Gå til innhold

Tullete terningkast om pinnekjøtt


Inspector

Anbefalte innlegg

I tiden før jul oversvømmes vi av mat-tester: https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/abPw44/stor-pinnekjoett-test-styr-unna-dette-2022

I den ene testen kan ett firma få høy score. I den neste testen får det samme kjøttet karakteristikken «uspiselig».

Dette lukter vondt av usaklig synsing, skjult sponsing og kreativ markedsføring. 

Det samme firmaet har sikkert avtale med mange sauebønder/flere slakterier og derav forskjellige smaksnyanser.  «Uspiselig» forbindes med bedervet kjøtt og der er vi nok ikke i dagens Norge…….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, ITtraktor said:

Selv synes jeg alt pinnekjøtt er uspiselig og lukter bedervet kjøtt. Fårikål er om mulig enda verre. 

Smaken er som regel langt bedre enn lukten. Slik er det med mye mat, men særlig sau og fisk.

Ellers er det stor variasjon på hvor "heldig" man er med kjøttstykket man får i akkurat den ene pakken man kjøper. Jeg tror ikke merket på pakken eller prisen har så mye å si i det store og hele.

Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Smaken er som regel langt bedre enn lukten. Slik er det med mye mat, men særlig sau og fisk.

Ellers er det stor variasjon på hvor "heldig" man er med kjøttstykket man får i akkurat den ene pakken man kjøper. Jeg tror ikke merket på pakken eller prisen har så mye å si i det store og hele.

Helt enig.

Så lenge noe sau beiter på høyfjellet og noen står i innhegning, blir det sikkert nyanser også innenfor samme pakning.

Pinnekjøtt er et av julens høydepunkter.

Lenke til kommentar

Reknar med at det er stor forskjell på dei ulike partia frå same produsent. Min erfaring er at det nytter ikkje å kjøpe pinnekjøtt av eit bestemt merke kvart år, eg må studere kjøttstykka. Enkelte av dei dyrare merka er ofte meir konsekvente på kvaliteten, men også der er det forskjellar i ulike parti. 

Det eg ser etter er fin marmorering i kjøttet og at det er store fine kotelettar på endane, i tillegg til fargen på kjøttet som indikerer om kjøttet er godt nok tørka. 

Eg ser også at det er lurt å kjøpe julemiddagen tidleg før det blir for utplukka og berre dårleg pinnekjøtt igjen. 

Eg antar derfor at mange prdousentar juksar når det nærmar seg jul og at ein då selg pinnekjøtt som ikkje er godt nok tørka, pinnekjøtt som har vært fryst sidan i fjor, og pinnekjøtt basert på ulike råvarer som alt blir solgt som det same produktet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...