Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterilisering og skadene etter...


Gjest d8c54...43a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
panzerwolf skrev (54 minutter siden):

Bare for ikke å skremme vekk andre, så vil jeg si meg enig i at det alltid er liten risiko. Da jeg gjorde dette, tok jeg det privat og leste meg opp på forhånd. Fikk tydelig info også underveis. Etter et par hovne og ømme uker, kunne ting begynne å fungere igjen. Brukte stram bokser og gav beskjed på jobben om at jeg måtte unngå tunge løft, belastninger og slikt.

Men høres ut som noe har skjedd under inngrepet også, ja. Og jeg forstår ikke hvorfor refertilisering skulle være løsningen? Kjenner til et annet tilfelle der det oppsto liknende komplikasjoner etterpå, men der har de gått inn og faktisk fiksa det. Du har tydeligvis såpass med plager nå at man bør kanskje gå inn igjen å fikse opp ting endelig. Men hvis mulig, et annet sykehus kanskje? 

Jeg anbefaler å skremme vekk andre da 5-15% får kroniske smerter. Og løsningen kan være nerve blokk. Eller refertilisering. Og jeg har 0 tillit til norske sykehus etter sterilisering og en mislykket refertilisering. Og x (10+++) antall teite leger.. og nerveblokk er det ikke alle som er like heldige med. Så vil heller reparere det jeg var så teit å ødela enn å ødelegge mer. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Synd å høre at du opplevde dette. Er jo en relativt enkel operasjon så absolutt ikke slik det burde gå. Personlig har jeg gått en del år som sterilisert (ingen barn, ønsker heller ingen) og synes det var fantastisk. Sparer penger på annen prevensjon i det lange løp og man er helt trygg på at det ikke skjer uhell. Selv ikke kondomer er like trygge.

Jeg brukte Steriliseringsklinikken (Leif Arne Hunderi), en liten kjøretur fra Oslo, og var superfornøyd. Raskt og smertefritt. Jeg er ikke sponset av de eller noe, men bare en fornøyd kunde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Synd å høre at du opplevde dette. Er jo en relativt enkel operasjon så absolutt ikke slik det burde gå. Personlig har jeg gått en del år som sterilisert (ingen barn, ønsker heller ingen) og synes det var fantastisk. Sparer penger på annen prevensjon i det lange løp og man er helt trygg på at det ikke skjer uhell. Selv ikke kondomer er like trygge.

Jeg brukte Steriliseringsklinikken (Leif Arne Hunderi), en liten kjøretur fra Oslo, og var superfornøyd. Raskt og smertefritt. Jeg er ikke sponset av de eller noe, men bare en fornøyd kunde. 

Jeg bor lengre nord og tenkte jeg skulle til Trondheim å gjøre det privat, men fastlegen anbefale sykehuset i en nabo kommunen 😔 om jeg hadde dratt privat hadde det kostet litt mer penger, å kunne fått PVPS uansett. Men ikke PTSD. 😔 Er mange leger som gjør at jeg ikke stoler på di. Er kun en i helsevesenet jeg liker/stoler på og det er pga han selv har PVPS. (Men aldri møtt han) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (5 timer siden):

Ingens feil. Medisin er ingen eksakt vitenskap. Hver gang vi frivillig legger oss under kniven kan alt mulig oppstå. Shit happens. Så lenge operatøren utførte operasjonen på en forsvarlig måte etter litteraturens instruksjoner, kan denne ikke lastes.

Men jeg er enig i at det er operatørens feil at du ikke fikk nok informasjon om mulige bivirkninger.

Retorisk spørsmål: Hadde du valgt å ikke gjennomføre inngrepet dersom du i forkant fikk bivirkningsstatistikken? 
Kan for så vidt virke som et dumt spørsmål ettersom du med fasit på hånda vil svare nei. Men jeg ber ikke om at du skal poste svaret her, men svare deg selv.
 

Dette skrev den sakkyndige legen i klagesaken min hos Norsk pasientskadeerstatning: studier som har dokumentert post-vasektomi smerter hos opptil 15% av pasientene (Leslie et al, British Journal of Urology International, 2007

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig leit å lese om problemene og smertene du fikk etter inngrepet, TS. Jeg har selv vurdert dette da jeg overhodet ikke har lyst til å bli far og må innrømme at jeg er litt avskrekket etter å ha lest om dine opplevelser.

