Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Får støt av platetopp


Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i ny (gammel) bolig, med integrert komfyr/stekeplate. Anslått alder ca 15 år, fra da kjøkken ble pusset opp.
Keramisk topp. Har kun rukket å bruke koketoppen et par ganger, og begge gangene har jeg fått skikkelig støt når jeg vrir på knottene for å regulere temp. Det kommer elektriker hit over helgen, men inntil da bør jeg kanskje dra ut støpsel? Støpsel er av typen 25a, vet ikke om det har noe relevans. 

Det er ikke egen kurs til stekeovn/kokeplate, kun kurs til kjøkken generelt. 

Komfyr har dårlig plassering inntil vasken (dette har jeg planlagt å endre på så fort som mulig). Kan vannsøl over tid være årsaken her? 
Har allerede bestilt nye koketopp/stekeovn (før jeg visste om dette), bør jeg la være å montere det inntil jeg har mulighet for å endre på kjøkkenløsningen? 

Edit: jeg leste en lignende post et sted hvor det ble spurt om vedkommende gikk med tøfler. Jeg gjør det, hvordan påvirker dette? Jeg går stort sett med tøfler inne på denne tiden av året, hadde ikke noe problemer i forrige bolig. Varmekabler i gulv.  

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være statisk elektrisitet. Derfor er det relevant å spørre om tøfler, de kan gjøre at du lades opp. Men da ville du også få støt av å ta på vasken og kjøleskap.
Alternativt er det noe galt med platetoppen, og den er ikke jordet som den skal. I såfall kan det være farlig å ta på platetopp og vasken samtidig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hårek said:

Det kan være statisk elektrisitet. Derfor er det relevant å spørre om tøfler, de kan gjøre at du lades opp. Men da ville du også få støt av å ta på vasken og kjøleskap.
Alternativt er det noe galt med platetoppen, og den er ikke jordet som den skal. I såfall kan det være farlig å ta på platetopp og vasken samtidig.

Skjønner. Har ikke fått støt av å ta på vasken eller annet metall, så tror det må være noe med ovnen. Jeg måtte legge meg nedpå etterpå, føltes mer voldsomt enn statisk. Har dratt ut kontakt til ovn og plate, og bruker den ikke. noe mer før elektriker kommer mandag. 

Mtp plasseringen nesten kant i kant med vask, kan det ha noen påvirkning?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Få elektriker til å gå over sikringsskapet også. Det er ikke usannsynlig at du mangler jordfeilbryter på kursene dine. I så fall bør skapet rehabiliteres så du får jordfeilautomat på alle kurser. Da vil sikring slå ut så snart den detekterer jordfeil på mer enn 30mA og man slipper livsfarlige situasjoner pga. strøm på avveie. 

Jeg skal få han til å gå over absolutt alt. Har platetoppens plassering ved siden av vask noen betydning her?

Lenke til kommentar
Mafalda skrev (3 minutter siden):

Jeg skal få han til å gå over absolutt alt. Har platetoppens plassering ved siden av vask noen betydning her?

Det kan være at jordfeilen er ett annet sted, og om komfyren får jord av vasken kan ha en betydning, men det blir bare spekulasjoner, jordfeil er jo egentlig en elektrikers mareritt da de er så vanskelig å finne ut av. :D

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fyrste spørsmålet som melder seg er om du har jordfeilbrytar, evt. automatsikringar med innebygd jordfeilbrytar for kvar kurs. Løyser jordfeilbrytaren eller evt. automatsikringen ut når du trykkjer på testknappen?

Dersom du har eit gammalt anlegg med skrusikringar utan jordfeilbrytar kan det vere farleg. I så fall bør du skifte ut innmaten i sikringsskåpet, slik at du får moderne automatsikringar (som har innebygd jordfeilbrytar), samt overspenningsvern. Dette vil truleg koste nokre/ein del tusenlappar, men er vel verdt det.

Her i huset hadde vi ein gammal Elektra-komfyr frå 1967, og etter at eg fekk skifta ut innmaten i sikringsskåpet måtte komfyren skiftast ut fordi sikringen (jordfeilbrytaren) slo ut. Eg er i ettertid glad for at dette vart gjort.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
1 minute ago, Krozmar said:

Det kan være at jordfeilen er ett annet sted, og om komfyren får jord av vasken kan ha en betydning, men det blir bare spekulasjoner :)

Hm, så hvis jordfeilen f.eks er i kontakt til kombiskap, så kan det forplante seg? :hmm:
Har nettopp koblet til kombiskap (integrert), tidligere eier hadde frittstående med plassering i annet rom. For det er jo rart hvis dette oppstod først nå, selger må jo ha merket noe over tid selv? Jeg har kun brukt steketoppen 2 ganger, og fikk støt begge gangene.

Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Det fyrste spørsmålet som melder seg er om du har jordfeilbrytar, evt. automatsikringar med innebygd jordfeilbrytar for kvar kurs. Løyser jordfeilbrytaren eller evt. automatsikringen ut når du trykkjer på testknappen?

Dersom du har eit gammalt anlegg med skrusikringar utan jordfeilbrytar kan det vere farleg. I så fall bør du skifte ut innmaten i sikringsskåpet, slik at du får moderne automatsikringar (som har innebygd jordfeilbrytar), samt overspenningsvern. Dette vil truleg koste nokre/ein del tusenlappar, men er vel verdt det.

Her i huset hadde vi ein gammal Elektra-komfyr frå 1967, og etter at eg fekk skifta ut innmaten i sikringsskåpet måtte komfyren skiftast ut fordi sikringen (jordfeilbrytaren) slo ut. Eg er i ettertid glad for at dette vart gjort.

