Gå til innhold

Organiserte polakker vasker penger på norske loppemarkeder?


Kato85

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si det at de aller fleste polakker i Norge ikke driver med noen form av samfunnssvik, unndragelse av skatt eller kriminalitet.

De aller fleste polakker er meget hardt arbeidende mennesker, og jeg er godt kjent med flere av de, så dette innlegget handler ikke om polakker generelt eller som gruppe. Bare sånn at vi er klar over det.

 

Idag Lørdag 24/09 er det tilsammen 14 loppemarkeder rundt om i Oslo.

Imorgen Søndag 25/09 er det andre dagen for disse loppemarkeder.

Det omsettes verdier for hundratusentals kroner på disse loppemarkedene.

 

Jeg har nå besøkt forskjellige loppemarkeder i Oslo-området under 5 års tid og har siden tidlig begynt å merke av mange polakker som står der veldig tidlig. Ingen feil med det, men problemet er at de virker organisert, kommuniserer hyppig gjennom mobiltelefoner, og betaler altid kontant.

 

En eksempel fra idag for bare en time siden, på Skøyen Skole:

Ankommer loppemarkedet kl 09:15, 45 minutter før de åpner, jeg er først på plass og steller meg rett ved åpningen til metallgjerdet.

Noen minutter senere (omtrent 09:20) kommer den andre personen, en polakk.

Han står ved gjerdet noen minutter og spaner rundt.

Når det ikke lenger er noen funksjonærer i syne så går han plutselig bak gjerdet og inn til lekehjørnen. Jeg og en annen nordmann ser dette og påkaller en funksjonær som med vold kaster ut polakken, fordi dette er ulovlig.

Polakken begynner å snakke i mobil og jeg hører han snakker om de leketøyer som er derinne. Han forsvinner bort fra området og jeg kan deretter ikke se han igjen i køen, meget rart.

09:30 dukker en annen polakk opp, det er en fyr jeg sett hvert år på samtlige loppemarkeder jeg besøkt i Oslo. Jeg kjenner igjen han, og han kjenner igjen meg.

Han snakker i sin mobil og jeg kan høre han repetere hva som finnes inne på loppemarkedet med en annen person.

Sammen med at klokken begynner nærme seg 10:00 så dukker det mange andre personer opp.

Polakken støner og virket stresset, fordi han står direkt bak meg hør jeg han snakke i mobil om att det er "problem med en konkurrent"

Når så gjerdet åpnes kl 10:00 så er jeg først ut (da jeg stått der i 45 minutter) men jeg blir nå voldsomt dyttet åt siden fra polakken, og renner inn i en funksjonær som holder en kopp med varmt kaffe, som jeg får i mitt ansikt. Jeg løper til tross videre men polakken tar tak i min trøye og drar den bak mens han løper forbi meg.

Når jeg etter noen sekunder så er framme ved leketøyavdelingen så har polakken allerede tatt for seg av de leketøyer han vil ha, og betaler med kontant.

 

Dette er kun et eksempel fra idag, men det som er litt rart er at det skjer hver gang. Ikke at man er voldelig, men at det er organisert, det virker som at de fordeler seg over loppemarkedene, og de betaler alltid kontant (hvem betaler kontant i dagens samfunn?)

Og det gjelder ikke kun leketøy, uten også andre gjenstander som elektronikk og sykler.

 

Alt dette er selvfølgelig ren spekulasjon, men hvis det er slik at dette er organisert og at det hvitvaskes penger for hundratusentals kroner, så er det jo en problem for samfunnet.

 

Noen annen som opplevd densamme, enten som funksjonær(forelder) eller loppemarked-entusiast, som meg selv?

Endret av Kato85
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har «jobbet» på loppemarked. Jeg kan bekrefte at noen er veldig tidlig ute og veldig ivrig. Mitt inntrykk er at dette i stor grad er nye landsmenn som kjøper store mengder klær som de sender i container hjem til hjemlandet. I den grad de koordinerer dette så handler det kanskje om transport og volum?

