Gå til innhold

Masseovervåking, hva skjer?


Anbefalte innlegg

Så denne artikkelen nå i dag og ble litt matt, dette hadde jeg ikke fått med meg før nå. 

https://www.nrk.no/ytring/masseovervakning-uten-sidestykke-1.16133987

 

Hva tenker dere om dette? For meg begynner dette å ligne mer og mer på kinesisk samfunnsovervåkning.

 

Kanskje Støre kan slenge inn et poengsystem også, for å skille gode og dårlige innbyggere? 🤔

Endret av Deechon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Deechon skrev (7 timer siden):

Så denne artikkelen nå i dag og ble litt matt, dette hadde jeg ikke fått med meg før nå. 

https://www.nrk.no/ytring/masseovervakning-uten-sidestykke-1.16133987

 

Hva tenker dere om dette? For meg begynner dette å ligne mer og mer på kinesisk samfunnsovervåkning.

 

Kanskje Støre kan slenge inn et poengsystem også, for å skille gode og dårlige innbyggere? 🤔

Problemet er at vi har en udugelig presse her i landet, som er mer opptatt av å bedrive brød og sirkus, enn å faktisk skrive om de store og viktige sakene som preger hele vårt samfunn (og dermed sette et skikkelig press på våre svake politikere) - på bekostning av mye naiv og korttenkt godhetspropaganda.

Jeg ble faktisk overrasket over at NRK.no publiserte denne kronikken, men tviler på at NRK (og øvrig norsk mainstream presse) kommer til å følge denne saken særlig nøye fremover. Det er jo så mange mer spennende tabloide ting å skrive om..

Norsk presse, og især NRK, er en skuffelse. 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (1 time siden):

Problemet er at vi har en udugelig presse her i landet, som er mer opptatt av å bedrive brød og sirkus, enn å faktisk skrive om de store og viktige sakene som preger hele vårt samfunn (og dermed sette et skikkelig press på våre svake politikere) - annet enn naiv og korttenkt godhetspropaganda.

Jeg ble faktisk overrasket over at NRK.no publiserte denne kronikken, men du kan være sikker på at NRK (og øvrig norsk mainstream presse) ikke kommer til å følge denne saken særlig nøye fremover. Det er jo så mange mer spennende tabloide ting å skrive om..

Norsk presse, og især NRK, er en vits. 

Media, er med noen få hederlige untak som Klassekampen og Dag og Tid og til dels Nettavisen er mest opptatt av å være heiagjeng og PR-apparater for politikerne som også vedtar slike ting bak ryggen på velgere og skattebetalere. Er det noen som burde totalovervåkes er det politikerne; er det noen som også bør tillegges begrensninger på hvem de kan møte og når er det nettopp politikerne. Pressekonferanser er en uting, alle møter og planlegginger burde skje for åpent kamera direkteoverført. Og ingen dokumentasjon om hva de vedtar bør hemmelighetsstemples. All kommunikasjon maktpolitikere og andre maktaktører bør være tilgjengelig for almuen. De kan ha private samtaler med familiemedlemmer og venner, med mindre de vennene også er viktige maktindivider og mer enn bare venner.

Styrken ved vårt demokrati er ikke totalovervåkning China style. Men de siste to årene har terkselen blitt betraktelig senket for nettopp slikt. La aldri en god krise gå til spille er det jo noe som heter.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

Pressekonferanser er en uting, alle møter og planlegginger burde skje for åpent kamera direkteoverført. Og ingen dokumentasjon om hva de vedtar bør hemmelighetsstemples. All kommunikasjon maktpolitikere og andre maktaktører bør være tilgjengelig for almuen. De kan ha private samtaler med familiemedlemmer og venner, med mindre de vennene også er viktige maktindivider og mer enn bare venner.

Dette hører ikke hjemme i denne tråden. Det er en annen diskusjon. Hvis du vil ha videre diskusjon om dette, foreslår jeg at vi finner en annen tråd for det.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (22 minutter siden):

Dette hører ikke hjemme i denne tråden. Det er en annen diskusjon. Hvis du vil ha videre diskusjon om dette, foreslår jeg at vi finner en annen tråd for det.

