Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med Continental VikingContact 7


plankeby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (12 minutter siden):

Takk. Dekk er jo allerede kjøpt, venter til det lengste ned å sette dem på.

Mønstret gir jo dårlig våt egenskap. De er jo også mykere enn tidligere Conti. 

Byttet ut mine 7 år gamle dekk nå.

Sikkerhet med gode dekk er viktig.

De var jo testvinner i fjor og året før der igjen. Så flere har nok erfaring fra en sesong nå. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hva er datostempelet på dekkene dine og hvor er de produsert? Jeg har et sett med vikingContact7 med datostempel 2021 (husker ikke måned) som er "made in russia", men hvis du har dekk produsert i 2022 og ikke har kjøpt overliggere fra 2021 så er de vel neppe fra Russland, hadde vært litt gøy å vite hvor de evt. produserer disse dekkene i år. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (12 timer siden):

Hva er datostempelet på dekkene dine og hvor er de produsert?....... hadde vært litt gøy å vite hvor de evt. produserer disse dekkene i år. 

Gikk i garagen nå. Tyskland, uke 34 (2022).

Merket klart høyere pris enn i fjor (vurderte å bytte da) hos lokalt dekksenter. Sikkert faktorer strømpris, råvare, drivstoff og produksjonssted som gjør at alle ledd har mer påslag/kost. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (29 minutter siden):

Er selv i samme båt, har tidligere hatt Nokian sine Hakapeliita dekk, men grunnet mindre og mindre snø, tenkte jeg at jeg skulle gå for piggfritt denne gangen.

Jeg vurderte grep på is som viktigst. Derfor de dekk jeg tok. Dessuten har mane Conti 7 dekka, da de er populære. 

Kombo god grep på is og godt grep på våt vei er visst vanskelig.

Har man en lang utfordrende bakke som ofte er isete, kan det være grunn til å holde på pigg. Kjørerutinene påvirker jo.

Uansett så er det å anpasse fart og avstand som gjelder, men da bør man ha litt trygge dekk også.

Vi sparer hardt på mye, bare ikke bildekk. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (27 minutter siden):

Jeg vurderte grep på is som viktigst. Derfor de dekk jeg tok. Dessuten har mane Conti 7 dekka, da de er populære. 

Kombo god grep på is og godt grep på våt vei er visst vanskelig.

Har man en lang utfordrende bakke som ofte er isete, kan det være grunn til å holde på pigg. Kjørerutinene påvirker jo.

Uansett så er det å anpasse fart og avstand som gjelder, men da bør man ha litt trygge dekk også.

Vi sparer hardt på mye, bare ikke bildekk. 

Ja, grep på is er forsåvidt viktig for oss også, selv om det er så mye salting her at veiene som regel er bar, jeg kjøpte dekkene etter å ha lest at de var testvinner i Motor.no test for 2021

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Ja, grep på is er forsåvidt viktig for oss også, selv om det er så mye salting her at veiene som regel er bar, jeg kjøpte dekkene etter å ha lest at de var testvinner i Motor.no test for 2021

Er vel sånn i tettere strøk. Jobber ulik tid på døgnet hele uka, særlig  i helger er veiene raskt skøytebaner tidlig på morgenen. Da salting ser ut til å følge de vanlige rushtider.

Pigg har jeg ikke hatt på 15 år.

Finner alltid en trygg glatt plass hver vinter, der jeg minner meg selv på å endre kjøremåte, ved å erfare glatta og bilens oppførsel. Type stor tom parkeringsplass o.l.

Utfordringen med for mye piggfritt er glattpoleringen som oppstår ved kryss og rundkjøringer. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg kjørte CVC7 forrige sesong og hadde ingen negative opplevelser med de. Jeg hadde Nokian R3 før, de hadde en merkelig ulelyd og føltes litt myke på tørr asfalt, men var minst like gode på is og snø.  De nye R5 er sikkert bedre, men de ser ut til å ha litt problemer med vannplaning.  Jeg ser av Motors tester at Goodyear Ultra 2 kommer godt ut på våt vei. Det blir kanskje mitt valg neste gang. 

https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-til-suv-2022/232282

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...