Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50 1,6 2005 Mod


Bjodan

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen har en løsning på problemet mitt. Litt info først om bilen.

Volvo V50 2005 mod, 1,6l 110hk stv

Bilen er gått 239655km 

Etter forsøk og ta regenerering på Dpf 1 gang og det ikke fungerte ga jeg F.. og skiftet dieselfilter og Dpf. Skiftet dette 01/07/2022.

Bilen har vært ok etter dette helt til nå nylig. Jeg merket at bilen begynte og fjuske litt på 2 gir i begynnelsen før total stopp og tenkte ikke mere over det. Parkerte og var happy...Neste dag startet jeg bilen og den gikk ca i 5 sec før den stoppet og har aldri startet igjen.....

Det er skrevet på kvitteringen fra verksted at jeg har ;

- Liten lekkasje fra  wastegate på turbo.

- Noe svetting på dyse 3 og 4

Dette var ingen problem akkurat nå og kan ordnes senere.

Det skal jo også sies at jeg ikke har fylla tanken på ca 1,5 mnd siden jeg ikkje kjører så mye og heller ikke har hatt så mange langturer.

Betalte 14.000kr for Walker DPF inkl. diesel filter og dette ble byttet på Bilxtra.

Har ikke så mye penger å rutte med, så visst dette blir dyrt selger eg den som delebil....Men får guds skyld håper ikkje det  :)

Håper noen har hatt samme problem og har løsning.

Jeg har så og si prøvd alt fra forum og husk.....tar imot alle forslag uansett

Mvh

Bjørn Danielsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du finne ut hvorfor den stopper. Det skal den ikke gjøre uten at det er noe virkelig gærnt, såpass at det kaster feilkoder. Så få lest ut feilkoder. Vil tro det er noe elektronisk, f.eks kan det være feil på 5V-krets som går til diverse følere rundtom. Det trenger ikke være så kostbart å finne feilen, men en mekaniker som ikke kjenner disse motorene kan fort svi av noen timer på feilsøk før feilen faktisk finnes.
Svetting ved dyser på disse, da bør den jobben taes nokså raskt. Det er en hovedårsak til nedsoting av motor innvendig, med tilhørende grøtete olje og blokkering av oljetilførsel til f.eks turbo, tett DPF og EGR.
Svetting ved turbo kan muligens roe seg ned ved å fikse dysene og få rengjort motor innvendig.
Du har trolig ganske store utgifter foran deg, og ærlig talt er jeg usikker om det er lønnsom å gjøre dette på en såvidt langkjørt bil om du ikke kan gjøre dette selv. Det er mye arbeid som skal til, timene løper, og et verksted som tar 1200-1800,-/t vil fort suge til seg hele månedslønnen din og litt til, og enda er du ikke trygg.
Disse motorene er kjent for å kreve et nokså høyt nivå på vedlikehold, og typisk får de ikke det før det er i seneste laget.

Lenke til kommentar

Tro meg Habla har prøvd.....er ikke noen feilkoder utenom skiltlys og fyll på spylevæske. Elektronisk og sånne ting har ikkje eg peil på. 

Du har rett, tror det er dysene fordi når eg tok ut kontakten på nr 4 var den våt med olje og diesel. Nivået på oljepinnen har også gått ca 2cm over max merket.

Dårlig cam på mob......sorry

 

 

Photo0090.jpg

Photo0091.jpg

Lenke til kommentar

Prøvde du å google før du begynte å bruke penger på denne? 1.6 litern er en fransk motor som er kjent for å være forferdelig vanskelig å dyr å holde gående..

Har det vært byttet Turbo noen gang? Om ikke så er kansje det neste problem og da må motoren plukkes i småbiter for å rengjøre oljesila til den..

Er nok redd dette bare er starten på utgiftene. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Bjodan skrev (5 timer siden):

Tro meg Habla har prøvd.....er ikke noen feilkoder utenom skiltlys og fyll på spylevæske. Elektronisk og sånne ting har ikkje eg peil på. 

Du har rett, tror det er dysene fordi når eg tok ut kontakten på nr 4 var den våt med olje og diesel. Nivået på oljepinnen har også gått ca 2cm over max merket.

Dårlig cam på mob......sorry

 

 

 

 

Oljenivået økt også? OK. Om jeg var deg ville jeg reddet stumpene med å selge deler av bilen og så vrake den, evt prøve å selge med feil. Risikoen for at du får følgefeil er nokså stor.
1.6 motoren er egentlig en ganske så fin motor, men før 2012-ish så var den belemret med en hel del svakheter som gjorde at den krevde langt mer service enn hva boken tilsa, spesielt i klimaet og med typen kjøring vi har her i Norge.
Et tips er å styre unna diesel med mindre du har spesielt behov for det ekstra momentet som en diesel kan gi. Feks til kjøring med henger eller tung last, evt langkjøring. Ellers kan det være likegreit å holde seg til bensin, eller el om det skulle være aktuelt.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å finne ut hva som er galt med den, og evt kostnad på å fikse det (hadde sjekket dysene på den) 

