Gå til innhold

USB C ladekabel til laptop


:utakt

Anbefalte innlegg

Laptopen min bruker USB C ladekabel fra pc til laderen (USB C kontakt i pc, USB C kontakt i laderen). Jeg trenger ny kabel. Kan jeg kjøpe hva som helst så lenge det er USB C i begge ender?

Funker f.eks denne? 

https://www.clasohlson.com/no/Exibel-USB-kabel,-USB-C-til-USB-C/p/38-7991

Laderen har spesifikasjoner som på bildet. 

20221116_201251.jpg

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, vidor said:

Kabelen du linker til er spesifisert til 3A (sier egentlig ganske lite uten spenning også), mens latopen buker 20V og 3,25A (65W)

USB-C mot laptop kan være mer enn 65W. Så vidt jeg husker spesifiserte USB Powe Delivery Spec-en allerede for noen år tilbake 100 watt (20V, 5A). Videre kan det også være bærbare som bruker 9 og 12V, men som du sier er de fleste 20V. Nyeste USB Power Delivery-spec har også spenninger på 24, 36 og 48V (og opp til 240W). Skal man ha en bærbar med kraftig prosessor, kraftig grafikkprosessor etc. blir fort 100 watt snaut...

Høy styrke/effekt gjør at det blir andre krav til kablene. De "vanlige" USB-C-kablene beregnet for lading er ofte ratet for 20V/5A (altså 100 watt). Men disse kablene er noe annet enn det man bruker på mobiltelefoner (tykkere, stivere - som et resultat av tykkere ledere og andre krav til selve pluggen).

Regner med at f.eks. Komplett.no og lignende har kabler berenget for bruk på PC-er.

Lenke til kommentar

Siden lader en er på 3.25A bør du ha en kabel som er spesifisert på minst 3.25A, og da er det trolig 5A og 100W kabler du vil finne.

Edit: Lader vil se at det er en 3A kabel og lade bare med max 60W (20V, 3A) om du bruker en 3A kabel. Dette vil ofte være nok til en laptop.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Nå er det vel mekanismer knyttet til USB C for å evt. begrense effekten (velge profil ut i fra lader/kabel/enhet), men selv om det skulle gå å kjøre mer enn kabelen er spesifisert for, betyr det ikke at det er noe man kan gjøre. Kjører du 230V/16A gjennom en 1,5mm2-ledning "fungerer" det jo, men betyr ikke at det er lurt...  😉 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Alt det dere skriver om forskjellige verdier for A, V og W gjør meg litt susete, jeg kan virkelig ingenting om det her. :) 

Er denne mer egnet enn den jeg linket høyere opp?

https://www.komplett.no/product/1184491/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/usb-kabler/usb-c-til-usb-c-32-pd-kabel-2m-graa

Ja den vil ikke begrense strømmen til 3A slik som den andre. Denne kabelen er for opp til 100Watt og kan overføre opp til 5A (Ampere) strøm.

Den andre kabelen var opp til 60 Watt og 3A (Ampere) strøm, og ville da begrense laderen til 60W og 3A.

Laderen din er på 65W og 3.25A.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...