Gå til innhold

Utenforskap og tilhørighet


Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om utenforskap og dårlig psykisk helse, men få snakker om bakenforliggende årsaker.

Hvis man analyserer mange «vellykkede», er bakgrunn, oppvekst og tilhørighet interessante temaer. Disse områdene påvirker indre trygghet, vilje og evne til å takle livets utfordringer i sterk grad. Min påstand er at de mer velfungerende i Norge har unngått de største fellene pga et trygt og godt oppvekstmiljø med normer og holdninger som er nedarvet gjennom generasjoner.

Sterk sentralisering, rasering av nettverk som er bygget opp fra fødselen,  lite nærhet til venner, røtter og familie osv er forhold som bryter ned grunnleggende faktorer. Disse må erstattes med nye og ofte tilfeldige påvirkninger og stressfaktorer.

Forhold som i altfor stor grad har blitt «glemt» av samfunnsplanleggerne…….

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man i stor grad glemmer i slike diskusjoner er at mange av de som havner i utenforskap, har ofte fra barnsben av opplevd ekstreme mengder trakassering på flere arenaer. Så har man de som overlever dette som delvis fungerende i voksen alder og så skal man på nytt møte kritikk og angripes for den man nå har blitt som følge av det man ble utsatt for de første 15-20 årene av livet.

Noe av det verste jeg har hørt enkelte si til slike er "Du er sensitiv du". Vel hadde vedkommende som sa dette opplevd det samme så tror jeg de kanskje ikke de hadde vært sterke nok til å overleve som delvis fungerende voksen.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (22 timer siden):


Noe av det verste jeg har hørt enkelte si til slike er "Du er sensitiv du". 

Sensitiv og lettkrenket er ofte symptomer på utrygghet med tilhørende overrreaksjon/overkompensering.

Hvis rammene, normene og selvrespekten har dårlige kår, oppsøkes miljøer, rusmidler osv som kan kompensere for dette. Hvis man stadig og ufrivillig blir revet ut av nettverk under utvikling, stjeler dette energi og overskudd.

Ikke så merkelig at våre nye landsmenn er overrepresentert i diverse kriminalstatistikker……

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange venner, kollegaer og ledere gjennom tidene. Felles for de som har utmerket seg i utvikling, karriære og i samfunnet forøvrig, har en indre drivkraft som ofte er preget av en oppvekst uten ensomhet, indre spenninger og overgep. De har hatt familie og ressurspersoner å rådføre seg med og velutviklede, nedarvede verdier å forholde seg til. Nettverkene og holdningene deres har fått utvikle seg i sandkassa, på skole, i idrett, på fritid osv.

De som av forskjellige årsaker har mistet en eller flere av disse «grunnsteinene», har som hovedregel større utfordringer eller deltar mindre i den generelle verdiskapingen.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Så poenget ditt er at det gjerne finnes en bakenforliggende årsak til at folk gjør som de gjør?
Og at folk fra ressurssterke trygge hjem har bedre forutsetninger i livet, enn de som har dårligere oppvekstvilkår?

Ja som hovedregel er dette riktig.

Når det er sagt så er det fullt mulig for mennesker med mye ballast å oppnå positive mål, selv om det kan være mer krevende….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Ja det blir lite hensyntatt når man sentraliserer, snakker om fri flyt av arbeidskraft, innvandring og planlegger nye drabantbyer…..

Du snakker mao om en konservativ/tradisjonell samfunnsstruktur med spredt bosetting og begrensninger langs grensen. Senterpartiet-Krf-Frp?

Ja jeg tror tilhørighet betyr mye. Men jeg tror at nye strukturer kan erstatte gamle.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 timer siden):

Du snakker mao om en konservativ/tradisjonell samfunnsstruktur med spredt bosetting og begrensninger langs grensen. Senterpartiet-Krf-Frp?

Ja jeg tror tilhørighet betyr mye. Men jeg tror at nye strukturer kan erstatte gamle.

-k

Dette er for viktig og grunnleggende til å gå i politiske skyttergraver.

