Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øresus


Karoline111

Anbefalte innlegg

Hei. 
jeg fikk en luftveisinfeksjon for 9 uker siden. Ble helt tett i ørene og fikk dotter i ørene. Rs virus. Fikk trykk i ørene og hørte en basslyd som kom og gikk i ene øret. Rikke da ikke Velger og utlignet trykket ordentlig. Jeg deo til øre nese hals og dikk beskjed at jeg hadde undertrykk i øret og øretrompet dysfunksjon. Dette var på grunn av forskjølelse og evt stiv nakke og spenninger i kjeve. Gått mange uker uten at infeksjon gått bort. Jeg fikk antibiotika. Ble redd for å få piping i øret og nå har har jeg fått piping i øret.. først på samme øret som jeg var tett og nå har det gått bort på høyre og har vært konstant på venstre øret nå i 5-6 uker. Hører det når det er stille. 
 

er det flere som har fått piping i øret etter forskjølese og etter dotter i ørene? Som varte så lenge etterpå? 
 

legen har sett i øret nå og nå er trykket mye bedre og slimhinnene mine er ikke hovne lenger. Hvor lenge skal denne pipingen vare? 
 

hørseltest ok. Ikke noe støyskade. 
 

hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karoline111 skrev (3 minutter siden):

Hei. 
jeg fikk en luftveisinfeksjon for 9 uker siden. Ble helt tett i ørene og fikk dotter i ørene. Rs virus. Fikk trykk i ørene og hørte en basslyd som kom og gikk i ene øret. Rikke da ikke Velger og utlignet trykket ordentlig. Jeg deo til øre nese hals og dikk beskjed at jeg hadde undertrykk i øret og øretrompet dysfunksjon. Dette var på grunn av forskjølelse og evt stiv nakke og spenninger i kjeve. Gått mange uker uten at infeksjon gått bort. Jeg fikk antibiotika. Ble redd for å få piping i øret og nå har har jeg fått piping i øret.. først på samme øret som jeg var tett og nå har det gått bort på høyre og har vært konstant på venstre øret nå i 5-6 uker. Hører det når det er stille. 
 

er det flere som har fått piping i øret etter forskjølese og etter dotter i ørene? Som varte så lenge etterpå? 
 

legen har sett i øret nå og nå er trykket mye bedre og slimhinnene mine er ikke hovne lenger. Hvor lenge skal denne pipingen vare? 
 

hørseltest ok. Ikke noe støyskade. 
 

hjelp!!

Rens ørene for voks hos lege når/om du er frisk.

Om du ikke har hørselskade så skal suset forsvinne. Smuss og ørevoks gir sus/tinnitus, når du renser det så ble det borte for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Karoline111 skrev (29 minutter siden):

Jeg har sjekket hos øre nese hals. Hun sa det ikke var noe ørevoks der.. Blir så redd øresusen skal være kronisk og ikke forsvinne 

Jeg får alltid øresus ved influensa etc, øreverk har jeg ikke hatt siden jeg var barn.

Jeg tror tiden er din venn, satser på at det går bort.

Jeg har sus på venstre øret, men tåler det bra, bare merker det når jeg fokuserer på det.

Lenke til kommentar
Karoline111 skrev (4 minutter siden):

Okei. Hvor lenge har du det da etter influensa? Hvordan klarer du ikke fokusere på det? 

Jeg mener at det ikke plager meg, annet enn om jeg tenker på det.

Jeg har brukt mye hodetelefoner, og spilt litt høyt innimellom.

På forkjølelsen eller influensa så tror jeg det bedrer seg når bihulebetennelse osv er over.

Men det tar tid så ikke med en gang du "føler" deg frisk. Det sitter litt i.

Jeg får dotter og trykk/tett øre hver gang jeg er snørrete og syk. Men jeg er vant til det, så jeg er kjent med tett øre nese og øresus.

Så lenge du ikke har hørt mye på høy musikk eller i støysone uten hørselvern, så skal øresusen forsvinne igjen.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Karoline111 skrev (12 minutter siden):

Skjønner. Hører du piping når du skal sove da? 
 

okei. skjønner bare ikke hvorfor influensa og infeksjoner kn gi piping 

Ja SÆRLIG, når jeg skal sove, for da blir det trykk på ene øret, og det tetter seg.

