Gå til innhold

Masseovervåking, hva skjer?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg liker slik tilnærming. Det som er nytt siden 50-tallet er at sensorer (mobiltelefonen) har blitt veldig rike og betales av borgeren selv, lagring av store mengder data er tilnærmet gratis, mens systematisering av disse dataene gjøres av ML og innhenting (datanett) er tillatt.

Hvis man klarer å pepre dataene slik at f.eks 1% blir false positives og må behandles manuelt så begrenser man styringskåte myndigheters muligheter til å gjøre greia si.

Spørsmålet et om du klarer å lage fake posisjonsdata som er troverdig uten at algoritmer klarer å avsløre dem.

-k

For å være helt klar: Jeg tenkte først og fremst på telenettet altså. Og da innebærer det at man må fysisk flytte enheten (en forfalsket mobiltelefon) mellom forskjellige soner, så den kobler til forskjellige basestasjoner. Man sender ikke posisjonsdata selv. (Og her oppstår problemet.)

I teorien kunne kanskje enhver ivrig personvernforkjemper installert IoT-enheter i bilen sin. Disse ville så rullert gjennom en felles liste bestående av IMEI + SIM-kort ID. (Hver oppføring representerer en mobil, hvor eier ønsker å kødde til lokasjonsdataene som lagres ..) Alle som ønsket, kunne lagt seg til selvsagt. Aktivering/deaktivering av ens egen oppføring (avhengig av om man skal bruke telefonen sin), kunne vært styrt direkte fra en app eller widget på hjemskjermen, som så oppdaterte lista på serveren ........... Men i praksis tror jeg dette vill blitt kronglete å ordne. Også var det lovligheten da .. 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (28 minutter siden):

For å være helt klar: Jeg tenkte først og fremst på telenettet altså. Og da innebærer det at man må fysisk flytte enheten (en forfalsket mobiltelefon) mellom forskjellige soner, så den kobler til forskjellige basestasjoner. Man sender ikke posisjonsdata selv. (Og her oppstår problemet.)

I teorien kunne kanskje enhver ivrig personvernforkjemper installert IoT-enheter i bilen sin. Disse ville så rullert gjennom en felles liste bestående av IMEI + SIM-kort ID. (Hver oppføring representerer en mobil, hvor eier ønsker å kødde til lokasjonsdataene som lagres ..) Alle som ønsket, kunne lagt seg til selvsagt. Aktivering/deaktivering av ens egen oppføring (avhengig av om man skal bruke telefonen sin), kunne vært styrt direkte fra en app eller widget på hjemskjermen, som så oppdaterte lista på serveren ........... Men i praksis tror jeg dette vill blitt kronglete å ordne. Også var det lovligheten da .. 😃

Jeg forstår. Hvis du er i tettbygd strøk så går det kanskje an å kjøre thor og p2p WiFi (hvis det er en greie?)

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår. Hvis du er i tettbygd strøk så går det kanskje an å kjøre thor og p2p WiFi (hvis det er en greie?)

-k

Tenker du på mitt håpløse scenario over, nå? I såfall måtte nok IoT-enhetene hatt WiFi fra en mobil bredbåndsruter som også befant seg i bilen. Dermed kunne de fått listeoppdateringer rimelig øyeblikkelig. Tor er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...