Jeg har ikke gammelt sikringsskap, og det er jordfeilautomat. Sjekket sikringsskap nå, og det blinker hurtig orange der det står PS0. Naboen sin blinker bare en sjelden gang, mens min er hele tiden. Kan ikke se at jordfeilautomaten er koblet på, den står likt som naboen sin (hvis jeg leser det riktig). Har koblet ut kontakter til både koketopp og stekeovn, kontakt til kombiskap når jeg ikke til. Ellers kommer jeg ikke til å bruke noen elektriske aparat på kjøkken resten av helgen. 

Lenke til kommentar
Mafalda skrev (16 minutter siden):

Hm, så hvis jordfeilen f.eks er i kontakt til kombiskap, så kan det forplante seg? :hmm:
Har nettopp koblet til kombiskap (integrert), tidligere eier hadde frittstående med plassering i annet rom. For det er jo rart hvis dette oppstod først nå, selger må jo ha merket noe over tid selv? Jeg har kun brukt steketoppen 2 ganger, og fikk støt begge gangene.

Mest sannsynleg er det komfyren sidan det er den du skrur på når det skjer. At vasken skulle vere spenningssatt av ein anna feil er ekstremt usannsynleg. Occams razor. Uansett vil elektrikar finne ut av det.

Om du hadde hatt jordfeilautomat på kursen ville den slått ut ved jordfeil, men det høyrest meir ut som du har jordfeilvakt. Legg gjerne ut bilete av sikringsskapet.

Dagens standard er 30 mA jordfeilautomat på alle kursane, dvs. at kvar sikring har innebygd jordfeilbrytar og løyser ut sikringen ved jordfeil på kursen. Før i verda var det vanleg med jordfeilbrytar kun på bad, ev. jordfeilvakt for heile anlegget som kun varslar, ikkje løyser ut ein sikring.

Elektrisk feil kan oppstå når som helst, så ingen garanti for at det har vore sånn lenge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Just now, Zeph said:

Mest sannsynleg er det komfyren sidan det er den du skrur på når det skjer. At vasken skulle vere spenningssatt av ein anna feil er ekstremt usannsynleg. Occams razor.

Om du hadde hatt jordfeilautomat på kursen ville den slått ut ved jordfeil, men det høyrest meir ut som du har jordfeilvakt. Legg gjerne ut bilete av sikringsskapet.

Jeg tenkte mer på fukt/vannsøl fra vask til elektrisk. thumbnail_IMG_6295.thumb.jpg.76cf5681fa857284ebd7e86d2124fe41.jpgthumbnail_IMG_6294.thumb.jpg.c19dd9d70719447849b67297b4382a47.jpgthumbnail_IMG_6296.thumb.jpg.337a41e58180b9261e7f172ed526edf2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då er det litt rart om det skulle vere jordfeil. Elektrikaren bør uansett ha eit apparat som kan sjekke at sikringen (jordfeilbrytaren) løyser ut ved ein jordfeil på under 30 mA, evt. kan han sikkert også sjekke komfyren. Er jordfeilbrytaren i orden må årsaka til at du får støyt vere statisk elektrisitet på grunn av tøfler, golvteppe e.l. Men då skulle du også ha fått støyt når du tek i springen/vasken o.l.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
13 minutes ago, torbjornen said:

Då er det litt rart om det skulle vere jordfeil. Elektrikaren bør uansett ha eit apparat som kan sjekke at sikringen (jordfeilbrytaren) løyser ut ved ein jordfeil på under 30 mA, evt. kan han sikkert også sjekke komfyren. Er jordfeilbrytaren i orden må årsaka til at du får støyt vere statisk elektrisitet på grunn av tøfler, golvteppe e.l. Men då skulle du også ha fått støyt når du tek i springen/vasken o.l.

Jeg har brukt både vaskemaskin og tørketrommel i dag, men kun fått støt av platetoppen. Samme skjedde i går. Vi får se hva elektriker sier,  han finner nok ut av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mafalda skrev (19 timer siden):

Har nettopp flyttet inn i ny (gammel) bolig, med integrert komfyr/stekeplate. Anslått alder ca 15 år, fra da kjøkken ble pusset opp.
Keramisk topp. Har kun rukket å bruke koketoppen et par ganger, og begge gangene har jeg fått skikkelig støt når jeg vrir på knottene for å regulere temp. Det kommer elektriker hit over helgen, men inntil da bør jeg kanskje dra ut støpsel? Støpsel er av typen 25a, vet ikke om det har noe relevans. 

Det er ikke egen kurs til stekeovn/kokeplate, kun kurs til kjøkken generelt. 

Komfyr har dårlig plassering inntil vasken (dette har jeg planlagt å endre på så fort som mulig). Kan vannsøl over tid være årsaken her? 
Har allerede bestilt nye koketopp/stekeovn (før jeg visste om dette), bør jeg la være å montere det inntil jeg har mulighet for å endre på kjøkkenløsningen? 

Edit: jeg leste en lignende post et sted hvor det ble spurt om vedkommende gikk med tøfler. Jeg gjør det, hvordan påvirker dette? Jeg går stort sett med tøfler inne på denne tiden av året, hadde ikke noe problemer i forrige bolig. Varmekabler i gulv.  

Hvis det ikke er statisk så har du en jordfeil på trafokretsen som er enten hos deg eller hos noen andre på samme trafokrets. I tillegg har du potensialforskjell mellom jordingen på det elektriske nettet og rørjordingen på vasken, det er dette som gjør at du får støt. Elektriker må legge en utjevningsforbindelse mellom vask og kursjording for å forhindre at du får støt. Det må også meldes fra til kraftlaget hvis det er en ekstern jordfeil. Ved å legge ut overbelastningsvern eller inntakssikring vil elektrikeren kunne måle dette. Er feilen hos deg må det feilsøkes og utbedres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...