Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avvist av DPS - Noe man kan gjøre?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg ble nylig avvist etter henvisning sendt til DPS. 

Jeg mener grunnen jeg er avvist er at de ser på min tidligere historie hos psykologer, der problemet mitt BARE var sosial angst...nå har jeg sykelig angst, men DPSen ignorerer dette og ser BARE på tidligere historie, som ikke stemmer nå. Nå er det NYE problemer.

Hvordan kommer jeg meg ut av denne catch 22? Får ikke psykolog fordi avvist, avvist fordi de bruker feil info om mine psykologiske problemer.

Fastlege kunne ikke hjelpe.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge madamen som jobber som psykolog (ikke DPS så mulig slagside her, men uansett):

Quote

Klag! De prøver å avvise de fleste, så det er bare å stå på. Hvordan man retter klage står i brevet han har fått, og det er bare å klage videre på avslagene.

Så virker som man må kreve sin plass, noe som sikkert er frustrende og slitsomt i situasjonen du står i. Regjeringen / stat har bestemt at psykisk helse ikke er en veldig stor prioritering, så sektoren mangler økonomiske midler til å dekke etterspørsel.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (9 timer siden):

forsøkt å korrigere årsaken til avvisningen.

Sier meg enig i det.
Fikk du selv lese gjennom henvisningen før den ble sendt? Er du sikker på at sender av henvisningen fikk med seg alle relevante årsaker til henvisningen?
Det er mange "henvisere" som ikke har tid til å forfatte en god individuell henvisning, noe som ofte medfører en sjablonlignende beretning. Dette oppmerksommer selvfølgelig spesialisthelsetjenesten.
Jeg har selv fått verbal uttalelse fra ikke nevnt overlege ved ikke nevnt sykehus si at det noen ganger gis avslag for å oppdra fastlegene til å skrive bedre henvisninger.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fievel said:

Si du er suicidal, og vær kvass. Det pleier å hjelpe.

Verdens dårligste tips. Om du liker å komme skjevt ut fra starten, kan dette være en metode, men husk på at man er ikke den eneste i køen. Det finnes faktisk en annen suicidal som ikke uttrykker det like tydelig, og disse kommer lenger bak i køen.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 1.11.2022 den 8.30):

Jeg ble nylig avvist etter henvisning sendt til DPS. 

Jeg mener grunnen jeg er avvist er at de ser på min tidligere historie hos psykologer, der problemet mitt BARE var sosial angst...nå har jeg sykelig angst, men DPSen ignorerer dette og ser BARE på tidligere historie, som ikke stemmer nå. Nå er det NYE problemer.

Hvordan kommer jeg meg ut av denne catch 22? Får ikke psykolog fordi avvist, avvist fordi de bruker feil info om mine psykologiske problemer.

Fastlege kunne ikke hjelpe.

Hvis det er reelle nye momenter, må fastlegen din hjelpe deg med dette.

Men det lukter lang vei at DPS vurderer at du ikke har nye problemstillinger, men at du fortsatt gnager på de samme gamle. Et moment kan være at de ønsker at du legger mer krefter og saklig engasjement i rehabiliteringen din og ikke bare klager over spilt melk.

Dette er god terapi i seg selv…..

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (2 minutter siden):

Verdens dårligste tips. Om du liker å komme skjevt ut fra starten, kan dette være en metode, men husk på at man er ikke den eneste i køen. Det finnes faktisk en annen suicidal som ikke uttrykker det like tydelig, og disse kommer lenger bak i køen.

Survival of the fittest. Det er opp til de som rangerer alvorlighetsgrad å bestemme hvem som kommer inn først. Er man suicidal men ikke utrykker det, så får man ikke hjelp uansett. Hvis man ikke greier å si at man er suicidal så er det klart man havner bakerst i køen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fievel skrev (8 minutter siden):

Si du er suicidal, og vær kvass. Det pleier å hjelpe.

Det hjelper verken å overdrive eller underdrive. 

Fikk selv rask hjelp på DPS, fastlegen min er svært flink til å begrunne og skrive gode henvisninger. Suicidalitet ble ikke nevnt i henvisningen min, men det ble nevnt hva slags funksjonstap jeg hadde som følge av det aktuelle. 