Nye strukturer kan erstatte gamle og dynamikk er viktig, men da trenger man ressurspersoner som er trygge og sterke nok til å gjennomføre.  Mennesker uten tilhørighet og velforankrede normer er sjelden i den kategorien.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 27.11.2022 den 9.46):

Det snakkes mye om utenforskap og dårlig psykisk helse, men få snakker om bakenforliggende årsaker.

Hvis man analyserer mange «vellykkede», er bakgrunn, oppvekst og tilhørighet interessante temaer. Disse områdene påvirker indre trygghet, vilje og evne til å takle livets utfordringer i sterk grad. Min påstand er at de mer velfungerende i Norge har unngått de største fellene pga et trygt og godt oppvekstmiljø med normer og holdninger som er nedarvet gjennom generasjoner.

Sterk sentralisering, rasering av nettverk som er bygget opp fra fødselen,  lite nærhet til venner, røtter og familie osv er forhold som bryter ned grunnleggende faktorer. Disse må erstattes med nye og ofte tilfeldige påvirkninger og stressfaktorer.

Forhold som i altfor stor grad har blitt «glemt» av samfunnsplanleggerne…….

Er ikke dette ganske veldokumentert og kommunisert da? Jeg synes i det minste annenhver artikkel om psykologi jeg har lest tar opp årsakene i bakgrunn, oppvekst, traumer etc. Eksempelvis; En ting som kan være mer skadelig for barn enn man tror er å flytte vekk når ungene er 6-18 år, om avstanden er såpass lang at de må bytte skole og mister venner. 

Jeg tror mye om bakgrunn og dårlig stabilitet i oppvekst er ganske inneforstått angående psykisk helse?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AvgAug skrev (6 timer siden):

Er ikke dette ganske veldokumentert og kommunisert da? Jeg synes i det minste annenhver artikkel om psykologi jeg har lest tar opp årsakene i bakgrunn, oppvekst, traumer etc. 

Joda, dårlig oppvekst trekkes stadig frem som unnskyldning, men hvordan demmer samfunnet opp mot dette  i forkant ?

Materialisme,  sentralisering og stadig flytting er genierklærte drivere i velferdsstaten.  Altfor ofte blir unge salderingsposten når det gjelder karriærejag og status. Barn og unge som ikke føler seg hjemme i organiserte fritidsaktiviteter/miljøer har få andre tilbud.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (20 minutter siden):

Joda, dårlig oppvekst trekkes stadig frem som unnskyldning, men hvordan demmer samfunnet opp mot dette  i forkant ?

Materialisme,  sentralisering og stadig flytting er genierklærte drivere i velferdsstaten.  Altfor ofte blir unge salderingsposten når det gjelder karriærejag og status. Barn og unge som ikke føler seg hjemme i organiserte fritidsaktiviteter/miljøer har få andre tilbud.

Det har jo aldri vært mer åpen dialog rundt mental helse og press på de unge enn nå. Dette blir tema nesten hver gang eksamensperioden er i gang. 

Vet ikke helt hva samfunnet skal gjøre for å demme opp for det, folk takler slikt på forskjellige måter så det er ikke mye annet enn  å åpne for samtaler hvor stigma rundt mental helse forsvinner. Det blir jo gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Inspector said:

Ja det blir lite hensyntatt når man sentraliserer, snakker om fri flyt av arbeidskraft, innvandring og planlegger nye drabantbyer…..

Hmm, det er fremdeles litt uklart nøyaktig hva som er sakens kjerne.
Hvis vi tar et av eksemplene dine fks. innvandring, så hevder du at man ikke hensynstar at folk har ekstra balast om de har en utrygg oppvekst?
Hvordan ville innvandringen sett ut hvis man hensynstok disse bakenforliggende årsakene i den graden du etterlyser?

Er det ikke bevisstheten rundt bakomforliggende forhold som gjør at man ønsker å hjelpe dem til en fredeligere tilværelse i et land som ikke er rammet av sult, fattigdom, krig, etc.?

