Gå til innhold

Finnsenderen oppdatert 11.10.2022


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tjenesten er visst tatt bort står det i en artikkel på Nkom sine nettsider. Se her

Sitat

Finnsenderen.no er en nettbasert tjeneste, eid av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, med hovedformål å vise plassering av mobilbasestasjoner og kringkastingssendere i Norge. Av hensyn til gjeldende sikkerhetssituasjon er deler av tjenesten nå tatt bort.

Mer utdypende svar jeg fikk når jeg kontaktet de på e-post:

Sitat

Selv om finnsenderen.no i utgangspunktet viser informasjon om infrastruktur som i stor grad er visuell synlig, har det vært mulig for kyndige å hente ut sammenstilling av grunndata fra tjenesten. Nkom er av den oppfatning at det ikke er riktig å tilby tjenesten slik den har vært satt opp til nå, ut fra dagens sikkerhetssituasjon.
 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kynxx skrev (11 timer siden):

Jeg er spent på når ice kommer med all den 5G dekningen de skryter av. Eneste jeg har kommet over av 5G dekning hos de er i Moss og ved Hafslundsøy i Sarpsborg i Østfold. Fredrikstad er det nada enda. 

ice og 5G synes å være noe annet enn konkurrentene hva gjelder både hastighet og ping. Jeg testet ice 5G en av de få stedene her i Oslo der det er tilgjengelig og resultatet var heller skuffende. Hastigheten lik eller dårligere enn 4G og ping høyere enn 4G. Jeg kjørte disse hastighetstestene rett ved en av basestasjonene som skal være «oppgradert» 

Grunnen er kanskje at det er litt magert med frekvenser per basestasjon? De har jo stort sett 800 og 1800 på 4G og nå da 5G på 2100 og 700 i tillegg. Ikke noe N78 bortsett fra på taket av hovedkontoret i Nydalen. 

Litt utenfor sentrumsområdene er det jo bare 800Mhz i bruk. Stusselig etter min mening. De ligger milevis bak konkurrentene. Håper den storstilte oppgraderingen de skal i gang med endrer på dette. 

Endret av radioy1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 17.12.2022 den 13.45):

Alt om mobil er vekk. Fjernet fra veiledning også. Enten planlegges egen mobilside, eller så har noen luringer hevdet det går utover nasjonal sikkerhet. 

Det var på høy tid.

Nå bør man gjøre det samme med strømlinjer som ligger helt åpent på gulesider.no.    

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
radioy1 skrev (På 20.1.2023 den 11.53):

ice og 5G synes å være noe annet enn konkurrentene hva gjelder både hastighet og ping. Jeg testet ice 5G en av de få stedene her i Oslo der det er tilgjengelig og resultatet var heller skuffende. Hastigheten lik eller dårligere enn 4G og ping høyere enn 4G. Jeg kjørte disse hastighetstestene rett ved en av basestasjonene som skal være «oppgradert» 

Grunnen er kanskje at det er litt magert med frekvenser per basestasjon? De har jo stort sett 800 og 1800 på 4G og nå da 5G på 2100 og 700 i tillegg. Ikke noe N78 bortsett fra på taket av hovedkontoret i Nydalen. 

Litt utenfor sentrumsområdene er det jo bare 800Mhz i bruk. Stusselig etter min mening. De ligger milevis bak konkurrentene. Håper den storstilte oppgraderingen de skal i gang med endrer på dette. 

Husk at ICE har mer 5G frekvenser enn Telenor og Telia, da ICE både har ICE og Altibox sine frekvenser som de bruker. Det er nok infrastrukturen for 5G som ikke er oppgradert selv om basene er oppgradert til 5G (i 5G så må både infrastruktur (servere mm) og basene være oppgradert for å få skikkelig 5G). Regner nok med at ICE vil bli like gode som Telenor og Telia snart på 5G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
drtveit skrev (På 8.3.2023 den 16.54):

Husk at ICE har mer 5G frekvenser enn Telenor og Telia, da ICE både har ICE og Altibox sine frekvenser som de bruker. Det er nok infrastrukturen for 5G som ikke er oppgradert selv om basene er oppgradert til 5G (i 5G så må både infrastruktur (servere mm) og basene være oppgradert for å få skikkelig 5G). Regner nok med at ICE vil bli like gode som Telenor og Telia snart på 5G.

"Problemet" er heller at radiodelen til ice ikke er oppgradert, det er den de nå må oppgradere og bygge ut.

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...