Gå til innhold

NorskTipping sendte 8.2mill til feil person


Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/Mo6vz0/ivar-39-hadde-plutselig-8-2-mill-paa-konto-her-e-det-no-gaeli

Hva tenker dere om dette? Ivar ble juridisk eier av et kontonummer som hadde vært ledig en stund. Tidligere eier har registrert dette på sin konto hos Norsk Tipping. Tidligere eier har ikke tatt seg bryet å skifte kontonummer. 

Og så ble det til at lottokupong til "tidligere eier" gikk inn. Norsk Tipping prøvde å ringe flere ganger men fikk ikke kontakt. De kom til et punkt hvor de måtte overføre pengene for de må jo stole på at informasjon er riktig.

Så ble Ivar midlertidig 8.2millioner rikere. Han valgte å gi pengene ifra seg frivillig. Moralsk riktig. 

Men hva vis han hadde satt seg på bakbeina?

1. Han er jo juridisk eier av kontonummer som er registrert hos Norsk Tipping
2. I praksis har tidligere eier levert en kupong på vegne av juridisk eier av kontonummer
3. På en måte så kan man jo argumentere for at NorskTipping ga Ivar en gave på 8.2millioner

Vis Ivar hadde satt seg på bakbena, hadde han hatt sjanse til å beholde alle pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rosewell1983 skrev (10 minutter siden):

Vis Ivar hadde satt seg på bakbena, hadde han hatt sjanse til å beholde alle pengene?

tvilsomt,

men kunne nok under visse betingelser ha rukket å brukt av pengene og sluppet unna med det.

det betinger i så fall å ha handlet "i god tro", i dette tilfellet å ha levert en lotto-kupong den aktuelle uken. Og, at premie-pengene kom inn på en bankkonto som du vanligvis får ulike innskudd på.

men er vel begrenset hvor mye en hadde rukket å brukt på normalt vis (å plutselig å overføre 8 mill. "til utlandet" eller prøve å gå i banken å ta ut alt sammen, vil liksom avsløre at du har uærlige hensikter og vet det er begått feil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (16 minutter siden):

Nei, men du ville hatt krav på finnerlønn.

vinneren burde nesten uoppfordret spandere 100K på paret, som ren goodwill, uavhengig om det er juridisk plikt eller ei (tror ikke slike digitale tilfeller omfattes av "finnerlønn"?)

eller Norsk Tipping gi han en gratis lotto-kupong hver uke ut 2023

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (48 minutter siden):

vinneren burde nesten uoppfordret spandere 100K på paret, som ren goodwill, uavhengig om det er juridisk plikt eller ei (tror ikke slike digitale tilfeller omfattes av "finnerlønn"?)

eller Norsk Tipping gi han en gratis lotto-kupong hver uke ut 2023

Han fikk en blomsterbukett av Norsk Tipping 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (16 timer siden):

Han fikk en blomsterbukett av Norsk Tipping 😁

vil nesten kalle det en bårebukket (begravelser)

tror man kan få ganske merkbar psykisk nedtur av å oppleve kontra-beskjed,  i alle fall hvis man er hellig overbevist å faktisk ha vunnet. Denne karen var "heldig" siden han umiddelbart skjønte det måtte være feil, siden premien dukket opp på en "drivstoff-konto" som bare han sjøl overførte penger til inne mellom.

Mange tusen leverer hver uke lottokuponger "digitalt" på Norsk Tipping og ser/bryr seg ikke om tallene/kupongen man betaler for, -man trykker bare betal/overføre og, evt. gevinster kommer til brukskontoen man har i banken sin. Dermed vil de aller fleste tro de har vunnet (så sant de leverer kuponger jevnt og trutt)

Norsk Tipping hadde flaks i dette tilfelle pga. omstendighetene hos mottaker, hadde det vært meg (eller noen andre som regelmessig leverer kupong) ville jeg utgått fra at beløpet var rettmessig mitt. Og etter ganske kort tid begynt bruke penger. Jeg kunne rukket brukt ganske mye av en flere-millioner-premie hvis ingen annen spiller savner/er klar over å være egentlig vinner. Snakker vi om uker/måned, og man i mellomtiden har kjøpt hytte, ny bil, gitt bort røslige pengegaver til barn og familie osv. så tror jeg det er Norsk Tipping som må ta "tapet" og erstatte den egentlige vinneren omsider.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

tror man kan få ganske merkbar psykisk nedtur av å oppleve kontra-beskjed,  i alle fall hvis man er hellig overbevist å faktisk ha vunnet. Denne karen var "heldig" siden han umiddelbart skjønte det måtte være feil, siden premien dukket opp på en "drivstoff-konto" som bare han sjøl overførte penger til inne mellom.

Mange tusen leverer hver uke lottokuponger "digitalt" på Norsk Tipping og ser/bryr seg ikke om tallene/kupongen man betaler for, -man trykker bare betal/overføre og, evt. gevinster kommer til brukskontoen man har i banken sin. Dermed vil de aller fleste tro de har vunnet (så sant de leverer kuponger jevnt og trutt

Derfor forskjell mellom denne saken og der noen ble oppringt og gratulert med milliongevinst for så å få beholde pengene selvom vedkommende ikke vant.  

