Gå til innhold

VY: Innstilt tog, ingen alternativ transport. Ingen varsling.


Anbefalte innlegg

Opplevde i går å komme på perrongen og først da få opplyst over høyttalerne at avgangen min var kansellert. Altså, toget var innstilt, og det kom ikke noen flere tog den kvelden. Jeg hadde gått i tjue minutter på holkeføre, og gledet meg til å komme hjem etter jul. På perrongen stod ca tolv andre mennesker og så ut som spørsmålstegn. Ingen informasjon, bortsett fra over høyttalerne, og en intetsigende "Innstilt" på skjermen. Ingen busser var blitt satt opp, taxi var umulig å oppdrive første juledag, og hadde nok kostet det hvite i øyet uansett. Så alle vi som sto der måtte ringe hjem til familiemedlemmer for å overnatte en natt til. Ingen reisealternativer var å oppdrive. Dette var kl 21:09 i Skien.

Hvordan er det mulig for Vy å ikke klare å sende ut en SMS eller mail om dette, eller en pushvarsel i Vy-appen? De har jo all min kontaktinformasjon, og dette kunne vært programmert lett som en plett.

Edit: Glemte å nevne at chat og sentralbord hos Vy og Bane Nor var stengt.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Treet som falt over toglinja var sikkert 2. juledag. Er vel færre inspektører som gidder å sjekke for gamle trær ved linjene enn før. En annen kommentar til Nrk tyder på at det er en mer generell svikt. Private selskaper er mer opptatt av å tjene penger enn offentlige selskaper. 

https://www.nrk.no/norge/glatte-veier-pa-hjemreisedagen-2.-juledag-1.16233737

Endret av Nepa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

LOL. I januar så har jernbanen i Ukraina hatt høyere punktlighet enn den den norske. 

Sitat

Bane Nors egen punktlighetsstatistikk viser at 82,8 prosent av togene har vært punktlige så langt i 2023. Det er langt under Bane Nors mål på 90 prosent.

90% punktlighet er målet. Med andre ord så er BaneNor og Ned fornøyd om man ikke rekker jobben eller hjem til middag én gang hver eneste uke. Er virkelig ambisjonene så lave? Har man gitt opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grensen deres for når et tog er "i rute" er vel 3:59, så vidt jeg husker. Om du kommer 4 minutter for sent var altså toget ikke punktlig, men du rekker nok middag likevel.

Det sagt, nå er det så ofte driftsforstyrrelser på linjene at jeg begynner å lure på om det har senket seg en oppgitthet over hele Bane Nor. Litt sånn "ja ja, sånn er det bare..". Det var ikke ille som nå tidligere, og det har jo vært gjennomført en hel masse arbeid og vedlikehold de siste årene. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (28 minutter siden):

Grensen deres for når et tog er "i rute" er vel 3:59, så vidt jeg husker. Om du kommer 4 minutter for sent var altså toget ikke punktlig, men du rekker nok middag likevel.

Ja, de fleste overlever nok 4 minutter med forsinkelse. Jeg har ikke funnet ordentlig statistikk over lengre forsinkelser, men det er jo omtrent annenhver dag nå hvor et eller annet skjer og en av kommunikasjonsdirektørene til BaneNOR sier at de ikke vet når feilen blir rettet. Trolig mer enn 4 minutter forsinkelse når sånne ting skjer.

Så et annet sted at punktligheten i rushtid var godt under 80%. 

Mitt inntrykk og fra hva "jeg har hørt" er at selve arbeidskulturen i BaneNOR trenger en oppfrisking. Det er Stat med stor S.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Har man dårlig tid tar man ikke toget. Jeg har tidligere regna på det, og kom fram til at årlige forsinkelser da jeg jobba i Oslo var rundt 100-120 timer i året inkludert stort (buss for tog o.l.) og smått. To mils reisevei hver vei.

Før kom det en beklagelse og forklaring inne på toget ved selv små forsinkelser. Nå er det sjelden noe som helst å høre om det ikke er minst 15 minutters forsinkelse, og ofte ikke da engang.

Endret av Dellers
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

Det har nå gått 30 dager og jeg har fremdeles ikke fått pengene mine tilbake. Vy skylder på backlogg og mye å gjøre.

De har kronisk mye å gjøre. Tenk på at ett fullt rushtidstog har 600 passasjerer. Om så bare 10% sender inn refusjonskrav har du 60 henvendelser fra ett tog. Når trafikken står en time i rushtiden i Oslo er det mange tog og passasjerer som er berørt. 

Når Bane Nor kødder det til på daglig basis for tiden, så blir det full innboks... 

Egentlig er det helt tåpelig at erstatning for forsinkelser må behandles av mennesker. De har billetten, de har opplysninger om betalingskortet som er brukt, og de har trafikkdata for alle togavganger. Det burde la seg gjøre å koble sammen dette her slik at refusjon automatisk kom på konto to dager etter at du sendte inn krav. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

De har kronisk mye å gjøre. Tenk på at ett fullt rushtidstog har 600 passasjerer. Om så bare 10% sender inn refusjonskrav har du 60 henvendelser fra ett tog. Når trafikken står en time i rushtiden i Oslo er det mange tog og passasjerer som er berørt. 

Når Bane Nor kødder det til på daglig basis for tiden, så blir det full innboks... 

Egentlig er det helt tåpelig at erstatning for forsinkelser må behandles av mennesker. De har billetten, de har opplysninger om betalingskortet som er brukt, og de har trafikkdata for alle togavganger. Det burde la seg gjøre å koble sammen dette her slik at refusjon automatisk kom på konto to dager etter at du sendte inn krav. 

Enig. Dette burde automatiseres. Steam (spillplattform) har 120 millioner brukere, en tanke mer enn Vy, og der får du pengene tilbake etter et par dager hvis du ikke er fornøyd med et spill (maks 2 timer spilt). Hadde mennesker skulle saksbehandla hver refund, hadde de måttet ansette flere hundre mennesker på heltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...