Jo da, du har sikkert rett i det, men det var i hovedsak et svar til GeirT og det at media ikke vier dette den oppmerksomheten det bør ha. Men du har forsåvidt rett; poenget mitt var bare at politikerne er flinke til å kreve mer kontroll over oss enn det som jeg mener burde være over dem men det er ikke noe poeng jeg ikke kommer til å dra videre. Men jeg tar til meg kritikken, poenget var medias manglende oppfølging av dette. Dette er tross alt en alvorlig sak som bryter med grunnleggende rettsprinsipper i samfunnet hvor teknologien bekvemmelig brukes som et argument for mer overvåkning da aldri noen tidligere ville foreslått at myndigheter og PST skulle lese folks private brev eller overvåle telefonsamtaler selv om vi vet at dette har foregått i Norge tidligere. Men du har rett, maktforholdet mellom folk og politikere er ikke det sentrale her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Jo da, du har sikkert rett i det, men det var i hovedsak et svar til GeirT og det at media ikke vier dette den oppmerksomheten det bør ha. Men du har forsåvidt rett; poenget mitt var bare at politikerne er flinke til å kreve mer kontroll over oss enn det som jeg mener burde være over dem men det er ikke noe poeng jeg ikke kommer til å dra videre. Men jeg tar til meg kritikken, poenget var medias manglende oppfølging av dette. Dette er tross alt en alvorlig sak som bryter med grunnleggende rettsprinsipper i samfunnet hvor teknologien bekvemmelig brukes som et argument for mer overvåkning da aldri noen tidligere ville foreslått at myndigheter og PST skulle lese folks private brev eller overvåle telefonsamtaler selv om vi vet at dette har foregått i Norge tidligere. Men du har rett, maktforholdet mellom folk og politikere er ikke det sentrale her.

Jeg siterte bare en del av innlegget ditt; var litt bekymret for at akkurat den diskusjonen skulle ta over denne tråden. Har nemlig sett den før. ;) Men jeg skjønte poenget. :)
Jeg er forsåvidt enig i kritikken om medias nærmest ueksisterende dekning av dette. NRK har hatt et par saker, og jeg sliter med å forstå hvorfor ikke NRKs ansatte har blitt personlig investert i å opplyse mer om denne saken, ettersom innholdet i de få artiklene de har om emnet, er veldig alvorlig. Så de vet jo om det. Er det virkelig såpass vanskelig å forstå seg på denne saken, at de ikke forstår alvorligheten og omfanget av den?

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hvorfor får vi egentlig mindre ytringsfrihet og demokrati, og mer overvåkning? Se til Sovjetunionen, Stasi-Tyskland og andre liknende eksempler fra historien. Jo mer befolkningen føler konsekvensene av en dysfunksjonell og feilslått politikk, jo større blir behovet for å fjerne ytringsfriheten. Og mainstream media spiller på lag med makteliten dessverre.

"Pressen gikk tidligere etter makteliten på vegne av befolkningen, men nå går pressen etter befolkningen på vegne av makteliten." NRK og co sin nyliberale nyhetsagenda (på vegne av EU og FN) handler om å dekonstruere landegrenser og hver enkelte nasjons kultur og tradisjon. Hvordan ble den vest-europeiske og skandinaviske velferdsmodellen muliggjort? Med åpne grenser, fri flyt, interseksjonalitet og moralrelativisme? Nei, den ble bygget med hardt arbeid, ærlighet, felles identitet, samhold og nasjonal dugnadsånd over mange generasjoner.

Ergo, stadig større overvåkning og mindre ytringsfrihet er et symptom på en uønsket politisk og samfunnsmessig utvikling, ikke en årsak i seg selv. Så lenge vi ikke identifiserer årsakene, så kan vi ikke heller gi korrekt diagnose.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Memento scientiam skrev (På 19.10.2022 den 15.20):

Jeg siterte bare en del av innlegget ditt; var litt bekymret for at akkurat den diskusjonen skulle ta over denne tråden. Har nemlig sett den før. ;) Men jeg skjønte poenget. :)
Jeg er forsåvidt enig i kritikken om medias nærmest ueksisterende dekning av dette. NRK har hatt et par saker, og jeg sliter med å forstå hvorfor ikke NRKs ansatte har blitt personlig investert i å opplyse mer om denne saken, ettersom innholdet i de få artiklene de har om emnet, er veldig alvorlig. Så de vet jo om det. Er det virkelig såpass vanskelig å forstå seg på denne saken, at de ikke forstår alvorligheten og omfanget av den?