Dette tilfellet kan sammenlignes mer med at man plutselig får flere millioner inn på konto, fra feks et meglerhus. Det er ikke naturlig å instinktivt tenke at "oi, flere millioner på konto, jeg har sikkert vunnet på lotto og kan begynne å bruke pengene". De fleste ville for det første lurt på hvorfor ikke de var oppringt, og for deretter sjekke om rekka man hadde levert inn faktisk var en vinner, eller i motsatt rekkefølge. Da ville man funnet ut at her er det noe galt, og det ville vært galskap å begynne å bruke pengene, da man vet at feilaktige beløp kan bli tvunget til å sendes tilbake igjen. Da er det dumt å sitte på ny Lambo. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Det er ikke naturlig å instinktivt tenke at "oi, flere millioner på konto, jeg har sikkert vunnet på lotto og kan begynne å bruke pengene". De fleste ville for det første lurt på hvorfor ikke de var oppringt, og for deretter sjekke om rekka man hadde levert inn faktisk var en vinner, eller i motsatt rekkefølge.

det kan du si, men hvor skal man evt. sette "beløp-grensa" for hvornår man skal/bør engasjere seg?

hvis det f.eks. kom inn "Overført fra Norsk Tipping kr. 94,265,-" etc. og jeg spiller lotto fast hver uke, har jeg ikke da rett til å bare godta det? Jeg dobbel-sjekker heller ikke når jeg ikke vinner, for å se om de har gjort feil.

Er klart man kan bli spart for endel bryderi ved å være mistenksom til premien, men samtidig kjenner jeg det går en liten faen i meg og tenker "det er Norsk Tipping sitt ansvar å holde orden i eget hus".

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde mottatt 8.2mill fra Norsk Tipping, så kunne jeg fort ha klinka det inn i huslånet uten å tenke meg særlig om tror jeg - i lykkerusen alene. Om de da ringer så har jo jeg et problem, da lånet plutselig er gjort opp og det ikke så enkelt kan reverseres. Hva gjør man da? :p 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

det kan du si, men hvor skal man evt. sette "beløp-grensa" for hvornår man skal/bør engasjere seg?

hvis det f.eks. kom inn "Overført fra Norsk Tipping kr. 94,265,-" etc. og jeg spiller lotto fast hver uke, har jeg ikke da rett til å bare godta det? Jeg dobbel-sjekker heller ikke når jeg ikke vinner, for å se om de har gjort feil.

Er klart man kan bli spart for endel bryderi ved å være mistenksom til premien, men samtidig kjenner jeg det går en liten faen i meg og tenker "det er Norsk Tipping sitt ansvar å holde orden i eget hus".

Du har rett til å bare godta enhver sum du plutselig får inn på konto, men det vil være veldig merkelig å ikke sjekke hvorfor man har fått betydelige beløp før man bruker de. Hvis du får 500,- og bruker de, så er det heller ingen krise om noen skulle kreve de tilbake pga en feil. For de fleste så vil det være naturlig å finne ut hvorfor det plutselig kommer enorme summer inn på konto, før man begynner å bruke de. 

I dette tilfellet er det heller ikke Norsk tipping som har gjort feil, det er mannen som vant, som ikke har oppdatert kontonummeret på spillekontoen sin, samtidig som banken har gitt dette kontonummeret til en annen person. Så i dette tilfellet blir det galt å tenke at norsk tipping må holde orden i eget hus. 

I andre tilfeller, så kan jeg tildels være enig, altså hvis de ringer feil person og informerer om premie.

bshagen skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg hadde mottatt 8.2mill fra Norsk Tipping, så kunne jeg fort ha klinka det inn i huslånet uten å tenke meg særlig om tror jeg - i lykkerusen alene. Om de da ringer så har jo jeg et problem, da lånet plutselig er gjort opp og det ikke så enkelt kan reverseres. Hva gjør man da? :p 

Selvom du ikke hadde spilt lotto, som var tilfellet her? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Nei nei, da hadde jeg selvsagt måtte si ifra. Det var bare et tankeeksperiment, skulle presisert det :) 

Interessant tankeeksperiment, og hadde vært spennende å sett utfallet av den saken i retten, dersom du hadde brukt pengene med en gang. Det er ikke lett å finne annet enn at det er avsenders ansvar å sende til riktig konto og at banken ikke kan overføre pengene tilbake uten mottakers godkjenning. Jeg vil anta det i ekstreme tilfeller, feks ved millionbeløp fra norsk tipping, eller et meglerhus i forbindelse med et hussalg kan være andre regler som gjelder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (30 minutter siden):

Hvis jeg hadde mottatt 8.2mill fra Norsk Tipping, så kunne jeg fort ha klinka det inn i huslånet uten å tenke meg særlig om tror jeg - i lykkerusen alene. Om de da ringer så har jo jeg et problem, da lånet plutselig er gjort opp og det ikke så enkelt kan reverseres. Hva gjør man da? :p 

Då kunne det ha vore fint med litt økonomisk rådgjeving betalt av Norsk Tipping.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Du har rett til å bare godta enhver sum du plutselig får inn på konto, men det vil være veldig merkelig å ikke sjekke hvorfor man har fått betydelige beløp før man bruker de. For de fleste så vil det være naturlig å finne ut hvorfor det plutselig kommer enorme summer inn på konto, før man begynner å bruke de.

jeg sikter da kun til pengeoverføring fra Norsk Tipping og med forbehold om at man faktisk har levert kupong. (og dermed har legitim grunn til å tro/forvente man har vunnet)

I alle andre sammenhenger, hvor det evt. skulle dukke opp ukjente penger på min konto, ville jeg selvsagt ikke rørt de, -det er jo å be om plunder og problemer å tukle med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...