Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken varmepumpe? Fujitsu eller Mitsubishi?


Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på en varmepumpe fra Fujitsu (Norgespumpa 5.9) på ca. 27k ferdig montert.

Ser at Obs Bygg har en fra Mitstubishi: https://www.obsbygg.no/varme-og-ventilasjon/varmepumper/2246344?v=ObsBygg-95910

Hvilken er "best"? Virker som om Fujitsu sin er priset en del høyere enn Mitsubishi, men Mitsubishi har en del flere funksjoner.

Skal erstatte en 13-15 år gammel Panasonic varmepumpe.

https://storage.googleapis.com/prod-zave-no/public/Produkt_Fujitsu_Norgespumpa-web.pdf

https://storage.googleapis.com/prod-zave-no/public/Kaiteki brosjyre_4.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min Mitsubishi. Den fungerer utmerket som eneste varmekilde i hovedetasjen gjennom vinteren og på sommeren bruker jeg den som air condition og får behagelige 25 grader - har jeg ikke på varmepumpa, så blir det fort 40 grader her inne. Litt gammeldags app, men den fungerer som den skal. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Jeg har kaiteki 6600. Får den vel ferdig montert til rundt 22 000. Valgte den i sort utførelse.

Veldig fornøyd med den. Monter i underetasjen, og vurderer å få montert en til i hovedetasjen

https://prisguiden.no/produkt/mitsubishi-kaiteki-6600-ln35-395690?gclid=Cj0KCQiAtICdBhCLARIsALUBFcE_thCgeULChCoyuRpvt0xIgEfL-HMDiriph-fi_sXX7dkOjCyj40kaAiEIEALw_wcB

Har samme pumpe og støtter denne. Har to etasjer og plassert viftedelen slik at den varmer første etasje og varmen går opp og varmer andre etasje. Eneste varmekilde i huset. Sover dog med åpen dør inn til soverommet.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (57 minutter siden):

Jeg har sendt et spørsmål til montøren som var her hvorfor han har tilbydd Fujitsu og ikke Mitsubishi.

Dere som har 6600 - har dere de koblet til på vanlig 16A kurs?

 

 

Jeg har den på 16A kurs. Men bruker samme kurs til alt mulig annet verktøy også. Kappsag, bordsag, høytrykksspyler osv. Ikke hatt noen problemer til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • unik42 endret tittelen til Hvilken varmepumpe? Fujitsu eller Mitsubishi?

Kaiteki: Fabrikkgarantert varmekapasitet ved -15°C - 3,2 kW. Varmeeffekt ved -25 °C - 2,3 kW

Norgespumpa: Varmeeffekt ved -15 °C - 4,30 kW. Varmeeffekt ved -25 °C - 3,28 kW

Som du kan se så yter Fujitsu pumpen rundt 1kW mere varme enn Kaiteki ved -15 og -25 grader. Og det er jo når det er virkelig kaldt at du vil at varmepumpen skal yte mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Papirkurven said:

Kaiteki: Fabrikkgarantert varmekapasitet ved -15°C - 3,2 kW. Varmeeffekt ved -25 °C - 2,3 kW

Norgespumpa: Varmeeffekt ved -15 °C - 4,30 kW. Varmeeffekt ved -25 °C - 3,28 kW

Som du kan se så yter Fujitsu pumpen rundt 1kW mere varme enn Kaiteki ved -15 og -25 grader. Og det er jo når det er virkelig kaldt at du vil at varmepumpen skal yte mest.

Det var jeg ikke klar over! En av grunnene til at vi bytter den gamle vi har er nettopp at når det er kaldest så må vi ha tilleggsvarme. Nå har vi valgt å fryse frem til det er fyr i ovnen, men andre år så har vi brukt frittstående ovner i tillegg.

Lenke til kommentar

En ting jeg plages med er at varmepumpa blir for kraftig når det er varmere enn ca. 10 grader ute. Da svinger den over innstilt temperatur veldig ofte. Sikkert ikke et problem hvis du har et veldig stort areal og/eller ventilasjonsanlegg som fordeler varmen, men for min del gjør det at innstilt temperatur på 22 grader overskyes og blir 24-25 før kompressoren ute stopper en stund. 

Mao. Sjekk at nedre effekt er lav nok. 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Nedward said:

En ting jeg plages med er at varmepumpa blir for kraftig når det er varmere enn ca. 10 grader ute. Da svinger den over innstilt temperatur veldig ofte. Sikkert ikke et problem hvis du har et veldig stort areal og/eller ventilasjonsanlegg som fordeler varmen, men for min del gjør det at innstilt temperatur på 22 grader overskyes og blir 24-25 før kompressoren ute stopper en stund. 

Mao. Sjekk at nedre effekt er lav nok. 

Blir mye men-om-atte her, men vi har et ganske stort areal i 2. etasje som blir varmet opp av pumpa (ingenting annet). Men pumpa står i en åpen trappehals og håpet er at den skal kunne blåse noe varme nedover og inn i 1. etasje (der vi bruker panelovner). Så jeg tror ikke det skal være et problem med det.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (24 minutter siden):

Blir mye men-om-atte her, men vi har et ganske stort areal i 2. etasje som blir varmet opp av pumpa (ingenting annet). Men pumpa står i en åpen trappehals og håpet er at den skal kunne blåse noe varme nedover og inn i 1. etasje (der vi bruker panelovner). Så jeg tror ikke det skal være et problem med det.

Det kan fort bli en utfordring. Vi har rett trapp fra kjeller og til hovedetasje. Varmepumpen står i kjeller, 2 meter fra trappen. I teorien skulle mye varme kommet opp, men det skjer dessverre ikke. Den varmer fint opp hele kjelleren, men ikke søren om noe varme av betydning beveger seg opp.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...