Gå til innhold

Diablo IV har fått lanseringsdato og ny trailer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (På 9.12.2022 den 10.05):

Mer en blanding mellom d2 og d3 i en open world pakke.



Det er selvsagt lov å like high-fantasy Diablo spill hvor karakterer man spiller blir hundre ganger kraftigere enn guden som skapte universet.

Men Diablo var opprinnelig et low-fantasy univers hvor karakterene man spilte var mennesker med relativt menneskelige begrensninger, i et univers som var en blanding av Roguelike og Action-Rollespill -- altså, et spill med et fravær av meningsfull dialog, hvor man spiller karakterer uten et dødsønske.

Et fravær av suicidale tendenser gjør noe med folk.
Når noen slår mot en person som har lyst til å leve -- med en gigantisk øks -- så skjer det noe i vanlige mennesker:
De forsøker å unngå å bli truffet av den.
Som er grunnlaget for det grunnleggende forsvaret, også i Diablo 1 og 2: Defense.
Og vice versa, en kriger som ønsker å slå noen med en øks slår ikke der hvor karakterer står, men slår der og på en slik måte at de tror at øksen kommer til å treffe den personen.

Derfor er grunnlaget for kamp i de fleste 'seriøse' rollespill fundert på en "chance to hit", igjen fundert på angriper og forsvarer sine egenskaper.

Fraværet av dette er et fravær av et forsøk på å fremstille et alvorlig univers.

...jeg foretrekker Diablo-spillene hvor man spiller karakterer som forsøker å kjempe mot demoner kraftigere enn dem selv, mot alle odds, for å redde sitt eget skinn og utsette menneskehetens undergang en liten stund...
ikke en historie om hvordan noen magiske gjenstander tok en person uten noen egne evner med seg på en reise for å se verden og drepe noen demoner, som Diablo 3, hvor utstyret er den egentlige helten, og karakterer din er totalt ubrukelig uten utstyret sitt på level 70.

Artistisk ser Diablo IV fantastisk ut.
Designmessig, likeså, spesielt for monstre. Store monstre har vært savnet i ARPG-spill lenge.
Men så stopper det positive, og bekymringene begynner.

Cooldowns er en søppelmekanikk med mindre man spiller en militær simulator og har skutt 100 skudd gjennom en kanon, og selv da foretrekker jeg at man kan ødelegge våpenet fremfor at spillet nekter å la deg skyte fordi løpet er varmt og må kjøles ned.
Man driter i at utstyret er varmt i krig og ens liv står på spill.
Og det samme gjelder skills.

Om det å hoppe og slå fungerer fantatisk mot en demon, så hvorfor i helvete skulle en karakter la være å gjøre det igjen?
Om en meteor gjør stor skade, hvorfor ikke gjøre det en gang til om så det gjør vondt for magikeren? Om helvete har brutt løs, så driter jeg i om jeg får vondt i hendene av å slå dem på en bestemt måte.

Akkurat nå spiller jeg en cold sorceress i Diablo 2.

Hun bruker Ice Blast mot enkeltmonstre og for å stoppe monstre. Bruker Frozen Orb for å stagge grupper med monstre og ta ut svake monstre. Blizzard for å gjøre stor skade på monstre som står stille. Hun bruker også teleportering, telekinese, og Static Field.
Det er 5 aktive skills som brukes om hverandre, og som faktisk brukes om hverandre fordi de har forskjellige nytteegenskaper.
Blizzard har en Cast Delay på 2.3 sekunder, og er den eneste ferdigheten med hva som ligner en cooldown.

Cooldown er, som det å ikke ha grunnleggende mekanikker for å la være å bli truffet i kamp, totalt uakseptabelt for et 'seriøst' rollespill, spesielt et hvor ressurser historisk har vært begrensningen på en karakter sine ferdigheter, og cooldowns ikke har noen forankring i hvordan verden fungerer. Selv om Blizzard skulle finne på å komme på nye unnskyldninger så endrer det i så fall ikke på faktum at de finner på noe for å forsvare mekanikker fremfor å fikse mekanikker for å passe historien og 'realismen' i spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...