Gå til innhold

Masseovervåking, hva skjer?


Anbefalte innlegg

Memento scientiam skrev (5 minutter siden):

Fint at du innrømmer hvor inkompetente og mindre intelligente dere alle sammen er. Litt usikker på hva dette gjør med politikerforakten.

Dette gjelder vel alle som har stemt fram stortingspartiene allerede fra Gro i 1980 årene der vi (hele folket) ble lurt inn i EU.
Vi får absolutt det vi velger inn, ingen tvil om det.
Til og med folk som gir bort landet bit for bit..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder vel alle som har stemt fram stortingspartiene allerede fra Gro i 1980 årene der vi (hele folket) ble lurt inn i EU.
Vi får absolutt det vi velger inn, ingen tvil om det.
Til og med folk som gir bort landet bit for bit..

Men alvorlig talt, hva har innmeldingen i EØS med dette å gjøre?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Du må ikke tro at masseovervåking er noe Jonas har funnet på helt på egenhånd? 🙂

 

🙄 Sett deg heller inn i saken. Det er EU som blokkerte DLD, og forhåpentligvis blokkerer denne delen av e-loven også.

https://www.digi.no/artikler/kommentar-den-generelle-datalagringens-endelikt/366754

Endret av Memento scientiam
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Jada, jeg VET det selvsagt.

Du skrev akkurat det motsatte.

Sitat

Det er POLITIKKEN som bekymrer meg, kan dere ikke se det så er det jo bare å ture fram..

Okei, så poenget ditt var altså bare å blande inn EØS i dette, som er totalt urelevant.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (5 minutter siden):

Du skrev akkurat det motsatte.

Tror ikke det? Eller er det sånn at du mener dette er fra Jonas? MITT poeng er at de folkevalgte velger å ødelegge for landets borgere på så alt for mange måter og jeg liker selvsagt ikke EØS galskapen som ble tvunget igjennom.. At EU fjernet sitt datalagringsdirektiv er kanskje noe av det bedre de har gjort, men at det har gitt regjeringsfolk (uten kunnskap) noe å komme med er vel ikke greit.

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det?

Jo, du antydet sterkt og direkte at EU er ansvarlige for e-loven.

Sitat

Eller er det sånn at du mener dette er fra Jonas?

Stråmann, men jeg skal svare likevel: det er fra e-tjenestens ledelse, et samlet flertall på stortinget, Olav Lysne og et par andre i Simula, og selvfølgelig noen på utsiden av alle disse, som også støtter den.

Woff skrev (6 minutter siden):

MITT poeng er at de folkevalgte velger å ødelegge for landets borgere på så alt for mange måter og jeg liker selvsagt ikke EØS galskapen som ble tvunget igjennom.. 

Okei.

Jeg ser du stadig legger til mer i innlegget ditt, så jeg skal gjøre det samme:

Sitat

[..], men at det har gitt regjeringsfolk (uten kunnskap) noe å komme med er vel ikke greit.

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Men overhode ikke et samlet folk.
Og heller ikke hva partipolitikken deres har lovet. Nei, heldigvis blir dette ikke MITT problem men heller de som kommer etter..

Vel, jeg er ærlig talt ikke klar over hva partiene i sine program sier om akkurat denne loven, men AP, SP, Høyre, KRF og FRP er veldig fornøyde med den, og stemte for.

SV, Venstre, MDG og Rødt støtter den ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok en av grunnene til at jeg gav meg med politikk, fant fort ut at de høyt på strå har NULL peiling på hva de vedtar. Les gjerne partiprogrammene, men det er ikke alt som dekkes der (underlig nok). 
Politikere BURDE fatte vedtak FOR folket i Norge og ikke MOT!
Rødt har mange friske og bra innspill, i likhet med de andre, det er HELHETEN som blir problemet. 
Men hvis man enkelt og greit setter Ola og Kari Nordmann FØRST og lar dette styre politikken har vi kommet langt.
Lytte til folket før dumme avgjørelser gjøres. Det er ikke BARE tom-skaller i befolkningen våres heller da.

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (17 minutter siden):

Politikere BURDE fatte vedtak FOR folket i Norge og ikke MOT!

Det er uklart om de evner å forstå hva de driver med. E-loven tatt i betraktning, virker det som at økosystemet i hjernene deres ikke akkurat yrer av liv. Jevn hjernebark er muligens trenden. Egen høytidelighet står også sterkt, da de ikke vil ta innover seg fakta. Ser ut som de er av den feiloppfatningen at de er ufeilbarlige, og ferdig opplært i all kunnskap som eksisterer og noen gang vil eksistere. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (11 minutter siden):

Det er uklart om de evner å forstå hva de driver med. E-loven tatt i betraktning, virker det som at økosystemet i hjernene deres ikke akkurat yrer av liv.

