Gå til innhold

Takstmannen krever dokumentasjon men håndverkerfirma ble avviklet


tfoel

Anbefalte innlegg

I forbindelse med salg av en leilighet fikk jeg takstmann på besøk.

Han bedt med innhente dokumentasjon om badet som håndverkerfimaet skulle levere. Da jeg tok kontakt med firmaets leder, fikk jeg vite at firmaet er avviklet. Lederen lovde å sjekke om de hadde noen dokumentasjon fra før, men sa at han ikke kan skrive nye da firmaet ble stengt.

Dokumentasjonen handler om forskriftene ble fulgt i våtsonen.

Hva kan jeg gjøre - har noen noe som helst ansvar etter det avsluttede firmaet, eller har de get-ouf-of-jail-free-card nå?

Endret av tfoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Zeph said:

Har du ikkje dokumentasjon så har du ikkje. Det viktigaste då er å oppgje i annonse at det manglar, sånn at potensielle kjøparar er klar over det.

Når vart jobben utført?

Jeg hadde håp for at det finnes regler rundt hva de er nødt til å levere.

Jobben ble gjort for litt mer enn 5 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med en leilighet jeg skulle selge, der firmaet både hadde skiftet navn og blitt oppkjøpt i mellomtiden.
Noe dokumentasjon annet enn fakturaene fikk jeg aldri, og måtte da bare si til takstmann at jeg ikke hadde dokumentasjon på jobben som ble utført.
Da får badet automatisk lavere tilstandsgrad.

Lenke til kommentar

Sannsynlegvis er det ikkje dokumentasjon på dei fleste bad som ikkje er utført siste par-tre åra, eventuelt kun faktura. Krav om dokumentasjon vart strengare i år og det har vore lite fokus på det før. Det er altså ikkje unormalt å legge ut annonse med bad utan dokumentasjon. Det trekker litt ned, men ikkje krise.

Eg prøvde å finne dokumentasjon på vårt bad frå 15 år tilbake, men det var ingenting å finne.

Elektroføretak har krav på oppbevaring, så det burde vore sånn på bad/VVS òg, men ei utfordring i den bransjen er som du har erfart at firma blir avvikla eller går konkurs, og då forsvinn vel fort papirene. Spesielt i byane blir mindre føretak ofte avvikla og så startar dei eit nytt.

Lenke til kommentar

Sjølv om intensjonen med forskriftsendringa var å gi bustadkjøparane større sikkerheit ved å sette krav om at selger kan framlegge dokumentasjon, så har det ikkje fungert slik. 

I praksis har det liten betydning at du ikkje har dokumentasjon, for det er normalen. Dokumentasjon på utført arbeid samt teknisk tilstandsrapport vil i liten grad påvirke kjøparens betalingsvilje, det er rett og slett ikkje slike ting den typisk kjøparen bryr seg om. 

Største fordelen med å ha all dokumentasjonen klar er at bustaden kan bli meir lettsolgt, men du kan ikkje rekne med at du får betre betalt på bakgrunn av dokumentert arbeidsutføring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

Sjølv om intensjonen med forskriftsendringa var å gi bustadkjøparane større sikkerheit ved å sette krav om at selger kan framlegge dokumentasjon, så har det ikkje fungert slik. 

I praksis har det liten betydning at du ikkje har dokumentasjon, for det er normalen. Dokumentasjon på utført arbeid samt teknisk tilstandsrapport vil i liten grad påvirke kjøparens betalingsvilje, det er rett og slett ikkje slike ting den typisk kjøparen bryr seg om. 

Største fordelen med å ha all dokumentasjonen klar er at bustaden kan bli meir lettsolgt, men du kan ikkje rekne med at du får betre betalt på bakgrunn av dokumentert arbeidsutføring. 

Rent praktisk så stemte dette godt når vi var på boligjakt tidligere i år. På boliger som såg godt vedlikeholdt ut og ting var på stell var ikke vårt krav til dokumentasjon så enormt stort. Men så snart det dukket opp tvil eller noe såg litt sjabby ut, så var manglende dokumentasjon grunn nok til å gå videre eller legge inn et lavere bud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...