Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Propanovn med avgassrør - Finnes det?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt propangass for oppvarmin på hytta gjennom en periode på godt og vel ett år. Det har gitt noen ganske behagelige strømregninger, men kanskje ikke et inneklima som alltid er like behagelig. Propanovner produserer jo CO2 som går rett ut i rommet, og sikkert noen flere avgasser også, i litt mindre kvantum.

Hadde man hatt en propanovn som hadde en eller annen form for skorstein eller eksosrør, slik at man fikk avgassene ut, så kunne propan ha vært en perfekt løsning ved høye strømpriser.

Tror det noen slike propanovner beregnet for bruk ombord i båter, men tror det ligger veldig høyt i pris. Vannbåren varme drevet av propan kunne også vært en teoretisk løsning.

Er det noen som kjenner til, eller har en løsning for fyring med propan på en slik måte at det ikke forpester inneklimaet  for mye med avgasser som går rett ut i lufte? Kunne man bare få vekk noe av dette så ville propan ha vært en veldig bra løsning for "varm hytte". 

Når man bruker strøm til lys og PC og slike ting så er jo strømforbruket mikroskopisk og regningene like så. Når man fyrer og koker med propan da har man så godt som 100% kontroll på kostander, og man "forhåndsbetaler", når man kjøper gassflaskene, slik at det aldri kommer overraskelser.  

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Dubious said:

Desverre ikke noe marked for det i Norge da svært få eller ingen er påkoblet gass, og blir mindre og mindre for hyttebruk.

Hvis det fantes gode produkter tilgjengelig og man kan redusere strømregningen med for eksempel 90%, og dette var noe som mange visste om, da kan det jo være at det fantes et marked. Alternativt så kan man jo utvikle/bygge en løsning selv som gir en mer eller mindre stor forbedring.

Den aller enkleste løsningen det var jo å erstatte "passiv ventilasjon" med en avtrekksvifte plassert på riktig sted. Får man vekk for eksempel halvparten av avgassene, så har man jo straks en stor forbedring.

Har også kjøpt inn et par meter med 55 mm stålrør og et par brennere og vil se på muligheten av å bygge/utvikle en propanbrenner med en form for avsug eller skorstein, som kan forbedre luftkvaliteten i hytta. 

Strøregningen er allerede nede på nesten ingen ting, men kunne godt tenkt meg litt bedre luftkvalitet.

Hadde håpet på litt diskusjon om hvordan man kan få til dette.

Edit: 

Det kan se ut som at det finnes ferdige løsninger også:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=166723546

https://kirkenes-bil.no/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Kjøp gammeldags vedovn med kokeplate. 

Har nok tenkt på det, men gassovn er en god del "enklere i bruk" og den stiller ikke store krav til brannmur/innredning. Man tenner opp i løpet av 5 sekunder og den er stort sett like enkel som en elektrisk oven. Bruker også gassen til koking ja, slik at det blir nesten null i elforbruk.

Lenke til kommentar
4 hours ago, trikola said:

Finnes garantert 100-vis. Du må bare søke i utland hvor de har gassrør inn i huset. Deretter kan du lete etter importør.

Propan eller naturgass pleier å spille nesten ingen rolle sålenge trykkregulatoren er innstilt riktig.

Det var en interessant vinkling. Det jeg har sett når jeg har reist rundt i Europa, det er at de har brukt gasskomfyrer, men ikke gassovner til oppvarming. Man har brukt gass til koking men ikke så mye til oppvarming.  (Men godt mulig at jeg ikke har sett nok og at man for eksempel bruker vannbåren varme basert på forbrenning av gass.) Har ikke sett noe til illeluktende gassovner inne i leilighetene, annet enn komfyrene til matlaging.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Det er nok vannbårent for det meste. Radiatorer i hvert rom og en fyrkjele i kjeller f.eks.

Ja, det er det som jeg har sett som typisk, spesielt i øst-europa.

Når jeg søker på "gas stove" eller "gas oven" så kommer det opp hundrevis av produkter og løsninger som har det til felles at avgassene går rett ut i rommet. 

Det som er målet, det er jo å få dem ut, slik at man har et behagelig inneklima. Altså en form for avsug, skorstein, avgassrør eller lignende. Det er helt sikkert ikke umulig.

Lenke til kommentar

Dette var jo en kjempesmart løsning. En av problemstillingene er jo hvordan man får redusert temperaturen i avgassrøret før vegguttak, og her har man jo løst dette ved hjelp av 2 konsentriske rør og en form for varmeveksler. Prinsippet kan sikkert også brukes til "hobbymekk" men løsningen ser så bra ut at man nesten kunne tenke seg å kjøpe "originalt", selv om prisen var litt i overkant.

For de som ikke har elenrgi som alternativ, så må jo dette være en veldig god løsning. (Som koster en brøkdel av en ny elinstallasjon.)

Har brukt solceller og batterier i båt og hytte gjennom et par år, for å prøve ut, og erfaringen er vel den at så lenge det dreier seg om belysning og PC og slike ting, så behøver man ikke være tilkoblet strømnettet i det hele tatt. Man kan spare 100% i forhold installasjonskostnader og faste og variable utgifter.

Når det gjelder oppvarming, så monner ikke solceller i liten skala i det hele tatt. Her må man ha en annen løsning. Gassovnen over ser ut til å være et godt alternativ.

Kjøleskap er jo også en problemstilling. Har foreløpig ikke klart å trekke kjøleskap med solceller, selv om dette i teorien skulle være godt mulig.  I den kalde årstiden så er jo det ikke så stort et problem.

Det er nok 2 år siden jeg hadde behov for landstrøm i båten. Bruker en 12V kjøleboks nå og da, men ikke 230V kjøleskap.

Kan også kjøpes/bestilles hos Elkjop ser jeg:

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/hage-og-uteplass/terrassevarmer-og-varmelampe/sunwind-gassovn-eco-sc18-vegghengt/541557

Produktside hos importøren med installasjonsveiledning:

https://sunwind.no/alle-produkter/varme/gassovn/gassovn-eco-sc18-vegghengt

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det finnes gassdrevet kjøleskap.

https://www.hyttetorget.no/hyttetoaletter/toalettstoler/vera-gasskjoleskap-53-liter?parent=10035

53 liter 5 990,-

https://www.hyttetorget.no/hyttetoaletter/toalettstoler/vera-gasskjoleskap-172-liter?parent=10035

Kjøleskap pluss fryseboks 12 990,-

Kan bli aktuelt for dem som lurer på å koble hytta eller boligen fra elnettet.

Dette begynner å bli et realistisk alternativ for mange, særlig når elbiler i fremtiden kan mate strøm tilbake til huset/hytta. 

Hyttefolk kan slippe å betale for strøm på hytta. Der får de ikke strømstøtte uansett. Men de kan hurtiglade elbilen langs veien, og bruke den til å drive taklys, TV og laptop på hytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...