Gå til innhold

Paleohebraisk: Det kristne evangeliet i gamle testamentet i bilder


Anbefalte innlegg

Paleohebraisk eller "urhebraisk" er et interessant studie, disse bokstavene begynte å forsvinne rundt 3-400 år før Kristus fødsel, moderne hebraisk tok ikke over før rundt Jesu tid. Tim Mahoney laget dokumentaren "The Moses controversy" hvor han viser hvordan det latinske alfabetet kom fra hebraisk, som igjen var ifra gamle egypt (verdt å se). Paleohebraisk som vi finner noe av i bl.a dødehavsrullene hvor vi har deler av gamle testamentet og bl.a hele Jesaja boken er interessante fordi vi da får ut et bildespråk som pastor Carl Gallups har satt seg inn i. Dette er enda relativt nytt så det er ikke så mye tekst vi har sett på utifra dette perspektivet på paleohebraisk enda, men her viser han hvordan gamle testamentet på hebraisk ser ut når det skrives med dette alfabetet (han begynner med bokstavene ca 7 min ut i videoen hvis du ikke vil høre på prekingen først):
 

 

Endret av Endetid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endetid skrev (På 28.10.2022 den 23.01):

Vi kjenner jo selvfølgelig til profetiene om Jesus i gamle testamentet, men dette her går jo som vi kan se enda dypere. Noen profetier om Jesus kan dere lese her:

https://www1.cbn.com/biblestudy/biblical-prophecies-fulfilled-by-jesus

Er du i stand til å forklare ett eneste av disse såkalte oppfylte profetiene selv, og komme med bevis for at det faktisk var en profeti som har blitt oppfylt? 

Såvidt jeg kan se, er bevisene av typen: GT sier at noe skal skje, og NT sier at det har skjedd. Siden de som skrev NT ganske sikkert kjente GT ut og inn og ønsket å "bevise" at Jesus var Messias, er det da ikke rart at de skrev NT slik at det så ut som om Jesus oppfylte disse. Men bevis...

Er det bevis for at Harry Potter er sann, det at Harry Potter i den siste boken oppfyller profetier fra tidligere bøker? Selvsagt ikke, så hvorfor er da tekst i NT som oppfyller profetier i GT noe bedre?

 

For å være mer konkret i min kritikk, her er et eksempel på hvorfor disse ikke beviser noe som helst:

Den første profetien som kilden din sier skal være oppfylt, er at Messias skal bli født i Betlehem. NT har derfor en historie om at manntall utskrevet av Keiser Augustus krevde at man skulle telles i den landsbyen ens forfader kom fra, og at Josef derfor måtte ta med familien fra Nasaret til Betlehem.

Denne oppfyllelsen har mange problemer:

1. Vi har bare NTs ord for at Jesus faktisk ble født i Betlehem, skrevet av personer som kjente GT og hadde åpenbar grunn til å lage denne koblingen.

2. Hele poenget med slike manntall var av skattemessige grunner, og da var det viktig å telle folk der de bodde og jobbet, så å sende dem på tvers av landet var meningsløst. I tillegg var det da ingen som visste hvor en forfar 500+ år tidligere var født, så en slik ordning ville vært umulig å gjennomføre.

3. I følge NT skjedde dette mens Herodes var konge i Israel og Kvirinius landshøvding i Syria. Men Herodes døde i år 4 fvt. mens Kvirinius ble landshøvding først rundt år 6 evt., så historien i NT er åpenbart feil.

Dette beviser selvsagt ikke at Jesus ikke var Messias, men viser at disse oppfylte profetiene i beste fall er spekulasjoner med noen klare feil.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 timer siden):

Er du i stand til å forklare ett eneste av disse såkalte oppfylte profetiene selv, og komme med bevis for at det faktisk var en profeti som har blitt oppfylt? 

Såvidt jeg kan se, er bevisene av typen: GT sier at noe skal skje, og NT sier at det har skjedd. Siden de som skrev NT ganske sikkert kjente GT ut og inn og ønsket å "bevise" at Jesus var Messias, er det da ikke rart at de skrev NT slik at det så ut som om Jesus oppfylte disse. Men bevis...

Er det bevis for at Harry Potter er sann, det at Harry Potter i den siste boken oppfyller profetier fra tidligere bøker? Selvsagt ikke, så hvorfor er da tekst i NT som oppfyller profetier i GT noe bedre?

