Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verktøy for stramming av vingemutter? (toalettsete)


Anbefalte innlegg

Dosetet har en tendens til å løsne stadig vekk og forflytte seg til venstre og høyre -noe som ikke er så rart da det viser seg umulig å stramme skruene (vingemutre) ordentlig pga. at det er så trangt å komme til med fingrene eller en passende tang.

Jeg ser for meg et hult metallrør som passer inn i åpningen, med en åpning på hver side slik at vingemutteren får plass, og så skrur man denne rundt. Finnes det noe slikt, eller må man lage det selv? Jeg har dessverre ikke tilgang til noe verksted og utstyr til dette, så noe man får kjøpt hos Clas Ohlson, Biltema eller lignende ville vært bedre. Her er noen bilder som forklarer problemstillingen:

20221205-143214_PC050003-Edit.thumb.jpg.b2deb27dcb58d0fc23563baa8445da16.jpg

20221205-143148_PC050001.thumb.jpg.0262466373d969e93042f22429bb9791.jpg

20221205-143249_PC050004.thumb.jpg.551e7c68542ec60a8310623f6c211455.jpg

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik låselim er en god ide! Jeg mener å ha brukt Loctite sin (kjøpt hos Clas Ohlson?) som jeg har hatt god erfaring med.

Jeg kan gjerne bytte mutteren ut med en vanlig en, men hva slags verktøy skal kunne stramme den i og med at gjengestanga (skrua) er så lang at den kommer i veien?

Lenke til kommentar
minimax skrev (11 minutter siden):

Slik låselim er en god ide! Jeg mener å ha brukt Loctite sin (kjøpt hos Clas Ohlson?) som jeg har hatt god erfaring med.

Jeg kan gjerne bytte mutteren ut med en vanlig en, men hva slags verktøy skal kunne stramme den i og med at gjengestanga (skrua) er så lang at den kommer i veien?

Den gjengestanga kunne med fordel vært kuttet litt kortere. :) Og da kommer du fint til med en langpipe for eksempel.
Hvis gjengestanga var kortere, hadde du nok også kommet greit til med en tang for å stramme litt. Men jeg og tror Loctite er bedre enn å stramme til "du ser mannen med ljåen".

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Jeg kuttet gjengestanga på hver av sidene, og deretter skiftet ut vingemutrene med vanlige mutre som jeg kunne stramme til med ei tang.

Dessverre sitter fortsatt ikke dosetet skikkelig (selv om jeg har strammet til bra), men skal se om det har kommet noe smørefett ut av dempemekanismen over på festene slik at det glir. Alternativt er vel å kjøpe et nytt dosete siste instans da jeg tror denne er en billigvariant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
minimax skrev (16 minutter siden):

Takk for gode tips! Jeg kuttet gjengestanga på hver av sidene, og deretter skiftet ut vingemutrene med vanlige mutre som jeg kunne stramme til med ei tang.

Dessverre sitter fortsatt ikke dosetet skikkelig (selv om jeg har strammet til bra), men skal se om det har kommet noe smørefett ut av dempemekanismen over på festene slik at det glir. Alternativt er vel å kjøpe et nytt dosete siste instans da jeg tror denne er en billigvariant.

Loctite er bra. Men kanskje ville det hjulpet med en stopskive?

Tror på begge sider av mutter og maskinskrue ville hjulpet.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg endte opp som LabWeiler og kjøpte nytt sete (Esbadata toalettsete hos Jernia for kr. 899,-) og etter å ha vasket toalettporselenet grundig og deretter brukt rødsprit for å fjerne alle rester etter eventuelt smørefett (rent ut fra "soft close" mekanismen) sitter det nye som støpt!
Og med et sammenligningsgrunnlag ser jeg hvor problemene lå: først og fremst var gjennomføringene (laget i hard plast) som monteringsskruene på hver side går gjennom for lange i forhold til porselenet. I ettertid ser jeg at jeg nok kunne ha kappet de kortere, men tenkte ikke på det da.
Deretter ser jeg at vingemutre (som satt på originalt) for stramming var helt bak mål, både fordi det er håpløst å komme til, og fordi de fritt kan løsne opp. På det nye setet er det en bedre løsning:
20221223-103352_PC230004.thumb.jpg.69959d0f6bcd210b347f78c19bf24cbe.jpg

 

I ettertid ser jeg at jeg nok kunne løst hele problemet med å bare skifte ut festemekanismen da dette virket likt og sikkert standarisert i forhold til setene, men vet ikke om slikt selges for seg selv. Etterpåklokskap......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...