Jeg ønsker deg alt det beste og håper du finner en løsning på en eller annen måte! ♥️

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (47 minutter siden):

Veldig leit å lese om problemene og smertene du fikk etter inngrepet, TS. Jeg har selv vurdert dette da jeg overhodet ikke har lyst til å bli far og må innrømme at jeg er litt avskrekket etter å ha lest om dine opplevelser.

Jeg ønsker deg alt det beste og håper du finner en løsning på en eller annen måte! ♥️

 

Takk ❤️ 

Det er godt å høre fra andre at di er enig i den pitte lille delen av hodet mitt som sier at det ikke var min feil. 

Skulle ønske helsevesenet så på saken med engang og tok det alvorlig. Løsningen er jo enkel. Skriv ned en ærlig risiko vurdering på papir og krev at den er underskrevet før inngrepet.. 

Hadde hjulpet veldig om jeg var den siste i Norge som opplevde dette. (Men del antall menn som steriliseres hvert år på 20 så har du hvor mange som får samme problem hvert år) 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (23 minutter siden):

Jeg skal inn nå, men jeg har såpass store problemer med sprøyter og kniver at jeg får narkose.

Det er jeg glad for. Jeg håper jeg ikke sliter med noe senvirkning.

Og får du advarsel fra lege om kroniske smerter etter inngrepet? Spør om legen kjenner til undersøkelsen til Leslie et al, British Journal of Urology International i 2007 der hvor 15% fikk det. 

Endret av Anonym idiot
Var feil/utydelig skrevet
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
IdaSjø skrev (45 minutter siden):

 

Gjest d8c54...43a dette er åpenbart ikke din feil. Og helt jøvlig. Min mann gjennomgår nå akkurat det samme og ingen hjelp å få noen steder.. har du noe å anbefale tar jeg gjerne imot.

Hei fælt å høre at flere og flere får disse problemene 😪 kona har laget en Facebook side (post vasektomi smertesyndrom) gjerne meld dere inn der. Og for meg hjalp det veldig å ta en reversering. Pga traume(ptsd) og 0,00 tillit til det norske helsevesen dro vi til USA Tucson se dadsagain.com koster mye, men sparer ikke på penger når man er så dårlig at man virkelig vurderer selvmord. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Anonym idiot skrev (24 minutter siden):

Hei fælt å høre at flere og flere får disse problemene 😪 kona har laget en Facebook side (post vasektomi smertesyndrom) gjerne meld dere inn der. Og for meg hjalp det veldig å ta en reversering. Pga traume(ptsd) og 0,00 tillit til det norske helsevesen dro vi til USA Tucson se dadsagain.com koster mye, men sparer ikke på penger når man er så dårlig at man virkelig vurderer selvmord. 

Så godt å høre at du har blitt bedre! Og kult at kona di har laget en facebookgruppe for å samle og hjelpe de som sliter med dette, stå på! Jeg leste tråden nå og det du har opplevd er helt forferdelig! Jeg har selv lite tillit til helsevesenet, men det er pga andre ting. Det er utrolig ødeleggende psykisk å ikke bli hørt og trodd ang skader og sykdommer i egen kropp, av de som er ment å hjelpe en med sånt. Enda værre når de som er ment å hjelpe og gjøre en frisk skader en og deretter begår full ansvarsfraskrivelse. Lykke til videre til dere, og alle som sliter med dårlig behandling fra helsevesenet 🍀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Jeg har alltid stusset på at det skal være så 'enkelt og greit'. Heldigivs har ett slikt inngrep aldri falt meg inn av ulike grunner. Men tusen takk for at du delte. Det er viktig at slike ting kommer frem i lyset.

Ønsker deg all mulig bedring!

Det er jo i utgangspunktet enkelt og greit så lenge det gjøres skikkelig, så jeg er helt enig i at det er viktig at dette kommer fram. Man bør jo også finne ut hvorfor det gikk så galt. Var det kun inkompetente leger/pleiere eller var det noe mer?

Viktig å vite hvor og hva man bør se etter for å gjøre det på en trygg måte. For det er absolutt herlig å ha gjort det når alt gikk fint.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Det er jo i utgangspunktet enkelt og greit så lenge det gjøres skikkelig, så jeg er helt enig i at det er viktig at dette kommer fram. Man bør jo også finne ut hvorfor det gikk så galt. Var det kun inkompetente leger/pleiere eller var det noe mer?

Viktig å vite hvor og hva man bør se etter for å gjøre det på en trygg måte. For det er absolutt herlig å ha gjort det når alt gikk fint.

