Gå til innhold

Starte butikk


Gjest e342d...684

Anbefalte innlegg

Gjest e342d...684

jeg har lenge ønsket å starte en butikk.. Men jeg sliter med å finne ut hva som er et godt utgangspunkt rent økonomisk.

DNB er til ingen hjelp om dagen, der får man bare generiske svar.

tar gjerne i mot tips hvor man skal starte mtp økonomisk standpunkt.

 

 

 

Anonymous poster hash: e342d...684

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e342d...684
PgUp skrev (2 timer siden):

Online eller fysisk? Hva tenker du å selge? Har du penger? 

Det blir en kombo.  Men har lyst å starte en litt mindre butikk ( rundt 80-100kvm)  som vil være noe for det meste pc deler.

Jeg ser for meg en litt mer "proff" teknikkmagasinet butikk hvis jeg skal prøve å illustrere litt generelt.

 

Det er ikke forventet at jeg skal tjene store penger, her er det mer snakk om at jeg får jobbe med hobbyen min og gjøre noe jeg liker og kan glede meg til. Har lite som holder meg tilbake i livet mtp forpliktelser.. Har null gjeld, nok til å klare meg 2-3 år uten inntekt ( Med mindre bankene krever enorm egenkapital da ) 

 

Jeg har egentlig god kontakt med samtlige leverandører via nåværende jobb, så jeg vet jeg kan få gode betalingsvilkår første året ( Typ 4mnd forfall)  Så det er mer "up front" kostnader jeg tenker på.   Når en har depositum på 200k, leie 60k/mnd.  Behov for en deltidsansatt + ringehjelp.  Inventar and so on.

 

Er det søkt å tro at man kan få låne 2Mill som en helt ny butikk liksom?   Ser helst at folk som har vært gjennom det og ikke belager seg uten noen form for grunnlag.

 

Jeg har vært vitne til en butikk som fikk låne 4M med 200k egenkapital.. Uten å vite hvordan, men jeg antar at mye pant var låst i varene da det var snakk om dyre varer i mindre kvanta.  men ja..  null aning utenom det.

 

Anonymous poster hash: e342d...684

Lenke til kommentar

For 20 år siden var det masse små lokale pc sjapper som lagde custom pc er i Norge. Så og si alle la ned ettersom nettbutikkene tok over. 

Digital impuls er vel nærmeste man kommer fysisk pc fokusert butikk, hva med å prøve å få seg jobb der? For det du satser på er veldig nisje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel knapt fortjeneste på produkter for de som driver stort, de som selger data-utstyr er gjerne avhengig av stort salg for at det skal gå rundt da de nesten selger til innkjøpspris. Skal man drive en egen liten butikk som selger det samme, så vil man nødvendigvis måtte ha betydelig større marginer og dermed betydelig dyrere enn på nettbutikker.

Samtidig så bygger de PC`n for deg i praksis gratis, faktisk også billigere enn å kjøpe delene hver for seg, så det er det også ekstremt vanskelig å konkurere.

Markedet for å få ny HW i en fysisk butikk på timen vs å mått evente 1-2 dager på posten er nok også ganske liten.
Bedrifter kjøper heller generellt sett ikke fra veldig små butikker ettersom de gjerne har avtaler med større bedrifter og gjerne har helt andre deler enn det man bruker privat.

Vil virkelig anbefalle deg å satse på noe annet, når man har ett egentlig kjent konsept som ingen driver med lengre, så er det gjerne en grunn..

Hvem er din målgruppe, hva kjøper disse og hva skal gjøre at de velger din butikk vs f.eks komplett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig tenker jeg at du ikke bør ha mye forhåpninger om å bli rik på dette i dag. For 25 år siden, kanskje. Men ikke i dag. Husk at hele verden er din konkurrent og når de har kjøpt noe billig ræl og lagt igjen fortjenesten hos noen andre så kommer de til deg siden du er nærmest for å få support. Og når du sier nei eller skal ha betalt så er det du som yter dårlig service, ironisk nok.

Som gadgetavhengig og shopoholiker så er det viktigste for meg tilgjengelighet på det jeg skal ha. Det kan være jeg svinger innom en lokal butikk fordi de har det på lager, men ofte ender det med at jeg bestiller på nett og får det rett på døra i stede for.

Noe som naturligvis går ut over lokal tilgjengelighet. Ond sirkel.

Lenke til kommentar
Gjest e342d...684 skrev (På 18.10.2022 den 13.20):

Er det søkt å tro at man kan få låne 2Mill som en helt ny butikk liksom?   Ser helst at folk som har vært gjennom det og ikke belager seg uten noen form for grunnlag.

Det kjem heilt ann på.
Det vikitgaste kriteriet blir om du kan stille sikkerheit. Har du god nok eigenkapital og økonomi så vil du kunne få lån til kva som helst.
Om du har lite eller ingenting å stille som sikkerheit så skal det mykje til for å få ta opp lån, då må du vanlegvis finne investorar. Banken kan også være ein investor men ettersom at risikoen for å tape pengane er høg så blir også lånekostnaden høg.
Skal du få eit vanleg banklån berre basert på butikkplanane dine så må du ha så detaljerte planar for forretningsmodellen at du kan overbevise banken om at du vil være i stand til å betale tilbake lånet.

Jo meir generell plan du kan legge fram for banken, jo meir generelle svar får du også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har litt erfaring med å selge i online butikker og kjenner til noen som har stater fysiske service kjeder (ikke butikker). 

For at du skal starte med en butikk, det er svært viktig at du skal en en kjedelig businessplan (jeg vet, jeg vet. Alle sier det). Du må vite hva du skal selge, til hvem. Har du noen spesiell nisje? Hva er kostnader? Hvor mye må du selge før du starter å ha noe i profitt. Og det er absolutt minimum du må selge i måned slik at du ikke taper. 

Hvis du skal selge PC deler, velger du en ekstremt vanskelig marked og du må bli vant til veldig små marginer. De fleste fysiske PC butikker i Norge velger Itegra som distributør. Og der ser du at f.eks. skjermkort som du kan selge koster 8000kr, og du får samme skjermkort til 8299 på komplett. Det er utrolig litt penger å tjene på, og tenkt, hvor mange skjermkort om dagen må du selge slik at du kommer deg i null? 

Å leie så stor butikk du tenker på kan koste ca. 50-100k i måned. Da må du betale alle regninger. Bestille betalingsløsning og kasse. Du må selvsagt ha forsikring som koster noe. Og da må du ha lønn, og faktisk leve ut av det. 

Så kommer vi tilbake, hvor mange skjermkort må du selge i måned, slik at du ikke taper? Finnes det marked for det? Personlig synes jeg, at det finnes ikke noe god marked for det. 

Du må tilby noe som kommer til å tiltrekke kunder til deg. Du må enten ha PC service, kanskje tilby noe som ikke finnes fra før. Å selge PC deler er ikke nok. 

Jeg vet at å starte en veldig liten fysisk service kjede koster ca. 500 000kr i starten. Hvis du starter en butikk, du må kjøpe inn varer og, og da plutselig kommer du lett innom 1M kr. Og husk om månedskostnader  

Hvis du skal ha lån på dette, bankene trenger en helt seriøs kunde som er klar over alle de kostnadene og vet HVORDAN TJENE MYE MER ENN BARE NOK FOR Å DEKKE UTGIFTENE. Fordi det er veldig stor risiko for dem hvis du plutselig går konkurs etter at de har lånt pengene til deg. 

 


 


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...