Det er flott at klær som ellers ville bli kastet ender opp som nyttige et annet sted i verden. De fleste kundene på loppemarkedet mitt var familiefolk med lokal tilhørighet som er ganske raus idet de ser loppemarkedet som et bidrag til et godt formål. Noen har lite å rutte med og vil ha billige ting. Noen er «proffe» og ute etter å kjøpe ting billig for å tjene noen kroner. Noen ser loppemarked som et miljøtiltak og blir sinte over at de som organiserer gjerne vil generere inntekter. Jeg har fått forklart at noen kulturer er mer nøysomme enn oss (kanskje som besteforeldrene vår) og er ideologisk imot at ting som er brukbare skal kastes.

 

Hvis man er midlertidig i landet så er det vanskelig med BankID, vipps og bankkort. Da er det ikke så rart om man bruker kontanter. Selvsagt kan bruken av kontanter skyldes at man jobber svart også. Men å kjøpe brukte leker for å vaske penger? Det hørtes tungvint ut.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Hvordan vasker de penger ved å kjøpe ting?

Da må jo den som driver loppemarkedet være med på leken.

Kjøp og salg er en vanlig måte å tjene penger på.

En mulighet er vel å kjøpe brukte ting kontant, og så selge dem hvitt. Hvis volumet er lavt så kan man hevde at man har solgt unna eget rusk og rask?

En annen mulighet: hvis man har tjent noen millioner svart i Norge og ikke tør å smugle pengene ut av landet for å kjøpe et palass så kan man kjøpe 10 containere med klær som man sender «til fattige barn i Afrika», når man kommer ned så selger man dem til lokal markedspris, og så har man kontanter i landet man ønsker.

-k

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Kanskje de er akkurat like loppemarkedsentusiaster som deg selv, og at det er førstemann til de beste loppene? 

Absolutt er de det, men de ganger han stått foran meg så har jeg aldri prøvd å dytte han eller ta tak i klærne for å hindre han å komme før.

Har han stått i køen før meg så skal han selvfølgelig gis mulighet å komme foran meg, men sånn er det ikke for denne fyren, han dukker opp når jeg allerede stått der i minst 15 minutter, og synes det er grejt å bruke vold for å komme først inn.

For to år siden dyttet han meg så hardt i bakken at jeg skrapet opp ene beinet og ødela buksen min.

Vurderte da å ringe politiet, men da var han allerede vekk.

 

Det som er litt rart bare er det at det er så mange, alle snakker med hverandre i mobiltelefon, og alle betaler kontant.

At en fyr gjør det er en sak, men at det er så organisert, man begynner jo å lure på hvor alle disse kontanene kommer fra, og om de skal selge alle disse tingen i Polen for å så få hvite zlotys på banken.

 

Her er en sak der polakker har stjålet lopper, hvilket ikke er saken her, men at man går sammen og organiserer seg er jo ikke noen nyhet:

https://www.nrk.no/osloogviken/lopper-loppemarked-1.5435835

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Hvordan vasker de penger ved å kjøpe ting?

Da må jo den som driver loppemarkedet være med på leken.

Kjøp og salg er en vanlig måte å tjene penger på.

Hvis jeg f.eks eier en shady byggefirme og har 20 sortarbeider, så må de da få betalt i kontant.

(Det kan også vare arbeidere som jobber 9-5 hvitt, og som tar på seg ekstraarbeid for kontanter. Den som noen gang jobbet i byggingsbransjen er vel kjent med dette problemet.)

Hvis disse får betalt f.eks 200/timen (og ikke trenger betale skatt til det norske samfunnet) så blir det ganske mye penger på ett år.

Det er da ikke bare å traske til banken for å løse inn disse pengene.

Derfor er det mer brukelig å kjøpe lopper for disse kontantene, og så selge de videre, enten i hjemlandet eller her i Norge (f.eks på finn.no)

Selvfølgelig kan man da ikke kjøpe hva som helst, og alle pengene blir ikke omvandlet til lopper, men det blir en måte på å gjøre disse pengene hvite.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar

Jeg tror du overtenker situasjonen ganske mye. Hvis man skal hvitvaske penger, så finnes det enklere måter enn å bruke masse tid på å kjøpe ting på loppemarked for så å selge det videre. Jeg tipper disse folka driver med kjøp og salg for å spe på inntekta litt, og derfor er (altfor) aggressive når de er på loppis. 