Dette er jeg vant med, men det er pga trykk, voks,gørr osv.

Du merker dette om du har trykk i øret, da er det helt normalt å få øresus fordi det er påkjennelse for øret, og da er ikke øret ditt "helt bra" ennå selvom du "føler deg frisk".

At du føler deg frisk er bare det at kroppen din har nedkjempet viruset... Øret og nese hals er ikke der enda.

Dette gjelder ikke bare Øra, man hoster feks også slim osv og hoster litt etter sykdom selvom man føler seg frisk..

Viruset har gitt skader på hals, nese og sikkert også forstyrrende for øre og hørsel en viss tid.

Ikke stress på dette, det er normalt i tid etter, særlig om du sover med øret mot puten.

Når vi blir opp i årene så blir sånt mer vanskelig, fordi kroppen ikke leges like bra.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (46 minutter siden):

Ja SÆRLIG, når jeg skal sove, for da blir det trykk på ene øret, og det tetter seg.

Dette er jeg vant med, men det er pga trykk, voks,gørr osv.

Du merker dette om du har trykk i øret, da er det helt normalt å få øresus fordi det er påkjennelse for øret, og da er ikke øret ditt "helt bra" ennå selvom du "føler deg frisk".

At du føler deg frisk er bare det at kroppen din har nedkjempet viruset... Øret og nese hals er ikke der enda.

Dette gjelder ikke bare Øra, man hoster feks også slim osv og hoster litt etter sykdom selvom man føler seg frisk..

Viruset har gitt skader på hals, nese og sikkert også forstyrrende for øre og hørsel en viss tid.

Ikke stress på dette, det er normalt i tid etter, særlig om du sover med øret mot puten.

Når vi blir opp i årene så blir sånt mer vanskelig, fordi kroppen ikke leges like bra.

 

Okei. Skjønner. Jeg har vært forskjølet og slik i mesa helt til nå egentlig.. Men legen har sett ned og mener slimhinnene mine ser bra ut nå. Jeg har også slik atbdet popper i ørene når jeg svelger fortsatt nå.. akkurat som en dott åpner seg.. hvor lang tid etter forskjølelse kan det ta? Og hva er det som påvirker pipingen når ørene ikke har blitt bra enda? Skjønner ikke at hvis ørene ikle har blitt bra enda at det kan gi piping 

Lenke til kommentar
Karoline111 skrev (10 minutter siden):

Okei. Skjønner. Jeg har vært forskjølet og slik i mesa helt til nå egentlig.. Men legen har sett ned og mener slimhinnene mine ser bra ut nå. Jeg har også slik atbdet popper i ørene når jeg svelger fortsatt nå.. akkurat som en dott åpner seg.. hvor lang tid etter forskjølelse kan det ta? Og hva er det som påvirker pipingen når ørene ikke har blitt bra enda? Skjønner ikke at hvis ørene ikle har blitt bra enda at det kan gi piping 

Om du har dotter i ørene, så er ikke ørene helt ok enda. Det er normalt, men fastlege osv har ofte lite info om sånt. Tiden er en lege, når du er 100% frisk og om du ikke har hørt høy musikk osv så skal øra også komme etter og bli bra igjen.

Jeg får dette av og til om jeg stuper svømmer dypt eller dukker også.. 

Og da kan jeg også få øresus etterpå.

Hørselen er følsom og meget påvirket av slikt... Også av sykdom som tetter nese og ører og skaper trykkforskjell.

Det kan hjelpe å gispe eller strekke munnen, da kan det løsne opp enklere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hatt et lite snev av Korona?
Uansett, hvis det plager deg eller du er bekymret så bør du kanskje oppsøke lege igjen og spesifisere litt bedre?
Du kan regne med at problemene dine ikke forsvinner før du er HELT frisk igjen og da gjerne flere uker seinere.
Jeg HÅPER du ikke har pådratt deg noe mer langvarige problemer da et liv med disse plagene ikke er noe å misunne oss som sliter med dette år etter år.
 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Om du har dotter i ørene, så er ikke ørene helt ok enda. Det er normalt, men fastlege osv har ofte lite info om sånt. Tiden er en lege, når du er 100% frisk og om du ikke har hørt høy musikk osv så skal øra også komme etter og bli bra igjen.

