Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rister når jeg gir gass


Siverr1704

Anbefalte innlegg

Jeg merket det første gang når jeg skulle ta en forbikjøring. Plutselig når jeg ga gass begynte bilen å riste som f… Jeg skjønner ikke hva dette er, men det virker som at det kun er ved relativt lavt turtall. Det er også noe som kommer å går litt, noen ganger er det helt borte. 
Jeg har også en motorlampe som lyser, dette er spjeldet på insugsmanifoldet som slarker, kan det ha noe med det å gjøre? Har kjørt med det noen måneder nå ettersom reparasjonen kom på rundt 25k. Forhandler mente det ikke var noe problem å kjøre med så lenge jeg ikke merket noe forskjell på ytelsen til bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det samme på min bil, og det var en kombinasjon av flere ting:

 

- Defekte-som-så-helt-i-orden-ut bærearmer/kuler

- Slitne stabstag

- Fullstendig utslitte motorfester

 

Byttet først bærearmer og stabstag og det bedret seg noe, byttet så alle fire motorfestene og alle vibrasjonene forsvant.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Siverr1704 said:

Jeg har også en motorlampe som lyser, dette er spjeldet på insugsmanifoldet som slarker, kan det ha noe med det å gjøre? Har kjørt med det noen måneder nå ettersom reparasjonen kom på rundt 25k. Forhandler mente det ikke var noe problem å kjøre med så lenge jeg ikke merket noe forskjell på ytelsen til bilen.

Ja, spjeldet regulerer lufttilførsel - og kan gi vibrasjoner i motoren når du ber om mer kraft og det ikke fungerer optimalt. Hadde en gammel Pajero med det problemet hvor det føltes man lå ute i ei jolle og rullet på bølgene. Alternativt kan det være bøyd drivaksel, løse foringer, motorfeste med mer... Men ville begynt med spjeldet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...