Hvordan vet du hva de snakker om på telefon? Kan du polsk? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Jeg tror du overtenker situasjonen ganske mye. Hvis man skal hvitvaske penger, så finnes det enklere måter enn å bruke masse tid på å kjøpe ting på loppemarked for så å selge det videre. Jeg tipper disse folka driver med kjøp og salg for å spe på inntekta litt, og derfor er (altfor) aggressive når de er på loppis. 

Hvordan vet du hva de snakker om på telefon? Kan du polsk? 

 

Det er godt mulig det er som du sier, men jeg ser fortsatt en problematikk i at så mange åpent bruker sorte penger for å finansiere sine egne investeringer, gjennom norske loppemarkeder.

Man kan dermed si at norske loppemarkeder brukes for å svindle staten på skattepenger.

 

Jeg kjenner en del polakker selv og kan noen fraser, men mange ord på polsk ligner skandinavisk.

F.eks noe av det jeg hørte:

"problem z konkurencja" (problem med konkurrent)

"lego ninja nowy w fabrucznym ksztalcie" (lego ninja fabrikksny=uåpnet)


 
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (2 timer siden):

Det er godt mulig det er som du sier, men jeg ser fortsatt en problematikk i at så mange åpent bruker sorte penger for å finansiere sine egne investeringer, gjennom norske loppemarkeder.

Man kan dermed si at norske loppemarkeder brukes for å svindle staten på skattepenger.

Nå vet vi vel strengt tatt om dette er bruk av sorte penger for å hvitvaske, det er som sagt like sannsynlig at det er for å spe på inntekten med kjøp og salg. 

Den siste der understreker det ganske bra, lego er dyrt, og er det uåpnet kan det lett legges ut og selges med en liten fortjeneste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Nå vet vi vel strengt tatt om dette er bruk av sorte penger for å hvitvaske, det er som sagt like sannsynlig at det er for å spe på inntekten med kjøp og salg. 

Den siste der understreker det ganske bra, lego er dyrt, og er det uåpnet kan det lett legges ut og selges med en liten fortjeneste. 

Bestemoren min bruker helst kontanter. Ikke fordi hun har så mye svarte penger (såvidt jeg vet) men fordi hun tilhører en annen generasjon. Amerikanere bruker tildels fremdeles sjekker (!). At polakker kommer fra en kultur med mindre fremoverlent bankvesen og er mer komfortable med kontanter virker plausibelt?

-k

Lenke til kommentar

Norske myndigheter har valgt fri flyt av mennesker inn til dette landet og de må selv ta konsekvensen av at det finnes svik, noe de foreløpig ikke gjør. Vi har en sviktende regjering som og ikke minst - en Jonas "som følger med". Ingen tiltak - de rike skal tas. Vel, Røkke har rømt og snart rømmer resten også, og Norge sitter tilbake med pakket - sigøynerne som selger roser på torget. Gratulerer!

Byggebransjen i Norge er skitten og polakkene har snart overtatt bransjen. Med det følger det at Norges lover snart blir slettet, fordi det har pågått så lenge og dermed er det ny norm (les regler). 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Er vell fortsatt veldig normalt? Har en kollega som eier noe eiendom han leier ut der borte, og fy fasan for et tungvint banksystem de har. Jeg forstår ar krypto har noe får seg når folk må kjempe mot det systemet. 

Jeg bodde der i 1987 - holder de fortsatt på med de sjekkene? Blir skremt - trodde amerikanere var flinke på teknologi, så hva skjer?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Bestemoren min bruker helst kontanter. Ikke fordi hun har så mye svarte penger (såvidt jeg vet) men fordi hun tilhører en annen generasjon. Amerikanere bruker tildels fremdeles sjekker (!). At polakker kommer fra en kultur med mindre fremoverlent bankvesen og er mer komfortable med kontanter virker plausibelt?

-k

Veldig plausibelt faktisk, og en faktor jeg ikke tenkte på. Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...