 

For å være mer konkret i min kritikk, her er et eksempel på hvorfor disse ikke beviser noe som helst:

Den første profetien som kilden din sier skal være oppfylt, er at Messias skal bli født i Betlehem. NT har derfor en historie om at manntall utskrevet av Keiser Augustus krevde at man skulle telles i den landsbyen ens forfader kom fra, og at Josef derfor måtte ta med familien fra Nasaret til Betlehem.

Denne oppfyllelsen har mange problemer:

1. Vi har bare NTs ord for at Jesus faktisk ble født i Betlehem, skrevet av personer som kjente GT og hadde åpenbar grunn til å lage denne koblingen.

2. Hele poenget med slike manntall var av skattemessige grunner, og da var det viktig å telle folk der de bodde og jobbet, så å sende dem på tvers av landet var meningsløst. I tillegg var det da ingen som visste hvor en forfar 500+ år tidligere var født, så en slik ordning ville vært umulig å gjennomføre.

3. I følge NT skjedde dette mens Herodes var konge i Israel og Kvirinius landshøvding i Syria. Men Herodes døde i år 4 fvt. mens Kvirinius ble landshøvding først rundt år 6 evt., så historien i NT er åpenbart feil.

Dette beviser selvsagt ikke at Jesus ikke var Messias, men viser at disse oppfylte profetiene i beste fall er spekulasjoner med noen klare feil.

Profetier i bibelen går på verden generelt og Israel spesielt, de messianske profetiene er kun om Jesus. Bibelen forutsa jo at majoriteten av jødene ville forkaste Jesus lenge før de gjorde det, at evangeliet skulle gå til verdens ende (dette står alt i Jesaja 49:5-6), at Israel skulle gjenoppstå på en dag etc, antall dager jødene skulle forvises fra Israel for å forkaste Messias er til og med gitt i Leviticus og omtalt av Esekiel. Historien har utspilt seg akkuratt som bibelen sa. Litt om dette her:


Og Jesus er et historisk faktum:

The question of the historicity of Jesus is part of the study of the historical Jesus as undertaken in the quest for the historical Jesus and the scholarly reconstructions of the life of Jesus.[1][2][3] Virtually all scholars of antiquity accept that Jesus was a historical figure,[note 1][note 2][4][5][6][7] although interpretations of a number of the events mentioned in the gospels (most notably his miracles and resurrection) vary and are a subject of debate.[8][9][10][11] Standard historical criteria have aided in evaluating the historicity of the gospel narratives,[12][13] and only two key events are subject to "almost universal assent", namely that Jesus was baptized by John the Baptist and crucified by order of the Roman Prefect Pontius Pilate.[10][11][9][14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

Profetiene er selvfølgelig IKKE tatt hensyn til av disse, da mirakler og å spå fremtiden ikke kan skje (liksom) i sekulære akademia, men de messianske profetiene beskriver Jesu liv i detalj før han kom. Vi har også diverse hedninger som skriver om Jesus, talmud, kirkefedrene som går tilbake til apostlene etc. Men disse sekulære historrikerne ser hovedsakelig på fakta i evangeliene som viser at det er autentiske skildringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Endetid skrev (9 minutter siden):

Profetier i bibelen går på verden generelt og Israel spesielt, de messianske profetiene er kun om Jesus.

Du lenket til en side med profetier og jeg tok meg tid til å svare konkret på den om hvorfor den ikke beviste noe generelt, og hvorfor den første profetien der var høyst problematisk. 

I stedet for å svare meg på dette, slenger du ut en ny YT-video. Denne gidder jeg ikke se, men du må gjerne svare meg på faktaene jeg påpekte i forrige epost. Eller er diskusjonstaktikken din kun en gish-gallopp av YT-videoer blandet med fornærmelser?

Sitat

Og Jesus er et historisk faktum:

At Jesus har levd er høyst sannsynlig, selv om det ikke finnes noen samtidige kilder som bekrefter det. Men det er da på ingen måte noe svar på det jeg skrev. Selv om Jesus levde, beviser det på ingen måte at han ble født i Betlehem, at moren var jomfru eller noen av de andre profetiene fra GT som NT hevder er oppfylt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Du lenket til en side med profetier og jeg tok meg tid til å svare konkret på den om hvorfor den ikke beviste noe generelt, og hvorfor den første profetien der var høyst problematisk. 

I stedet for å svare meg på dette, slenger du ut en ny YT-video. Denne gidder jeg ikke se, men du må gjerne svare meg på faktaene jeg påpekte i forrige epost. Eller er diskusjonstaktikken din kun en gish-gallopp av YT-videoer blandet med fornærmelser?

