Gå til innhold

Spørsmål om lydkvalitet


Anbefalte innlegg

1. Har generelt kablede hodetelefoner bedre lyd enn trådløse?

2. Hvor mye har hvilken mobiltelefon man bruker til avspilling av lyd noe å si?

3. Ved hvilken bitrate vil man oppleve at lydkvaliteten blir dårligere når man spiller av musikk på mobiltelefonen med kablede hodetelefoner? Jeg går ut fra at desto bedre hodetelefonene er desto mer spiller bitraten inn?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har generelt kablede hodetelefoner bedre lyd enn trådløse?

- Jeg ville byttet ut "generelt" med "potensielt". Dette må uansett vurderes individuelt i hvert enkelt tilfelle.

 2. Hvor mye har hvilken mobiltelefon man bruker til avspilling av lyd noe å si?

 - Lite, men det kan være forskjeller. Vet LG hadde noen gode telefoner med tanke på lyd.

3. Ved hvilken bitrate vil man oppleve at lydkvaliteten blir dårligere når man spiller av musikk på mobiltelefonen med kablede hodetelefoner? Jeg går ut fra at desto bedre hodetelefonene er desto mer spiller bitraten inn?

- Jeg har ikke noe eksakt tall til deg, men det er kun de ekstra sære som hører forskjell på god kvalitet og skikkelig god kvalitet.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

22 hours ago, ltdata said:

1. Har generelt kablede hodetelefoner bedre lyd enn trådløse?

Generelt, nei. Men de aller aller beste(og ofte veldig veldig dyre) hodetelefonene har en tendens til å være med kabel.

22 hours ago, ltdata said:

2. Hvor mye har hvilken mobiltelefon man bruker til avspilling av lyd noe å si?

Tja. Med trådløse hodetelefoner kan det komme litt an på codec støtte i telefon vs hodetelefon. Standard codec med Bluetooth er SBC. Dette er en codec med teoretiske begrensnigner ift lydkvalitet. Om man er i stand til å høre disse begrensingene er avhengig av både hvor godt du hører og hva du hører på. Om man har iPhone må man ha trådløse hodetelefoner som støtter AAC om man skal kunne benytte en bedre codec. På Android er det vel aptX og LDAC som er alternativene til SBC. Merk at både telefon og hodetelefon må støtte samme codec, om ikke blir SBC brukt.

Med kablede hodetelefoner kan det være forskjeller, spesielt om du har hodetelefoner med veldig høy eller lav impedans. Men de aller fleste telefoner virker å være god nok til å ikke ha nevneverdig innvirkning på lyden med de fleste vanlige konsument-hodetelefoner.

22 hours ago, ltdata said:

3. Ved hvilken bitrate vil man oppleve at lydkvaliteten blir dårligere når man spiller av musikk på mobiltelefonen med kablede hodetelefoner? Jeg går ut fra at desto bedre hodetelefonene er desto mer spiller bitraten inn?

 

Her må man vel ganske enkelt si, det kommer an på.

Men de fleste moderne codecer (AAC, Vorbis, Opus osv) virker i alle fall å være transparente(altså ingen hørbar forskjell fra ukomprimert) ved 192kbps, og muligens en del lavere. Gitt at en god encoder er brukt da.

På hydrogenaudio-forumet har det blitt arrangert en rekke blindtester av forskjellige format og bitrater:

https://hydrogenaud.io/index.php/board,40.0.html

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (13 minutter siden):

Takker for svar. La oss si man bruker denne hodetelefonen til musikkproduksjon og musikklytting:https://www.prisjakt.no/product.php?p=164504

Og den er koblet til en standard stasjonær PC. Bør man ha et dedikert lydkort eller forsterker til denne får å få maksimalt god lydkvalitet?

Det kommer an på lydkortet i PC'en, men det enkle svaret er at du kan forvente noe bedre lyd ved å oppgradere DAC/forsterker. 250 ohm er tungt for de fleste PC'er.

DT770 finnes også i 32 ohm og 80 ohm. Jeg ville valgt en av de versjonene om jeg ikke skulle hatt en dedikert forsterker.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/30/2022 at 4:56 PM, ltdata said:

1. Har generelt kablede hodetelefoner bedre lyd enn trådløse?

2. Hvor mye har hvilken mobiltelefon man bruker til avspilling av lyd noe å si?

3. Ved hvilken bitrate vil man oppleve at lydkvaliteten blir dårligere når man spiller av musikk på mobiltelefonen med kablede hodetelefoner? Jeg går ut fra at desto bedre hodetelefonene er desto mer spiller bitraten inn?

 

1/2: Kommer litt an på. Spørs hva som skal drive dem. F.eks. en del mobiltelefoner klarer ikke helt å drive en del kablede hodetelefoner bra - de samme hodetelefonene kan virke mye bedre koblet til f.eks. lydkortet til en pc eller en DAC med ok forsterker. Med trådløse hodetelefoner sitter forsterkeren for å drive dem i selve hodetelefonene (og man vil merke at en del trådløse hodetelefoner blir  "dårligere" når de kobles til med minijack...).

3: Husk at på mobil, vil det for de fleste allerede være lyd som er dratt ned i kvalitet gjennom kompresjonen som benyttes. Med det sagt, bitrate er nødvendigvis ikke det sentrale alene her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...