Gå til innhold

Hus - garasje løsning ønskes


Simen3413

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å få nett i garasjen :)

har fibernett i huset men dette strekker ikke ut i garasjen da den ligger 40-50m unna huset. Jeg trenger nett til gaming pc og tv. Hva er beste løsningen?

1. dra nettverkskabel fra huset og grave ned helt inn til garasje for også sette den inn i en ruter og dra ny nettverkskabel derifra?

2. grave ny fiber ledning fra samme sted som den til huset er dratt?

kom gjerne med forslag! 
takk for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du gjør, ikke sett opp enda en router (NAT Gateway) i garasjen.. Dobbel NAT er aldri ønskelig, men hvis du skal online game så er det ekstra mareritt. Sett opp en switch og et aksesspunkt (hvis du vil ha/trenger WiFi dekning i garasjen.

Fiber/CAT6 (eller bedre) kabling er nok i ditt tilfelle mye det samme, kommer mer ann på hvor mye du vil legge i det nå og slippe oppgradere i fremtiden. Hadde du vært radioamatør så ville du lagt fiber for å slippe jordingsforskjeller, men for ditt nevnte bruk er det ikke problematisk og du trenger ikke galvanisk skille.

Lenke til kommentar

Som Marzo sier! Grav ned en kabel, det angrer du IKKE på! Å prøve andre 'duppeditter' for å få ting på nett anbefales ikke!
Hadde et lignende problem her hos meg, men problemet oppstod senhøst og jeg trodde jeg skulle klare meg med trådløse løsninger.
Neste vår ble det lagt et rør med to stk cat5 kabler samt fiber. 
Fiberen ligger som 'reserve' men blir neppe tatt i bruk. De to cat5 kablene derimot brukes! De ender hver for seg opp i en poe switch fra Unifi, sånne som også gir ut poe på 4 utganger.. Disse to driver igjen et AP og fem overvåkingskamera! NÅ fungerer dette midtvinters også! 🙂
Brukte forøvrig en plast-slange som beskyttelse og gravde denne ned MINST 5 cm... 🙂
Burde kanskje nevne at de to kablene henter signal og strøm fra en 150w poe-switch som henger på en ups sånn at kameraene ikke faller ut ved strømstans.. 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Som det sies her, hvis det er muligheter for å legge kabel uten at det blir for "komplisert", så er dette gjerne det beste. Husk kabler ment for utendørsbruk og nedgraving. Selv om det legges rør bør det være kabel som er beregnet for utendørsbruk.

Og hvis det er slik at det er 40-50 meter, og du uansett må kjøpe en rull med 100 meter kabel, kan det være greit å like gjerne bare legge to kabler. 

Trekk kabel gjennom rør før du graver igjen. Evt. får man vel sikkert ferdigtrekte løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...