Eller er målet å stoppe innvandring slik at folk med vanskelig bakgrunn ikke lenger er til bry for 'oss'?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 timer siden):

Hmm, det er fremdeles litt uklart nøyaktig hva som er sakens kjerne.
Hvis vi tar et av eksemplene dine fks. innvandring, så hevder du at man ikke hensynstar at folk har ekstra balast om de har en utrygg oppvekst?
Hvordan ville innvandringen sett ut hvis man hensynstok disse bakenforliggende årsakene i den graden du etterlyser?

Er det ikke bevisstheten rundt bakomforliggende forhold som gjør at man ønsker å hjelpe dem til en fredeligere tilværelse i et land som ikke er rammet av sult, fattigdom, krig, etc.?

Eller er målet å stoppe innvandring slik at folk med vanskelig bakgrunn ikke lenger er til bry for 'oss'?

Det er mye mer interessant å diskutere bakenforliggende årsaker og mulige løsninger rundt tilhørighet og utenforskap enn forenklet innvandringsproblematikk.

Hvorfor er så mange sjokkert over nivået på ungdommers mentale helse,  antall unge som faller utenfor arbeidslivet,  kriminalstatistikkenes klare tale osv ? Det må skyldes at altfor mange har lukket øyne og ører i altfor lang tid…….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (19 timer siden):

.Hvorfor er så mange sjokkert over nivået på ungdommers mentale helse,  antall unge som faller utenfor arbeidslivet,  kriminalstatistikkenes klare tale osv ? Det må skyldes at altfor mange har lukket øyne og ører i altfor lang tid…….

Hvis du generelt kritiserer «alt som har skjedd etter 1950» så er det opplagt at et sted blant de endringene finnes grunnen til alt som har beveget seg i negativ retning.

For meg virker det lite hensiktsmessig for det er vitterligen mye bra som har skjedd etter 1950 også. Videre så er det slett ikke sikkert at det er urbanisering som gir unge dårlig mental helse. Kanskje er det materiell velstand og mye fritid som gir folk dårlig mental helse?

-k

Lenke til kommentar
19 hours ago, Inspector said:

Det er mye mer interessant å diskutere bakenforliggende årsaker og mulige løsninger rundt tilhørighet og utenforskap enn forenklet innvandringsproblematikk.

Ja, muligens, det er derfor jeg forsøker å få deg til å konkretisere hva du mener.
Hvordan ville innvandringen sett ut hvis man hensynstok disse bakenforliggende årsakene i den graden du etterlyser?
Hva endrer seg om man ser for bakenforliggende årsaker i større grad enn nå i forbindelse med innvandring?
Hvis et av de andre eksemplene er mer egnet for å forklare må du gjerne ta utgangspunkt i det.

Quote

Hvorfor er så mange sjokkert over nivået på ungdommers mentale helse,  antall unge som faller utenfor arbeidslivet,  kriminalstatistikkenes klare tale osv ? Det må skyldes at altfor mange har lukket øyne og ører i altfor lang tid…….

Dette er desverre bare retorikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):


Hvordan ville innvandringen sett ut hvis man hensynstok disse bakenforliggende årsakene i den graden du etterlyser?
Hva endrer seg om man ser for bakenforliggende årsaker i større grad enn nå i forbindelse med innvandring?

Hvorfor forsøker du å snu temaet inn på en snever innvandringsdebatt når problemstillingen handler om mye mer ?
Er det fordi du lettere da kan punktere debatten ved å dra rasismekortet ?

Folk som klarer seg bra her i landet følger norske normer, har utdannelse, gode norskkunnskaper, jobb og tilhørighet. De håndterer daglige utfordringer fordi de har sunne holdninger som er bærekraftige. Altfor mange havner utenfor og det gjelder alle samfunnslag.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (14 timer siden):

Dette er desverre bare retorikk.

Bare retorikk når altfor mange av våre nye landsmenn sliter med norsk språk, ikke deltar i arbeidslivet, bosetter seg i ghettoer, ikke omgås etnisk norske osv osv ?
Bare retorikk når Kompani Lauritzen har blitt en tankevekker for både ung og gammel ?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zEORkO/derfor-funker-kompani-lauritzen-bedre-enn-norsk-skole

Endret av Inspector
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...