Lenke til kommentar

Jeg ble også avvist av dps tidligere i år selv om jeg hadde gode grunner for å bli tatt inn. Jeg orket ikke klage, og fastlegen henviste meg til en avtalespesialist som jeg måtte finne selv. Tilfeldighetet gjorde at jeg kom til noen som er god på mine plager. Pga mine plager må jeg bare vente 3 mnd selv om det er 1 års ventetid. Avtalespesialisten forstod problemet, og avtalespesialister er ofte flinkere enn de på Dps som ofte er unge og nyutdannede. Avtalespesialister kan være psykolog eller psykiater. 

Om du ikke klager på anvisningen til dps, kunne en avtalespesialist være noe? Du betaler som på dps og får frikort. Avtalespesialister kan også henvise deg til dps ved behov.

Private behandlere er veldig dyrt, så det er for de som har råd til det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Luciapus skrev (23 minutter siden):

Jeg ble også avvist av dps tidligere i år selv om jeg hadde gode grunner for å bli tatt inn. Jeg orket ikke klage, og fastlegen henviste meg til en avtalespesialist som jeg måtte finne selv. Tilfeldighetet gjorde at jeg kom til noen som er god på mine plager. Pga mine plager må jeg bare vente 3 mnd selv om det er 1 års ventetid. Avtalespesialisten forstod problemet, og avtalespesialister er ofte flinkere enn de på Dps som ofte er unge og nyutdannede. Avtalespesialister kan være psykolog eller psykiater. 

Om du ikke klager på anvisningen til dps, kunne en avtalespesialist være noe? Du betaler som på dps og får frikort. Avtalespesialister kan også henvise deg til dps ved behov.

Private behandlere er veldig dyrt, så det er for de som har råd til det. 

Har hørt at det er et nåløye med såkalte avtalespesialister og, eller tar jeg feil her?  

Jeg begynner selv å tenke tanken om å søke meg tilbake til DPS. Jeg har tidligere gått til DPS og føler jeg fikk brukbar utbytte av dette. Etterhvert ble dessverre mitt tilbud avviklet.. 

Hun jeg hadde som psykolog på DPS var veldig koselig og jeg klarte å få en god kjemi over tid med henne, eneste jeg synes var litt irriterende var at jeg følte hun snakket til meg som et barn. Klarte i å ignorere den delen da jeg kanskje hadde en følelse om det men at dey bare var slik hun snakka til folk who knows. 

Hun på DPS som kom med avgjørelsen om at jeg ikke lengre skulle få gå til DPS hadde forresten en nokså spesiell grunn til meg for at jeg ikke skulle få forsette videre.. Hun sa faktisk, og dette er ikke tull, at folk fra Afghanistan og Syria trengte denne plassen mer enn meg. At de slet med PTSD osv og at jeg ikke hadde nok behov for å få hjelp.. På det tidspunktet holdt verdenen min å falle sammen. Hadde mistet jobben osv. Da trengte jeg den hjelpen men ble avist. Ble skikkelig forbanna. Men det var ikke noe jeg kunne gjøre så jeg valgte å gå til en privat etterhvert. Men det er så sykt dyrt at jeg ikke har råd til det.. 1250 kr timen betaler jeg faen meg ikke. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Letterboxd skrev (På 1.11.2022 den 8.30):

Jeg ble nylig avvist etter henvisning sendt til DPS. 

Jeg mener grunnen jeg er avvist er at de ser på min tidligere historie hos psykologer, der problemet mitt BARE var sosial angst...nå har jeg sykelig angst, men DPSen ignorerer dette og ser BARE på tidligere historie, som ikke stemmer nå. Nå er det NYE problemer.

Hvordan kommer jeg meg ut av denne catch 22? Får ikke psykolog fordi avvist, avvist fordi de bruker feil info om mine psykologiske problemer.

Fastlege kunne ikke hjelpe.

Beste tipet er som flere har nevnt, klag. Vær ærlig og utfordringene dine. 

Jeg ser at noen her skriver at du skal nevne at du er suicidale eller ikke.. Om jeg personlig var i en akutt situasjon hvor jeg absolutt måtte ha hjelp hadde jeg også brukt det kortet. Men vær klar over at å bruke det kortet innebærer også at du kan bli tatt mindre seriøst om det viser seg at du ikke er suicidal. 

