Gå til innhold

Matvareprisene er opp over 12% siste året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Zeph said:

Prisane på kva? Matvareprisane har jo allereie gått kraftig opp i år. Meiner du dei vil gå ned igjen før nyttår?

Du bommer på skogen for trærne.
Ukraina + Russland produserer 50% av verdens solsikkeolje. Viste du ar Russland er verdens største korneksportør, med nesten dobbelt av nesteman på lista? Og at Ukraina produserer ca samme volum for Russland eksporterer?
Det vi er heldig med er at verdens største maiseksportør er Polen, som har 3 ganger eksporten til nr2 på lista, og som er urørt av krigen relativt sett. Og at bønner blir produsert nærmere equator.

At matvareprisene går opp litt som følge av at prisen på transport og energi har økt, er gitt. Men: Det blir for dumt å kalle det inflasjon.
Det jeg mener er at til neste år vil det skje ting da solsikke og korn blir knappere på det globale markedet. Norge har kanskje avviklet kornlagrene sine, men kornlagre for å unngå markedssvingninger på råvarepriser er fortsatt normalt. Men lagrene blir delvis brukt opp i år pga Ukrainakrigen.
Så hva tror du skjer i 2023 når avlingene fra Russland og Ukraina ikke kan eksporteres til verdensmarkedet, og kornbuffer er oppbrukt? 

Lenke til kommentar

Så langt i år har man gått over til dyrere oljer i vente på mangel på solsikke, og så kostnadene på strøm og drivstoff har gått til himmels. 
Den kumulative effekten er at råvarer har ikke gått opp nevneverdig, men prosessert mat har gått opp såpass at gjennomsnittsprisen hår gått opp 16%.

Så jeg står med det jeg sa: I år? Ikke nevneverdig.
Til neste år? Kanskje råvaremangel. 

Lenke til kommentar

Kaster vi fremdeles ca 30% av maten vi kjøper?

Jeg kaster endel brød (fordi grovt brød er vanskelig å gjenbruke etter at det har blitt tørt/muggent, og variabelt forbruk). Og jeg kaster mye frukt og grønt (fordi ambisjonen om å spise mye frukt og grønt overstiger evnen/viljen. Og/eller fordi f.eks salat har et kort tidsvindu hvor den er spiselig.

Ellers bruker jeg kjøtt, fisk, tørrvarer, olje og krydder som enten har lang varighet eller blir kjøpt inn akkurat så mye som jeg har tenkt å bruke.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Kaster vi fremdeles ca 30% av maten vi kjøper?

Jeg kaster endel brød (fordi grovt brød er vanskelig å gjenbruke etter at det har blitt tørt/muggent, og variabelt forbruk). Og jeg kaster mye frukt og grønt (fordi ambisjonen om å spise mye frukt og grønt overstiger evnen/viljen. Og/eller fordi f.eks salat har et kort tidsvindu hvor den er spiselig.

Ellers bruker jeg kjøtt, fisk, tørrvarer, olje og krydder som enten har lang varighet eller blir kjøpt inn akkurat så mye som jeg har tenkt å bruke.

-k

Jeg startet med ferdig skjært brød som jeg har i fryseren for å redusere matsvinn. Tar 10 minutter å tine brødskivene og du har ferskt brød hele uka, så kun vinn vinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...