Jeg får dette av og til om jeg stuper svømmer dypt eller dukker også.. 

Og da kan jeg også få øresus etterpå.

Hørselen er følsom og meget påvirket av slikt... Også av sykdom som tetter nese og ører og skaper trykkforskjell.

Det kan hjelpe å gispe eller strekke munnen, da kan det løsne opp enklere.

Har liksom ikke dotter lenger føler jeg.. Men det plopper npr jeg svelger. Akkurat som det er litt dott som jeg ikke merker helt. Men ørene plopper hver gsng jeg svelger. Hører liksom plopp i øret. Og da er det ikke bra enda? Vet liksom ikke om jeg er helt bra enda?.. fordi jeg er fortsatt litt tett i nesa på nattaen og sår hals på nattaen.. hvor lenge etter en virus eller forskjølese kan man ha sann pip da? Kan man liksom ha der i 5-6 uker? 

Lenke til kommentar
Woff skrev (50 minutter siden):

Hatt et lite snev av Korona?
Uansett, hvis det plager deg eller du er bekymret så bør du kanskje oppsøke lege igjen og spesifisere litt bedre?
Du kan regne med at problemene dine ikke forsvinner før du er HELT frisk igjen og da gjerne flere uker seinere.
Jeg HÅPER du ikke har pådratt deg noe mer langvarige problemer da et liv med disse plagene ikke er noe å misunne oss som sliter med dette år etter år.
 

Hadde set i februar. Kan hende jeg har hatt det denne gangen og? Ikke testet.. har sjekket med øre nese hals flere ganger. Hun mener jeg har litt undertrykk og at det er fra forskjøelsen. Ja. Vet liksom ikke om jeg er helt frisk.. for er litt tett i øvre bilhuler og har litt slim fortsatt mellom nesa og halsen. Og får vondt i halsen på nattaen.. du sliter med det? Hvordan fikk du det og klarer du slappe av og fokusere på noe amnet? 
 

men hvorfor flere uker etter man er frisk? Skulle det ikke forsvinne når man blir helt frisk.. 

Lenke til kommentar

Ante meg at dette er et resultat av Korona, enormt mye dritt som følger av den sykdommen. 
Hvorfor hørselen din tar tid for å komme i orden igjen finnes det nok mange teorier på, men trøst deg med
at det IKKE er unormalt at dette tar TID! Du må jo være obs på at hørselen din er ett av de mest utrolige sanser vi har, og en skade kan ta tid å reparere. FØRST må du bli helt frisk igjen da! Det beste rådet jeg vil gi deg er å ta det som det kommer, slappe av og ikke tenk for mye på det, dette går over! Men vær FORSIKTIG med høye lyder, ørepropper med høy musikk er IKKE lurt!
Jeg ødela hørselen min som ungdom, spilte nok mye høy musikk som ikke var mye fornuftig. I de seinere årene har jeg holdt på med pistol-skyting, noe som er helt dust når problemet allerede var der!
HELDIGVIS har jeg vendt meg til at pipelydene og suset er der og klarer fint å kose meg med fin musikk! Eneste som irriterer er nok at jeg hører dårligere og gjentar for ofte: hva sa du? 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (32 minutter siden):

Ante meg at dette er et resultat av Korona, enormt mye dritt som følger av den sykdommen. 
Hvorfor hørselen din tar tid for å komme i orden igjen finnes det nok mange teorier på, men trøst deg med
at det IKKE er unormalt at dette tar TID! Du må jo være obs på at hørselen din er ett av de mest utrolige sanser vi har, og en skade kan ta tid å reparere. FØRST må du bli helt frisk igjen da! Det beste rådet jeg vil gi deg er å ta det som det kommer, slappe av og ikke tenk for mye på det, dette går over! Men vær FORSIKTIG med høye lyder, ørepropper med høy musikk er IKKE lurt!
Jeg ødela hørselen min som ungdom, spilte nok mye høy musikk som ikke var mye fornuftig. I de seinere årene har jeg holdt på med pistol-skyting, noe som er helt dust når problemet allerede var der!
HELDIGVIS har jeg vendt meg til at pipelydene og suset er der og klarer fint å kose meg med fin musikk! Eneste som irriterer er nok at jeg hører dårligere og gjentar for ofte: hva sa du? 🙂 