Jeg fikk selv ganske raskt hjelp sist jeg brukte det kortet men da slet jeg også med selvmordstanker og drev å planlagte det i hodet. Da er man på et nivå hvor jeg mener man kan si man er det. 

Håper du får tilbud om DPS. At fastlegen din ikke kan hjelpe med dette er forøvrig bare bullshit. Om det var fastlegen din som sa dette til deg så ville jeg gått tilbake og forklart situasjonen din. Men det er viktig å være ærlig. Jeg sier ikke du ikke har vært det men det er viktig at du gir dem god informasjon som kan hjelpe de og så at du faktisk trenger denne hjelpen.

Håper du får tilbud som sagt. Du har fått gode råd i tråden allerede så håper du finner ut av det etterhvert. 

Om det kan hjelpe har du også Sidetmedord.no som du ihvertfall kan chatte/ringe til dersom du trenger å snakke med noen. Det finnes et par andre slike hjelpetelefoner som kirkens SOS og Røde kors tror jeg også har en.

Si det med ord tror jeg kanskje er mer aktuelt her men om du ikke kommer igjennom på den prøv en av de andre.

❤ 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Har hørt at det er et nåløye med såkalte avtalespesialister og, eller tar jeg feil her?  

Jeg begynner selv å tenke tanken om å søke meg tilbake til DPS. Jeg har tidligere gått til DPS og føler jeg fikk brukbar utbytte av dette. Etterhvert ble dessverre mitt tilbud avviklet.. 

Hun jeg hadde som psykolog på DPS var veldig koselig og jeg klarte å få en god kjemi over tid med henne, eneste jeg synes var litt irriterende var at jeg følte hun snakket til meg som et barn. Klarte i å ignorere den delen da jeg kanskje hadde en følelse om det men at dey bare var slik hun snakka til folk who knows. 

Hun på DPS som kom med avgjørelsen om at jeg ikke lengre skulle få gå til DPS hadde forresten en nokså spesiell grunn til meg for at jeg ikke skulle få forsette videre.. Hun sa faktisk, og dette er ikke tull, at folk fra Afghanistan og Syria trengte denne plassen mer enn meg. At de slet med PTSD osv og at jeg ikke hadde nok behov for å få hjelp.. På det tidspunktet holdt verdenen min å falle sammen. Hadde mistet jobben osv. Da trengte jeg den hjelpen men ble avist. Ble skikkelig forbanna. Men det var ikke noe jeg kunne gjøre så jeg valgte å gå til en privat etterhvert. Men det er så sykt dyrt at jeg ikke har råd til det.. 1250 kr timen betaler jeg faen meg ikke. 

Ja, det er lange ventetider, så det er viktig å ha en god henvisning fra fastlegen til avtalespesialister også. Som regel må man vente opptil 1 år. Man ser at hver enkelt behov, tenker jeg. 

Jeg har vært inn og ut av dps og alltid blitt tatt inn. Første gang jeg har blitt avvist og det tror jeg er pga koronaen, men også pga hva forrige behandler skrev.

Kan ikke tro psykologen sa dette til deg. Kanskje det var stor pågang på akkurat din dps når det gjelder dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Luciapus skrev (5 minutter siden):

Kan ikke tro psykologen sa dette til deg. Kanskje det var stor pågang på akkurat din dps når det gjelder dette? 

Ja nei jeg ble faktisk litt paff av det. 

Saken er at vi har begge har innvandrerbakgrunn så jeg kan se for meg at hun prøvde å spille på følelsene mine. Jeg var i et dårlig sted på den tiden så derfor reagerte jeg ikke på det noe mer men om noen sier noe slikt igjen som unnskyldning så skal jeg lage bråk. Jeg bryr meg ikke hvem det er men å si det til en person som ber om hjelp.. Det gjør meg fremdeles skikkelig forbanna bare å tenke på det.

Dette var vel rundt den tiden det var en flyktningstrøm til Europa tror jeg, men det spiller ingen rolle, du kan komme opp med noe bedre enn det.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Ja nei jeg ble faktisk litt paff av det. 

Saken er at vi begge hadde innvandrerbakgrunn så jeg kan se for meg at hun prøvde å spille på følelsene mine. Jeg var i et dårlig sted på den tiden så derfor reagerte jeg ikke på det noe mer men om noen sier noe slikt igjen som unnskyldning så skal jeg lage bråk. Jeg bryr meg ikke hvem det er men å si det til en person som ber om hjelp.. Det gjør meg fremdeles skikkelig forbanna bare å tenke på det. 