At Jesus har levd er høyst sannsynlig, selv om det ikke finnes noen samtidige kilder som bekrefter det. Men det er da på ingen måte noe svar på det jeg skrev. Selv om Jesus levde, beviser det på ingen måte at han ble født i Betlehem, at moren var jomfru eller noen av de andre profetiene fra GT som NT hevder er oppfylt.

Vel jeg sa jo at du ikke er moden for profetieer. Hadde jeg vist dette til f.eks en muslim, vil han måtte inrømme at sekten hans er ren løgn, og jeg kunne selvfølgelig dratt frem dødehavsrullene som viser at de faktisk sto der før Jesus kom. Jesus etablerte jo som kjent en massiv bevegelse i en kultur som hadde disse profetiene, de første kristne hadde ikke engang nye testamentet men prekte kun fra det gamle, og de gikk i døden for sin tro.

Jeg sa jo tidligere til deg at det ikke er noe vits å poste profetier til deg. Du ville ikke erkjenne at Jesus lever om han så står foran deg i egen person. Vi er jo frelst ved tro, vi tror heller det, enn at en pedofil ransmann er det beste moralske eksempel, eller at verden ble til av seg selv, som alle med et snev av ærlighet i seg, vet er en løgn. Så når kristne snakker om å tro, så tror vi altså på sannheten, i motsetning til dere, som tror på løgner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jødene er FIENDER av evangeliet demrer kanskje for dere hvis dere ser profetiene i gamle testamentet. Siden nye testamentet ALENE har så mange bevis for at det er autentiske historiske skildringer som er så sterke at SEKULÆRE forskere konkluderer med at Jesus er et historisk faktum, ville man kunne anklage jødene for å ha jukset med teksten i GAMLE TESTAMENTET og dermed ugyldiggjort alle profetiene der, om de ble kristne.

Jødene MÅTTE derfor benekte Jesus og være STERKT imot Jesus, for at profetiene i gamle testamentet skal være gyldige bevis for vår tro. Nå har vi dødehavsrullene i tillegg som bekrefter jødenes skrifter, men de kom ikke før 1947.

Vi tar et overblikk over bibelen her, så folk kan se litt om hva bibelen handler om, bibelen går for de uinvidde nesten 4000 år tilbake i tid med de første bøkene:

 

Endret av Endetid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan politisk korrekthet er kristofobi:

Politisk korrekte som sitter og filer neglene sine og vil fjerne alt "støtende", vil IKKE godta at det er LØGNER og det er SANNHETER. Noen LYVER og noen SNAKKER SANT. En som virkelig er politisk korrekt, vil gjerne OMDEFINERE løgn og sannhet, og si at begge deler er støtende. Sarte sjeler må da få lov til å lyve, uten at de blir avkledd som løgnere? Da blir det umulig å diskutere tro, og kristne ender opp med å bli forfulgt på religiøst grunnlag, for i vår tro er sannheten sentralt, og dette sier bibelen om de som setter seg opp mot den:

1 Joh 2:22-23: "Hvem er løgneren om ikke den som nekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen."

I dag er folk innpodet til å være så hårsåre og pripne at de ikke tåler å høre enkle sannheter. Til og med matte er i dag definert som rasistisk. Denne verden er syk (fordi den er på vei til å bli dømt), og aldri før har den trengt å høre sannheten mer enn nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere som tror på Jesus på dette forumet, inkl meg. 


Vi kan alltids overforkusere på noen vers, og glemme eller være ignorant for helheten og det viktigeste i forskjellige sammenhenger, personlig  syntes jeg du ikke viser den fulle Åndelige frukt over deg utfra noen innlegg her og der, ei heller Paulus sitt eksempel mot andre menneskers bakgrunn og livssyn. 
Tunga vår, eller rettere her, de skrevene ord vi formidler, viser faktisk endel, så jeg anbefaler å gå i deg selv og ransake deg selv, du vet sikkert godt hva skriften sier om tunga og ord.
Det er å være lys og salt, rene og hellige i den Hellige Ånds kraft, så mennsker kan se de gode gjerninger og prise Far i Himmelen, er langt viktigere enn å vinne en diskusjon og angripe med nedlatende ord. 
Det er mange fallgruver for en sann kristen. Som jeg har falt i, og andre.





