Gå til innhold

Investere i gull etc


m4rv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Bruker:kremt her. Ulempen med fysisk gull er at det kan by på utfordringer med sikker lagring.

Jeg vet ikke om det bare er en konspirasjonsteori, men ser at det spekuleres i hvorvidt alt gull eid via sertifikater eksisterer eller ikke, altså om gullet er backet 1 til 1, og at dersom alle skulle "hente ut" gullet de eier, ville det ikke vært gull nok til å dekke etterspørselen.

Du kan i hvert fall kjøpe EFTer som følger gullprisen. Jeg vet Nordnet har slike, og de er lette å omsette. Ellers kan man indirekte investere i gull, for eksempel gjennom å kjøpe eierandeler i selskaper som driver med utvinning av gull.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke navnet på firmaet men det eksisterer faktisk selskaper hvor du investerer i faktisk gull uten at du må ha det fysisk hjemme.
Men disse selskapene er relativt dyre da du må betale leie for lagring av gullet.
Var et dansk selskap som driver med dette i større stil men klarer ikke huske navnt.
Dem fungerte som en megler.
Du kjøpte fysisk gull via dem.
Dem hentet det og lagret det i sine velv mot at du måtte betale leie hos dem.

Er man småinvestor kan du tape mer en du har investert på dette viset, du taper ikke bare verditapet om gull stuper men også alt du har betalt i frakt og lager.

Dette gjelder også om man investerer i andre fysiske varer du ikke lagrer hjemme hos degselv som for eks olje, korn, gass, sølv, etc

Lenke til kommentar
m4rv skrev (58 minutter siden):

Finnes det evt noen alternativer å investere i dette uten å ha det "fysisk" hjemme? 


Det normale vil være å kjøpe futures eller ETF, altså verdipapirer på en børs, som følger verdien av edle metaller.

Det er fordeler og ulemper med begge deler, altså både fysisk gull, og verdipapirer.
Går verden under, og internett forsvinner, så kan det bli vanskelig å omsette slike verdipapirer.

På den andre siden, går verden under, så er det høy risiko for at noen kommer å stjeler både gull, mat og annet du har lagret.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (6 minutter siden):

Jeg husker ikke navnet på firmaet men det eksisterer faktisk selskaper hvor du investerer i faktisk gull uten at du må ha det fysisk hjemme.
Men disse selskapene er relativt dyre da du må betale leie for lagring av gullet.
Var et dansk selskap som driver med dette i større stil men klarer ikke huske navnt.
Dem fungerte som en megler.
Du kjøpte fysisk gull via dem.
Dem hentet det og lagret det i sine velv mot at du måtte betale leie hos dem.

Er man småinvestor kan du tape mer en du har investert på dette viset, du taper ikke bare verditapet om gull stuper men også alt du har betalt i frakt og lager.

Dette gjelder også om man investerer i andre fysiske varer du ikke lagrer hjemme hos degselv som for eks olje, korn, gass, sølv, etc

Det er egentlig en dårlig løsning. Problemet her er at man må ha en ubetinget tillit til de som lagrer gullet, for at det skal fungere. Betaler man for sikker lagring, kan også denne kostnaden sammenlignes med inflasjon, da det spiser noe av verdien over tid. Hvis "verden går under" er det ikke sikkert at det er lett å få ut gull hos en ekstern leverandør.

Jeg vurderer det ikke engang, men skulle jeg investert i gull, måtte det ha vært i kvanta som gjør det økonomisk forsvarlig å investere i velv hjemme eller på et annet sted du har full råderett over. Faren for tyveri/ran er relativt begrenset om man har det på en plass skjermet for innsyn fra passerende og besøkende, samt at man ikke plaprer om verken velv eller gull til utenforstående.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 minutter siden):

Det er egentlig en dårlig løsning. Problemet her er at man må ha en ubetinget tillit til de som lagrer gullet, for at det skal fungere. Betaler man for sikker lagring, kan også denne kostnaden sammenlignes med inflasjon, da det spiser noe av verdien over tid. Hvis "verden går under" er det ikke sikkert at det er lett å få ut gull hos en ekstern leverandør.

Jeg vurderer det ikke engang, men skulle jeg investert i gull, måtte det ha vært i kvanta som gjør det økonomisk forsvarlig å investere i velv hjemme eller på et annet sted du har full råderett over. Faren for tyveri/ran er relativt begrenset om man har det på en plass skjermet for innsyn fra passerende og besøkende, samt at man ikke plaprer om verken velv eller gull til utenforstående.

Jeg er enig i at det er en elendig løsning men jeg svarte bare på TS sitt spm om det er måter å investere i slikt uten å ha det hjemme.
Og det eksisterer selskaper som lagrer for deg mot lagerleie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...