Okei. Blir bare så redd det skal vare for alltid. Men hørseltesten var helt fin og ingen støyskade. Og det kom jo liksom akkurat onde ukene jeg var forskjølet eller fikk viruset. Prøver slappe av. Men får angst hver gsng jeg hører pipingen.. og når jeg først har hørt den en dag så hører jeg den liksom mye høyere og hele tiden.. håper virkelig det går over. Men er det normalt å ha det 4-5 uker etter forskjølese osv? Vet du om flere som har fått øresus etter forskjølese og vart lenge? 
 

huff.. Jaja. Men du klarer liksom leve med pipingen? Hvordan klarer du vende deg til det? Tok vel litt tid? Og klarer du legge deg på kvelden helt stille og vende deg til pipen? Jeh får helt angst.. 

Lenke til kommentar

Å lese innlegget ditt Karoline var nesten som å lese om meg selv når jeg fikk tinnitus i 2020.

 

Det var helt samme greie. Fikk først trykk (dotter) i ørene, deretter piping i ett øre, og deretter piping i begge ørene. Jeg dro også til ØNH og fikk tilbakemelding at jeg hadde perfekt hørsel.

 

Jeg har hatt tinnitus siden da, det kan faktisk hende du også har fått en "permanent" tinnitus.

 

Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med fastlegen og evt få en klinikk til å sjekke deg så grundig som mulig. Det fins mange profesjonelle aktører som kan hjelpe deg.

 

I mellomtiden anbefaler jeg deg å høre på musikk/lyd via headset eller ørepropper. Mange med tinnitus inkludert meg selv syns det hjelper på det daglige. 

 

Ønsker deg masse lykke til, øresus er aldri noe gøy.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 minutter siden):

Å lese innlegget ditt Karoline var nesten som å lese om meg selv når jeg fikk tinnitus i 2020.

 

Det var helt samme greie. Fikk først trykk (dotter) i ørene, deretter piping i ett øre, og deretter piping i begge ørene. Jeg dro også til ØNH og fikk tilbakemelding at jeg hadde perfekt hørsel.

 

Jeg har hatt tinnitus siden da, det kan faktisk hende du også har fått en "permanent" tinnitus.

 

Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med fastlegen og evt få en klinikk til å sjekke deg så grundig som mulig. Det fins mange profesjonelle aktører som kan hjelpe deg.

 

I mellomtiden anbefaler jeg deg å høre på musikk/lyd via headset eller ørepropper. Mange med tinnitus inkludert meg selv syns det hjelper på det daglige. 

 

Ønsker deg masse lykke til, øresus er aldri noe gøy.

Nei. Huff det var ikke det jeg ville høre at du hadde fått permanent tinnitus.. 

vet du hvorfor du fikk tinnitus da? Var du syk eller noe? Min kom og gikk litt. Først pp ene bare litt. Sp forsvant det der også har det vært konstant lenge nå på det andre.. hva gjør du når du sober? Klarer du den lyden da? Har du fått en klinikk til å sjekke deg da? Og har du hørt om den mye behandlingen for tinnitus som kom nå i sommer? Den som skal fjerne og redusere det.. 

Lenke til kommentar

@Karoline111 Nei, jeg vet ikke hvorfor jeg fikk tinnitus. Jeg husker jeg spurte ØNH spesialisten for lenge siden og han sa at det er noen få som får tinnitus uten at det kan stadfestes en årsak til det.

 

Jeg var aldri syk eller noe, jeg bare våknet opp en dag med susing og dotter i det ene øret og derfra gikk det videre til full piping og dotter i begge.

 

Jeg lever godt med øresusen min, faktisk så godt at jeg ikke trenger noe behandling for det selv. En ting som er fantastisk med oss mennesker er at vi kan bli vandt til enkelte helseplager slik at det ikke lenger oppleves som så ille som det er.

 

Jeg ignorerer min øresus mesteparten av tiden og tenker ikke noe særlig over det.

 

Men husk, det er mange individuelle forskjeller. Noen har veldig høy piping, andre har mindre høy piping. Min øresus er ikke så veldig høy, så det er sikkert derfor jeg ikke føler for å ha noen behandling.

 

Endret av Deechon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...