Gå til innhold

Leie lokaler hos meg selv


Anbefalte innlegg

Jeg driver et AS fra mitt private bosted, og mitt AS er temmelig plasskrevende, derfor ønsker jeg å leie plass i garasje og utendørs på tomta mi. 

Men, hvordan kan jeg gjøre dette i praksis? Hvilke krav/lover/forpliktelser eller lignende vil dette utløse, evt andre konsekvenser? 

Det er snakk om å leie 45 av 70 m² av en dobbelgarasje, og ca 250m² av gårdsplassen. Plassen brukes til oppbevaring av to tilhengere, bil, gravemaskin med utstyr, og en haug med verktøy, småmaskiner og diverse forbruksmateriell. 

Jeg vet ikke hva gjengs leie er for slikt i mitt område, men jeg tror 200 kr/m² uteområde og 500 kr/m² garasje er ganske fair årsleie. Garasjen er oppvarmet, og varmen må stå på pga utstyret mitt AS har der, og derfor må denne strømkostnaden dekkes av AS. 

Jeg vurderer også å leie meg selv kontor hjemme i boligen, men jeg oppfyller ikke kravene til at rommet skal kunne lukkes osv.

 

Har du noen erfaringer å dele? 

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes vel veldig mye ressurser rundt dette på nett. Så bare så vidt på dette når jeg tidligere hadde eget selskap og vurderte å leie ut et rom i huset til selskapet. Et element som man bør se litt på, er skatten som utløses hvis man skal selge. I tillegg handler det stort sett om å følge ganske klare retningslinjer.

Gjør gjerne litt undersøkelser, og dokumenter, på hva det ellers ville kostet for deg å leie tilsvarende plass. Skatteetaten skal vist være veldig nøye når det gjelder slik leie...

 

Lenke til kommentar

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Vi har et par andre naboer som prøver seg på det samme som gjør at vinkelslipere og annet støyende går nærmeste hele tiden.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Så lenge naboen ikke klager..

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (På 13.11.2022 den 19.03):

Er tomta og arealet regulert for bedriftsvirksomhet? Vi hadde noen her som drev virksomhet fra privatadressen. Det førte til mye støy og biler som stod på tomgang. Vi fikk da dette avviklet gjennom at privatadressen ikke var regulert for slik virksomhet.

Vi har et par andre naboer som prøver seg på det samme som gjør at vinkelslipere og annet støyende går nærmeste hele tiden.

Nei, det er den ikke. Men jeg har likevel behov for plassen. Planen er å finne et sted etterhvert, men det er rett og slett uutholdelig dyrt for et lite nyoppstartet firma som mitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 11/13/2022 at 3:24 PM, steinrawr said:

Det er snakk om å leie 45 av 70 m² av en dobbelgarasje, og ca 250m² av gårdsplassen. Plassen brukes til oppbevaring av to tilhengere, bil, gravemaskin med utstyr, og en haug med verktøy, småmaskiner og diverse forbruksmateriell. 

Det må vel dreie seg om 2-3 rettsområder. Det ene er det som går på beskatning og skatterett. Her er det vel bare skattemyndighetene som vet hva de mener om saken, slik at man må spørre dem.

Her er det i utgangspunktet Skatteloven som gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14

Så har vi det som går på Plan og Bygningsloven og reguleringsplanen for området, om en såpass omfattende næringsvirksomhet kan komme i konflikt med reguleringsplanen. Her er det vel kommunens avdeling for byggesaker som er rett adrersse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71

Og så er det jo det som går på forholdet til naboene, hvis det finnes noen, om de synes at det er ok med en såpass omfattende næringsvirksomhet. Her blir det vel naboene som er den rette høringsinnsatans.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

Kanskje litt omfattende, men egentlig ikke så komplisert. Man må bare ha fokus på de rettsprinsipper som gjelder og så "nøste opp" en rettsproblemstilling av gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 timer siden):

Det må vel dreie seg om 2-3 rettsområder. Det ene er det som går på beskatning og skatterett. Her er det vel bare skattemyndighetene som vet hva de mener om saken, slik at man må spørre dem.

Her er det i utgangspunktet Skatteloven som gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14

Så har vi det som går på Plan og Bygningsloven og reguleringsplanen for området, om en såpass omfattende næringsvirksomhet kan komme i konflikt med reguleringsplanen. Her er det vel kommunens avdeling for byggesaker som er rett adrersse.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71

Og så er det jo det som går på forholdet til naboene, hvis det finnes noen, om de synes at det er ok med en såpass omfattende næringsvirksomhet. Her blir det vel naboene som er den rette høringsinnsatans.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

Kanskje litt omfattende, men egentlig ikke så komplisert. Man må bare ha fokus på de rettsprinsipper som gjelder og så "nøste opp" en rettsproblemstilling av gangen.

Ja, jeg skjønner jo også såppass, men å navigere seg gjennom flere hundre paragrafer som ingen direkte dekker tema vil ta meg flere måneder. Skatteetaten har jeg forsøkt å ringe mange ganger, men der er det så mange timer ventetid, at det er praktisk talt ikke mulig å komme gjennom.

Jeg har sendt en skriftlig henvendelse, og jeg har bedt om hjelp fra fiken i tillegg. Så får vi se hva de sier etterhvert. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, steinrawr said:

Ja, jeg skjønner jo også såppass, men å navigere seg gjennom flere hundre paragrafer som ingen direkte dekker tema vil ta meg flere måneder. Skatteetaten har jeg forsøkt å ringe mange ganger, men der er det så mange timer ventetid, at det er praktisk talt ikke mulig å komme gjennom.

Jeg har sendt en skriftlig henvendelse, og jeg har bedt om hjelp fra fiken i tillegg. Så får vi se hva de sier etterhvert. 

Ja, du er inne på noe. Og sannheten den er vel den at regelverket det er så komplisert at de som er satt til å håndheve det, de skjønner det heller ikke. Sånn sett så er det vel mange som bare tar seg til rette, og så blir det vel bare til ett eller annet pålegg, naboklage elller lignende etter man har fått tenkt og grunnet på saken. Sjansen for at det går seg til på best mulig måte hvis man sjekker litt opp med "medspillerne" på forhånd, dvs skatteetaten, kommunens planavdeling og naboene.

Synd at denne ligger bak en betalmur men den viser vel at det i praksis kan "snurre litt på seg" før det blir noen større "action" fra kommunens side.

https://www.driva.no/nyheter/i/8Qd2pG/fjerner-72-bilvrak-og-14-campingvogner-politiet-foelger-situasjonen-jeg-haaper-jeg-faar-beholde-noe-sier-eieren

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Og. etter å ha faktisk fått kontakt med Skattetaten er svaret: nei. 

Nei, du kan ikke leie hos deg selv uten å gi firmaet ditt full bruksrett. DVS at jeg ikke kan bruke garasjen privat samtidig som jeg leier ut deler av den. 

Jeg kan evt. dekke strømkostnader, men det skal fordelsbeskattes. Så, jeg kan velge å ta en del av strømkostnadene inn i regskapet, men jeg må betale 26(?)% skatt på den "fordelen". 

Det enkleste per nå, er å gi faen. Jeg er uansett ikke i overskudd i år, så jeg "trenger" ikke fradragene på firmaet i årets regnskap.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...