Jeg syns det var en dårlig grunn, for alle trenger hjelp uansett bakgrunn. Iblant sier behandlere dumme ting, og det var ikke profesjonelt sagt. Hver gang dps skille avslutte med meg da de alltid at de ville at jeg skulle prøve å klare meg alene, så fikk jeg heller ta kontakt om det gikk dårlig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Luciapus skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det var en dårlig grunn, for alle trenger hjelp uansett bakgrunn. Iblant sier behandlere dumme ting, og det var ikke profesjonelt sagt. Hver gang dps skille avslutte med meg da de alltid at de ville at jeg skulle prøve å klare meg alene, så fikk jeg heller ta kontakt om det gikk dårlig. 

Ja det er en fin måte å gjøre det på synes jeg. 

Psykologen jeg hadde var nok enig i at jeg ikke lengre trengte tilbudet lenger, men jeg følte at jeg burde ha det.. 

Hadde denne psykologen på denne DPS'en i utrolig mange år. Og da hsr du et så godt forhold at det bare glir sånn det skal gå.

Men nå må jeg skjerpe meg litt her, jeg avsporer nok litt med det jeg tok opp her, følte bare for å få sagt dette. Muligens vi kan splitte dette til en ny tråd om det baller seg mer på. 

Igjen TS. Håper du får det tilbudet du trenger. ❤

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (5 minutter siden):

Ja det er en fin måte å gjøre det på synes jeg. 

Psykologen jeg hadde var nok enig i at jeg ikke lengre trengte tilbudet lenger, men jeg følte at jeg burde ha det.. 

Hadde denne psykologen på denne DPS'en i utrolig mange år. Og da hsr du et så godt forhold at det bare glir sånn det skal gå.

Men nå må jeg skjerpe meg litt her, jeg avsporer nok litt med det jeg tok opp her, følte bare for å få sagt dette. Muligens vi kan splitte dette til en ny tråd om det baller seg mer på. 

Igjen TS. Håper du får det tilbudet du trenger. ❤

Ja, det er vanskelig å måtte avslutte når man føler man trenger mer hjelp og samtale og støtte, mens behandler må avslutte for å slippe til noen andre. Hadde gruppeterapi vært noe for deg? Jeg gikk i gruppeterapi i 2 år, men klarte ikke si et ord siden det var så mange. 

Det dukker nok opp mange gode råd i alt vi skriver her. Håper ts får god hjelp og oppfølging. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Luciapus skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanskelig å måtte avslutte når man føler man trenger mer hjelp og samtale og støtte, mens behandler må avslutte for å slippe til noen andre. Hadde gruppeterapi vært noe for deg? Jeg gikk i gruppeterapi i 2 år, men klarte ikke si et ord siden det var så mange. 

Det dukker nok opp mange gode råd i alt vi skriver her. Håper ts får god hjelp og oppfølging. 

Jeg har vurdert det ettersom min private psykolog hadde slike grupper og det i tillegg var billigere enn en privattime. Vi får se, men det er godt mulig det hadde vært noe for meg. Jeg klarer som regel å snakke i grupper men er nok litt som deg og. Om det blir for mange blir det fort angst for å snakke.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Jeg har vurdert det ettersom min private psykolog hadde slike grupper og det i tillegg var billigere enn en privattime. Vi får se, men det er godt mulig det hadde vært noe for meg. Jeg klarer som regel å snakke i grupper men er nok litt som deg og. Om det blir for mange blir det fort angst for å snakke.

Går du til privat psykolog? 

Ja, den angsten kan være vanskelig. Så spørs det på gruppa også. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Luciapus skrev (1 minutt siden):

Går du til privat psykolog? 

Ja, den angsten kan være vanskelig. Så spørs det på gruppa også. 

Gikk til. Har ikke vært hos henne på lenge da det kostet 1000 kr for en time.. Nå koster det 1250 kr for en time.. Er ikke aktuelt å betale så mye for psykolog når jeg kan bruke de pengene på andre ting. 

Tenker jeg får høre med fastlegen om vi kan sende en søknad til DPS eller noe i den dur. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...