Men fordi den er lite kjørt, og at det blir dyrt å få fikset det om du ikke reparerer selv, så er det en vurdering å kvitte seg med den før du bruker mer en du ønsker

Får nok mer med å selge deler av den og skrote den

Lenke til kommentar

Uten feilkoder og bilen starter ikke, høres for meg ut som drivstoff tilførsel. Volvo v50 med 1,6 psa motor har ikke diesel pumpe i tank. Har vært med på flere tilfeller der kunde/bileier har fått motorstans pga parkering i Bakke med lite diesel på tank. Da får mann luft i systemet. 
Bare ett forslag og ikke sikkert dette stemmer i ditt tilfelle, men første steg i feilsøk på en diesel bil uten feilkoder er uansett å sørge for at diesel kommer fram til dysene uten luft i systemet 

 

om oljenivået øker har du mest sannsynlig fått diesel i oljen. På ett common rail system som du har vill rail trykket forsvinne til under minste trykk for å få startet motor, om en av dysene er gåen. Sjekk først om du har diesel til dysene, deretter sjekk diesel retur. At alle dysene sender ca lik mengde i retur 

Endret av MAtroxX
Lenke til kommentar
On 10/9/2022 at 4:26 AM, MAtroxX said:

Uten feilkoder og bilen starter ikke, høres for meg ut som drivstoff tilførsel. Volvo v50 med 1,6 psa motor har ikke diesel pumpe i tank. Har vært med på flere tilfeller der kunde/bileier har fått motorstans pga parkering i Bakke med lite diesel på tank. Da får mann luft i systemet.

Kan skrive under på det problemet, var en helv... sjau å få start på bilen igjen.

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (På 7.10.2022 den 8.29):

Som de andre skriver her så har V50 med den motoren et godt fortjent rykte som en drittbil. Koste på 14k for å bytte DPF anser jeg som galskap. Vil anbefale deg å ikke bruke en krone mer på den, mest sannsynlig penger ut av vinduet. 

Jaja....nå er det gjort da, må bare prøve og få den igang

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 9.10.2022 den 4.26):

Uten feilkoder og bilen starter ikke, høres for meg ut som drivstoff tilførsel. Volvo v50 med 1,6 psa motor har ikke diesel pumpe i tank. Har vært med på flere tilfeller der kunde/bileier har fått motorstans pga parkering i Bakke med lite diesel på tank. Da får mann luft i systemet. 
Bare ett forslag og ikke sikkert dette stemmer i ditt tilfelle, men første steg i feilsøk på en diesel bil uten feilkoder er uansett å sørge for at diesel kommer fram til dysene uten luft i systemet 

 

om oljenivået øker har du mest sannsynlig fått diesel i oljen. På ett common rail system som du har vill rail trykket forsvinne til under minste trykk for å få startet motor, om en av dysene er gåen. Sjekk først om du har diesel til dysene, deretter sjekk diesel retur. At alle dysene sender ca lik mengde i retur 

Takk for tips.....Kan jeg åpne lufteskruen på dieselfiltret får og se om det er diesel der...uten og lage mere problemer ? hehe Skal få fylla tanken først.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 7.10.2022 den 8.52):

Oljenivået økt også? OK. Om jeg var deg ville jeg reddet stumpene med å selge deler av bilen og så vrake den, evt prøve å selge med feil. Risikoen for at du får følgefeil er nokså stor.
1.6 motoren er egentlig en ganske så fin motor, men før 2012-ish så var den belemret med en hel del svakheter som gjorde at den krevde langt mer service enn hva boken tilsa, spesielt i klimaet og med typen kjøring vi har her i Norge.
Et tips er å styre unna diesel med mindre du har spesielt behov for det ekstra momentet som en diesel kan gi. Feks til kjøring med henger eller tung last, evt langkjøring. Ellers kan det være likegreit å holde seg til bensin, eller el om det skulle være aktuelt.

Skal bare få start så selger eg den ASAP 😁😁 Bensin neste......

Lenke til kommentar
Bjodan skrev (39 minutter siden):

Takk for tips.....Kan jeg åpne lufteskruen på dieselfiltret får og se om det er diesel der...uten og lage mere problemer ? hehe Skal få fylla tanken først.

Nei. Ikke åpne den. Noen eller 1 av dieselslangene oppå motoren er trolig dels transparente, muligens beskyttet av et trekk som må skyves til side. Der kan du se om røret er helt væskefyllt eller har luftbobler. Luftbobler lager trøbbel.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (4 timer siden):

Nei. Ikke åpne den. Noen eller 1 av dieselslangene oppå motoren er trolig dels transparente, muligens beskyttet av et trekk som må skyves til side. Der kan du se om røret er helt væskefyllt eller har luftbobler. Luftbobler lager trøbbel.

Ok takker.....hadde gjort det eg visst du ikke hadde sagt noe😁 Skal ut og sjekke imorgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...