 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Endetid skrev (På 28.10.2022 den 22.53):

Paleohebraisk som vi finner noe av i bl.a dødehavsrullene hvor vi har deler av gamle testamentet og bl.a hele Jesaja boken er interessante fordi vi da får ut et bildespråk som pastor Carl Gallups har satt seg inn i. Dette er enda relativt nytt så det er ikke så mye tekst vi har sett på utifra dette perspektivet på paleohebraisk enda

Er dette finn fem feil på fem sekunder?

Hva med om Gallups'en rett og slett hadde spurt en troende jøde om det han trodde han måtte studere innenat for å kunne utenat det enhver troende jøde kan fortelle uten at man behøver studere en eneste døyt!

Lenke til kommentar
Endetid skrev (På 30.10.2022 den 20.51):

Profetiene er selvfølgelig IKKE tatt hensyn til av disse, da mirakler og å spå fremtiden ikke kan skje (liksom) i sekulære akademia, men de messianske profetiene beskriver Jesu liv i detalj før han kom. Vi har også diverse hedninger som skriver om Jesus, talmud, kirkefedrene som går tilbake til apostlene etc. Men disse sekulære historrikerne ser hovedsakelig på fakta i evangeliene som viser at det er autentiske skildringer.

Are you for real?

Jeg tror vi har denne avskyelige mirakeltørsten fundamentalistiske kristne hjernevasker sine barn med sånn rimelig dekket.

Talmud jesusen ble steinet til døde av jøder, ikke kors eller pælfestet av romere, og i Lod (Lydda), ikke Jerusalem, og i år 70 før vår tid, ikke i år 30 vår tid! 

Hva i huleste er det enkelte forer hjernen sin med?

Endret av Numitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (8 timer siden):

Are you for real?

Talmud jesusen ble steinet til døde av jøder, ikke kors eller pælfestet av romere, og i Lod (Lydda), ikke Jerusalem, og i år 70 før vår tid, ikke i år 30 vår tid! 

Jeg er enig i at @Endetid virker helt uvirkelig fanatisk og forstokket, men det er ikke så mye bedre å havne i motsatt grøft.

At "Talmud jesusen" ble steinet til døde i år 70 fvt. har da enda mindre historisk belegg enn at mennesket Jesus levde og døde rundt år 30. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Endetid skrev (På 30.10.2022 den 20.51):

Profetier i bibelen går på verden generelt og Israel spesielt, de messianske profetiene er kun om Jesus. Bibelen forutsa jo at majoriteten av jødene ville forkaste Jesus lenge før de gjorde det, at evangeliet skulle gå til verdens ende (dette står alt i Jesaja 49:5-6), at Israel skulle gjenoppstå på en dag etc, antall dager jødene skulle forvises fra Israel for å forkaste Messias er til og med gitt i Leviticus og omtalt av Esekiel. Historien har utspilt seg akkuratt som bibelen sa. Litt om dette her

Jeg finner ingen ting i historiebøker som beskriver noe om oppfylte profetier fra Bibelen. Men derimot beskriver Forkynneren om at alt som har skjedd skal skje på nytt igjen...? Ja, 4. Esra 6.1-10 (Apokryfene) beskriver dette som fra Abraham til Abraham. Og Paulus som i GT beskrives som Saul og Salus, nevner at Guds sønn ble/blir født ved "Tidens fylde" altså i samme tidsrom som Guds frelsesplan oppfylles (Gal.4.4 og Ef.1.10) I Matt.1.17- 24 står det bra forklart om fødselstidspunktet. 490 år (14 slektsledd etter borføringen til Babylon, se dommen over Babylon i Åp.17, hvor frelseren tar opp kampen med et stort og sterkt rike som kalles dyret, se også Dan.k.2 og k.7. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 30.10.2022 den 12.54):

3. I følge NT skjedde dette mens Herodes var konge i Israel og Kvirinius landshøvding i Syria. Men Herodes døde i år 4 fvt. mens Kvirinius ble landshøvding først rundt år 6 evt., så historien i NT er åpenbart feil.

Dette beviser selvsagt ikke at Jesus ikke var Messias, men viser at disse oppfylte profetiene i beste fall er spekulasjoner med noen klare feil.

Profetien later antakelig til ikke å være oppfylt. Bibelen later heller ikke til å stemme med de opplysninger som gitt om fødselsåret etter bortføringen til Babel, gitt i Matt.1.17 hvis man regner det ut fra det historiske Babylon med Herodes og Kvirinius og den gjengen der. Jeg regner med at profetiene er konstruert slik at man ikke kan vite på forhånd når dette skjer, og at navnene skal erstattes med deres navnebetydning slik man ser det i GT.

