  Thinkpad T480s (i7-8550U , 16 GB RAM, 512 GB SSD)

Det er mange forskjellige bærbare som kan være grei nok om du ikke trenger grafikkort. Om du vil ha en med skjermkort så må du nesten søke etter en med Nvidia, Quadro eller Radeon skjermkort (de har dedikert grafikkminne).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 timer siden):

Det er hovedkortet som bestemmer det. Der er ofte mulig med en eller to minnebrikker. Men det finnes også maskiner der en ikke kan endre minne mengde fordi minnet er loddet på hovedkortet. Ikke alle nyere maskiner er lette å åpne for å bytte minne selv heller.

På min stasjonære PC har jeg plass til 4 brikker. Dersom jeg skal utvide med 2 til, må de da ha samme mengde GB og være av samme type som de jeg har fra før, eller er det mulig å mikse?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (15 timer siden):

På min stasjonære PC har jeg plass til 4 brikker. Dersom jeg skal utvide med 2 til, må de da ha samme mengde GB og være av samme type som de jeg har fra før, eller er det mulig å mikse?

Det vil som oftest gå å mikse, men det er best at de er av samme type (merke og modell). På standard minne frekvensene for prosessoren skulle det gå fint å mikse (også forskjellige typer og størrelse), mens det er litt vanskeligere på høyere minne frekvenser.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (15 timer siden):

På min stasjonære PC har jeg plass til 4 brikker. Dersom jeg skal utvide med 2 til, må de da ha samme mengde GB og være av samme type som de jeg har fra før, eller er det mulig å mikse?

Du kan mikse men blir "låst" til høyeste hastighet av de brikkene som er lavest hastighet, antall GB pr brikke er ikke så relevant.

Har du spesifikasjonene på PCn din så kan mulig noen hjelpe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...