Fordi NRK har blitt fortalt/befalt av personer og organisasjoner høyt opp på maktens rangstige, at dette ønsker vi lite oppmerksomhet rundt, eller/og det er en taus forventning om at man bedriver selvsensur, og unngår visse temaer. Og NRK er mer enn villig til å spille på lag. Der har du mentaliteten som muliggjør dagens illiberale utvikling, og hvorfor skal man ikke da påpeke nettopp dette?

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

I et demokratisk land med svært god etikk og styring av E-tjenesten så kan overvåkningen potensielt ha mindre ulemper enn fordeler. Om E-tjenesten er dette ansvaret verdig vil bli satt på en svært hard prøve fremover. Tiden vil vise om de klarer å balansere på kniveggen når dilemmaene strømmer på. Jeg tror svært få land vil klare balansen godt, om noen. Men i teorien kan det altså potensielt være gunstig - hvis data ikke kommer på avveie eller misbrukes, eller det finnes folk som gjør menneskelige feil, eller innsamlede data setter overvåkeren i dårlig lys eller noe sånt.

Tror du på 7 rette i lotto og enhjørninger som danser på regnbuer så kanskje det fungerer godt til evig tid.

I alle andre scenarier så vil det være svake ledd som svikter før eller siden og vi får en etterretningsskandale av dimensjoner - eller flere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (På 19.10.2022 den 14.19):

Fy faderen, for et drittsvar fra denne inkompetente politikeren, Bjørn Arild Gram. Han gjentar de samme dustete påstandene uten å gå inn på akkurat det Tekna og andre spesifiserer, og så anklager han dem for å gjøre det han selv gjør! 
 

Det er som å si at båten ikke synker, fordi at man tettet 2 hull, og unnlater å nevne de 98 andre. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En parallell er også SSBs siste krav om ekstrem datainnsamling fra butikker. Det er ikke det samme, og er langt mindre innvaderende, men likevel. Begynner å bli en stund siden, dog. https://nrkbeta.no/2022/06/13/miljopartiet-ut-mot-okt-datafangst-ssb-trenger-en-realitetsorientering/

Siste: https://nrkbeta.no/2022/10/27/ssb-krever-a-fa-nordmenns-matkvitteringer-kjedenes-protester-ikke-hort/

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (På 19.10.2022 den 14.19):

Bjørn Arild Gram (SP), vår forsvarsminister, er på lik linje med tidligere forsvarsminister, Frank Bakke-Jensen (Høyre), ute i media og lyger, igjen.
 

Sitat

Vi har grundig vurdert praksis fra internasjonale domstoler

Høres ut som svada.

Sitat

Vi har fått verdifulle innspill i høringsrunden som vi tar med oss i det videre arbeidet med proposisjonen, deriblant fra Datatilsynet.

Flott, men kjenner jeg dere rett, driter dere fint i dette.

Sitat

Tilrettelagt innhenting er ikke masseovervåkning, slik Datatilsynet hevder på NRK Ytring. Begrepet «masseovervåkning» er misvisende og egnet til å skape unødig bekymring. Overvåkning forutsetter at E-tjenesten holder noen eller noe under oppsikt.

Løgn. Tilbakevist gang på gang. Du fremmer de samme dustete påstandene hver gang. Når noen svarer deg på påstandene, og forklarer hvorfor de ikke henger på greip, slenger du ut de nøyaktig samme påstandene igjen. Sånn ødelegger du gradvis argumentasjonen, ved å senke kvaliteten på diskusjonen ned i gjørmen. Ufint.

Sitat

Om det skal settes en merkelapp på dette, er «masselagring» en mer presis betegnelse på det som skjer gjennom tilrettelagt innhenting.

Gidameg. Ja, hva kan man gjøre med masselagret data som stadig fylles på i sanntid, mon tro?

Sitat

Selv om det vil lagres store mengder data, vil ikke E-tjenesten ha tilgang til dataene uten forhåndsgodkjenning fra domstolene.

Løgn. Teknisk umulig å garantere. Nærmeste du kommer, er å kryptere i bulk, og la domstolene sitte på avkrypteringsnøklene. Lykke til med å gjennomføre dette i praksis.

Sitat

E-tjenesten skal altså ikke masseovervåke nordmenn.

Løgn.

Sitat

Et bredt flertall i Stortinget har vedtatt e-loven og dermed tilrettelagt innhenting fordi Norge trenger informasjon om truslene vi er utsatt for utenfra.

Fint at du innrømmer hvor inkompetente og mindre intelligente dere alle sammen er. Litt usikker på hva dette gjør med politikerforakten.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...