Jeg hadde max uflaks med dårlig lege, men di kroniske smertene er slik jeg har lest lest helt tilfeldig 1 av 20 får det i varierende grad. Og har en klagesak hos npe og fikk veldig god støtte fra sakkyndig lege, men allikevel avslag... Så nå har jeg advokat til å anke. Om det blir nytt avslag er det ennå et bevis på at dette er min skyld. Og jeg har smerter 24/7 spesielt etter utløsning så selv om jeg er refertilisert er sjansen for at kona blir gravid sinnsykt liten da jeg er kåt som før, men vet at det kommer med smerter, så unngår sex. Og når vi først har sex unngår jeg å få utløsning med henne da og heller runker alene så man kan være alene med smertene. 

Jeg setter veldig pris på meningene deres,  sliter veldig psykisk med å forstå hva jeg har gjort galt som gjør at jeg fortjener dette. Og når helsevesenet ikke tar ansvar, blir det som et bevis på at jeg er idioten.. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid stusset på at det skal være så 'enkelt og greit'. Heldigivs har ett slikt inngrep aldri falt meg inn av ulike grunner. Men tusen takk for at du delte. Det er viktig at slike ting kommer frem i lyset.

Ønsker deg all mulig bedring!

Skulle ønske jeg stusset på det.. jeg trodde operasjonen utføres i lysken så det var vel trygt.. Og kjenner en som utførte inngrepet for over 35 år siden. Kun når jeg sa hvordan jeg har det, fikk jeg vite om smertene han har... Han kunne ha berget meg 😪 så setter pris på alle som vil høre (og gjerne sjekker risikoen selv) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For meg var det enkel operasjon. Gjorde det privat. Kostet 3500kr. Bestilte time mandag, opererte onsdag. Dette var i 2017.

Legen fjernet 1cm av sædlederen. Jeg fikk se hele greia.

Dessverre var jeg altfor aktiv på jobb dagen etterpå. Jobbet som elektriker. 

Fikk hematom på høyresiden. Det var sinnsykt vondt. Aldri hatt det så vondt. Ble liggende på sofaen i en ukes tid med sterke smertestillende. 

Kjedelig når det oppstår komplikasjoner. 

Jeg var 39 da jeg opererte, ville aldri ha gjort det tidligere. Man vet aldri om forholdet varer og om man møter en ny ei som vil ha barn. Hadde jeg blitt singel i dag og møtt ei dame mellom 30 og 40 så ville jeg ha sagt at jeg var steril og ønsker ikke å kaste bort tiden hennes, uansett om hun ønsker barn eller ikke. Man ombestemmer seg ganske kjapt hvis man er inne i et godt forhold og tiden renner ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

For meg var det enkel operasjon. Gjorde det privat. Kostet 3500kr. Bestilte time mandag, opererte onsdag. Dette var i 2017.

Legen fjernet 1cm av sædlederen. Jeg fikk se hele greia.

Dessverre var jeg altfor aktiv på jobb dagen etterpå. Jobbet som elektriker. 

Fikk hematom på høyresiden. Det var sinnsykt vondt. Aldri hatt det så vondt. Ble liggende på sofaen i en ukes tid med sterke smertestillende. 

Kjedelig når det oppstår komplikasjoner. 

Jeg var 39 da jeg opererte, ville aldri ha gjort det tidligere. Man vet aldri om forholdet varer og om man møter en ny ei som vil ha barn. Hadde jeg blitt singel i dag og møtt ei dame mellom 30 og 40 så ville jeg ha sagt at jeg var steril og ønsker ikke å kaste bort tiden hennes, uansett om hun ønsker barn eller ikke. Man ombestemmer seg ganske kjapt hvis man er inne i et godt forhold og tiden renner ut.

Jeg ville ikke se noen ting.. men fikk ikke noe som dekket til.. og di små bitene av sædleder lå så jeg ikke kunne unngå di.. Har ikke spist spaghetti siden. Og så en gang spaghetti med ketchup da måtte jeg bort fort og være for meg selv ei god stund... 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
IdaSjø skrev (På 13.3.2024 den 10:56 PM):

 

Gjest d8c54...43a dette er åpenbart ikke din feil. Og helt jøvlig. Min mann gjennomgår nå akkurat det samme og ingen hjelp å få noen steder.. har du noe å anbefale tar jeg gjerne imot.

Hvordan går det med mannen din og deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...