Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor anmeldes ikke lyvende telefonselgere for bedrageri


HW1

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg leser stadig om folk som har snakket med telfonselgere og blitt lurt eller villedet,  

Jeg personlig pleier å avslutte alle sånne samtaler før det kommer til salg så jeg har ingen egne historier om dette.

Det som overasker meg er at jeg ofte hører om folk som mener seg utsatt for direkte løgn, og annen grov villedning. men jeg har aldri hørt om at noen har anmeldt telefonselger for svindel/bedrageri, (eller selskapet/styret)

Er det noe rettspraksis på feltet som sier noe om hva som er lov eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedrageri er det når man 1) fremkaller, styrker, eller utnytter en villfarelse, og 2) gjennom den villfarelsen rettsstridig lurer noen til å gjøre noe, og 3) dette noe innebærer at personen risikerer å gå på et økonomisk tap. 

Det er vilkår #2 som er relevant her. Oppførselen må være rettsstridig, det vil si at den må være umoralsk, for å være straffbar. 

Det er ikke straffbart for en bilforhandler å selge deg en bil til fullpris, selv om han ville ha gitt deg 4 % rabatt hvis du hadde prutet. Man kan si at bilforhandleren da utnytter din villfarelse om muligheten for å prute, og du lider et økonomisk tap, men det er ikke rettsstridig. 

For telefonselgere gjelder samme regel - det må være snakk om at de gjør noe rettsstridig, det vil si en handling som folk flest synes er moralsk klanderverdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest 155e4...cf6

Telefonsamtaler ble tidligere tatt opp og lagret hos firma man jobbet for. Usikker på om dette fortsatt gjelder da det er en stund siden jeg jobbet med dette. Isåfall kan det være verdt et forsøk å kontakte firma for å høre? 

Anonymous poster hash: 155e4...cf6

Lenke til kommentar

Det ville vært så enkelt å bli kvitt den bermen, altså telefonselgerne, om alle bare la på røret med en gang.

Når man likevel går på limpinnen, så er blir det noe tåpelig å klage i ettertid.
Alle vet jo at telefonsalg er stort sett lureri, hvor folk som ikke får jobb andre steder, forsøker å selge produkter de ikke får solgt andre steder.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...