Redd for at du har helt rett i det beklageligvis. Ser ut til at de har fått en dødelig (hjerne-død) dose med ett eller annet virus..
At det i det hele-tatt VURDERES er jo sykt, tenk hva det vil kreve av resurser og hvor lite det vik kunne være til hjelp. 
Hovedmengden av Ola og Kari er IKKE kriminelle.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er noen tilsvar hos nrk.no, som benekter at det er masseovervåking. 

https://www.nrk.no/ytring/vi-kan-ikke-ha-et-analogt-forsvar-i-en-digital-verden-1.16159366

Han sier det er masselagring der detaljer må hentes ut med spesialtillatelse. Ikke masseovervåking av alt som skjer. 

Det krever også store ressurser å følge med på alt som skjer. Systemer som Stasi i DDR hadde angivere som tipset dem om mistenkelige borgere. Og da kunne store ressurser bli brukt på den personen, hemmelig avlytting av leiligheten, verving av agenter i nærmeste krets, omhyggelige rapporter i saksmappen. Dette kan sees i filmen "De andres liv" (Das Leben der anderen) fra 2006. 

Dermed er det ikke så betryggende at de har muligheten til å gå etter bestemte, mistenkelige personer. Det er nøyaktig hva diktatoriske regimer alltid har gjort.

En skal ikke ha muligheten til å komme med hatefulle ytringer mot visse grupper, på tekstmelding eller over telefon. 

En amerikaner som bodde i Kina, hevder at de overvåket hans e-mail. Og det er ikke usannsynlig. For han var utlending fra et ikke-kommunistisk land, og kanskje ansett som ekstra mistenkelig. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (Akkurat nå):

(Das Leben der anderen) fra 2006.

Utrolig bra film! Godt du nevner den, den bør flere få med seg!

Nepa skrev (1 minutt siden):

som benekter at det er masseovervåking

Dette BEVISER bare hvor kunnskapsløse de er.. Og det viser også agendaen til NRK.. SYND at de vedtok å ha NRK som post i statsbudsjettet og skattelegge alle for all uvitenheten de sprer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (1 minutt siden):

Han sier det er masselagring der detaljer må hentes ut med spesialtillatelse. Ikke masseovervåking av alt som skjer. 

Visvas. Det er ikke sånn datamaskiner fungerer. 

Nepa skrev (2 minutter siden):

Det krever også store ressurser å følge med på alt som skjer.

Nei, ikke sånn det skal gjøres. Datamaskiner løser denne oppgaven veldig enkelt. 

Nepa skrev (3 minutter siden):

Systemer som Stasi i DDR hadde angivere som tipset dem om mistenkelige borgere. Og da kunne store ressurser bli brukt på den personen, hemmelig avlytting av leiligheten, verving av agenter i nærmeste krets, omhyggelige rapporter i saksmappen.

Det er ikke dette det er snakk om. Dette er forøvrig lovlig nå, og PST gjør det. Heldigvis er det lovlig også, for noen ganger er det nødvendig.

Nepa skrev (4 minutter siden):

Dermed er det ikke så betryggende at de har muligheten til å gå etter bestemte, mistenkelige personer. Det er nøyaktig hva diktatoriske regimer alltid har gjort.

Beklager å meddele, men e-loven går ut på at de går etter alle. Og på grunn av den tekniske virkeligheten, kan det ikke unngås. 

Nepa skrev (5 minutter siden):

En skal ikke ha muligheten til å komme med hatefulle ytringer mot visse grupper, på tekstmelding eller over telefon. 

Heldigvis for oss er mye av dataene kryptert, så det er ikke først og fremst dette som skaper problemer. 

 

Hele innlegget ditt kan egentlig oppsummeres i at du tenker i analoge baner, og ikke forstår deg på den digitale verden. Sånn er det med mange av politikerne også. Da er første punkt å lære seg den digitale verden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (1 minutt siden):

Heldigvis for oss er mye av dataene kryptert

Synd at vi MÅ ta i bruk kryptering og VPN løsninger for å beskytte oss mot unødvendig datasnoking, men med de resursene er det jo enormt vanskelig for snuten å finne ut noe annet enn at enkelte har brukbar datasikkerhet.
Når du snakker om resurser så kreves det jo endel å overvåke / lagre alt av data fra hele landets befolkning da. Det går jo ut ganske mange sms'er i løpet av et døgn  (som ett eksempel..)

Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Synd at vi MÅ ta i bruk kryptering og VPN løsninger

Sjeldent jeg er så sikker på at så ekstreme ting skal skje, men jeg er ganske sikker på at det neste som så skjer, er at VPN enten blir ulovlig, eller får pålagte vidåpne bakdører. 

Endret av Memento scientiam
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...