Babylon i Åp.17 er ikke snakk om det historiske, så det er nok fortsatt en profeti. Studerer man teksten i Matt.1.20-25 ser man at Jesus er beskrevet med sin barndomstittel med flertallsformen Immanuel som betyr med oss er Gud. Det henleder videre til Jes.7.14 og Jes.8.1-10 som også nevner både Immanuel og formelen for navnebetydningen i v10. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (På 6.11.2022 den 10.11):

At "Talmud jesusen" ble steinet til døde i år 70 fvt. har da enda mindre historisk belegg enn at mennesket Jesus levde og døde rundt år 30. 

Du misforstår.

Poenget er at kristne i flere århundrer, har brukt Talmud-jesus som argument mot jøder ved falskt å påstå, at de konstruerte Talmud-jesus som den egentlige Jesus, for å underminere troverdigheten til den kristne Jesus.  

Hver sjette jøde het faktisk Jesus i det første århundre og da bør man akseptere at de også kan påtreffes andre steder uten at det ligger konspirasjonsskrullerier bak. Bare i Tosefta og Josefus alene nevnes flere dusin av dem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Endetid skrev (På 30.10.2022 den 22.31):

Strengt tatt er det djevelens krokodilletårer, men her må ting inn med teskje.

Jehovas vitner feirer ikke jul . 

Jesus påbud sine etterfølgere å feire minnet om hans død, ikke om hans fødsel. ( 1.kor 11:24-26) Katolsk oppslagsverk sier: Julen fantes ikke blant kirkens tidligste høytider. De første spor etter høytiden finnes i Egypt. Hvordan forholder det seg så med den 25.desember som av mange blir feiret som kristi fødselsdag. Jesus kan ikke ha blitt født på denne datoen. Bibelen viser at hyrdene fremdeles var ute på marken om natten da han ble født. Og som The Encyclopædia Britannica påpeker , kunne de ikke ha vært det i den kalde regntiden om vinteren. ( Luk 2:8-12)  I 354 e.kr gav biskop Liberius av Roma befaling om at folket skulle feire 25.desember. Han valgte sannsynligvis denne datoen fordi romerne allerede feiret saturnalia, solens fødselsdag.

Et annet oppslagsverk viser dessuten at en av de skikker som ble lånt fra den hedenske saturaliafesten var å det å gi gaver. Det er ikke til å komme forbi- julen er av hedensk opprinnelse. Når vi nå er klar over dette, bør vi gi akt på apostelen Paulus advarsel mot å blande det som er sant med det som er falskt. Han sier at til og med en liten surdeig syrer hele deigen. ( Gal 5:9) Han refset noen av de første kristne fordi de tok vare på dager som hadde vært helligholdt under Moseloven, men som Jehova Gud ikke hadde pålagt de kristne å helligholde. ( Gal 4:10-11)  Hvor mye viktigere er det ikke derfor at sanne kristne i vår tid tar avstand fra høytider som ikke er blitt innført av Gud, men som skriver seg fra det hedenske Babylon og som med urette blir kalt kristne høytider.

Sanne kristne  kan gi gaver og hygge seg sammen hele året igjennom. ( Luk 6:38) Foreldre kan gi sine barn gaver til forskjellige tider  i løpet av året. De behøver ikke å vente med det til jul eller til barna har fødselsdag. På den måten vil de kunne ha mange hyggelige stunder sammen, ikke bare noen få. Barna vil dessuten vite at det er foreldrene som gir dem gavene og at de gjør det av kjærlighetens bånd mellom foreldre og barn. En annen ting er at barna ikke blir oppmuntret til å være utakknemlige overfor Gud og mennesker og tro at de har krav på å få gaver på spesielle dager. ( kol 3:14)

Det at vi får kjennskap til sannheten om forskjellige populære skikkers hedenske opprinnelse, kan ha en vidunderlig, frigjørende virkning på oss. vi føler oss ikke lenger forpliktet til å følge skikker som både i økonomiskhenseende og på andre måter er en byrde. Og det viktigste er at i og med at vi får kjennskap til sannheten, blir vi frigjort til å følge den handlemåte som behager Jehova , slik at vi kan oppnå evig liv i hans rettferdige, nye ordning. (Joh 8:32) ( Rom 6:21-22)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...