Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering/montering av lufteluke over vindu


Anbefalte innlegg

I disse strømsparende tider tenkte jeg å tette rundt ei innvendig lufteluke over et vindu der jeg på kalde dager tydelig kjenner trekk rundt sidene av denne. Vedkommende som monterte den virker heller ikke å ha brukt noe særlig god tid på å skjære åpningen fint heller, men det er vel mer et kosmetisk problem.

20220913-141824_IMG_1110.thumb.jpg.6ba5f95c3a7a1f01c6ead4270ec2c2f2.jpg

20220913-141855_IMG_1111.thumb.jpg.b6c45da02a03a1f5b8a4795ad29e5ece.jpg

Så da lurer jeg på hva som er den beste løsningen for å få tettet denne, slik at ikke kald luft mer siver inn når den er lukket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg vet har det alltid vært en luftekanal der.
Men vi har fått skiftet ut innerveggen i det området da den var dårlig isolert.
Her er utsiden av samme vegg:
20220914-075031_IMG_1115.thumb.jpg.ccca912d93016811d65bd24b0ccbe53a.jpg

 

Fra før er det også ventilasjonsluker langs verandadøra (lenger bort på samme vegg) vist her fra innsiden og utsiden:

20220914-075125_IMG_1118.thumb.jpg.e626de561a345ed7ba13fefa3c578da5.jpg

20220914-075223_IMG_1120.thumb.jpg.ccded826c823dcd543195883294ad48b.jpg

 

Og her er noen bilder fra da snekkeren skiftet veggen:

IMG_2425.thumb.jpg.aee1abbb6bdd0b94861ba1eeee97ade1.jpg

IMG_2417.thumb.jpg.ce8850aff42908aeed193761e6703945.jpg

IMG_2435.thumb.jpg.0cbc0415b1dd5e2068afa17433b7240a.jpg

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Godt poeng 👍

Men siden de allerede er montert lurer jeg på hva som er "riktig" med tanke på om jeg bare skal stappe inn noe ekstra Glavaisolasjon i luftehullet innenfra for å gjøre det tettere (men at det fortsatt kommer luft gjennom), eller om dette skal unngås fordi små partikler av dette (jeg har hørt at Glava er laget av bla. glass) ikke skal fly inn med lufta og pustes inn, eller om det finnes andre bedre måter å isolere rundt denne lufteluka innenfra?

Kanskje en eller annen fugemasse mellom lufteluka og veggen vil hjelpe?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Har aldri sett slik før jeg heller. En annen ting jeg ser relativt sjeldent, er to spiker per lekt på dobbelfalset kledning. Dette tipper jeg er enten utført av en amatør eller utenlandsk arbeidskraft som ikke har jobbet særlig med denne type kledning før.

Jeg ser ikke hvordan gjennomføringen er utført, men jeg ville vært tilbøyelig til å si; fug igjen de små hullene der og ta et hull til en større ventil der det måtte passe. Frisk luft bør inn for å få tilfredsstillende kvalitet på innelufra. Kan gjerne montere desentralisert balansert ventilasjon, da gjenvinner du en del av varmen.

Skal du tette den, kan du kjøpe bunnfyllingslist og fuge mot denne. Gjør du dette på begge sider av veggen, burde det bli tilnærmet 100% tett.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig arbeidet er utført av utenlandsk arbeidskraft (jeg vet hva borettslaget har benyttet). Ville nok benyttet meg av norsk fagarbeider om jeg kunne, men er det gjort feil og kan skape problemer?

On 9/19/2022 at 10:17 PM, Minus said:

Jeg ser ikke hvordan gjennomføringen er utført, men jeg ville vært tilbøyelig til å si; fug igjen de små hullene der og ta et hull til en større ventil der det måtte passe. Frisk luft bør inn for å få tilfredsstillende kvalitet på innelufra. Kan gjerne montere desentralisert balansert ventilasjon, da gjenvinner du en del av varmen.

Her er noen flere bilder:

20220923-104227_P9230010.jpg.5346b5b602b753148c2efdae01c56d06.jpg

Vifteluka i åpen stilling.
Dessverre ser jeg at åpningen går lenger ned enn der den myke grå "puta" på lufteluka greier å dekke over. Altså, selv når den er igjen greier den kalde lufta å passere, men da nedenfor den delen med den nevnte "puta".

20220923-102844_P9230003.thumb.jpg.d5ad850e6582a6a6b47d0a372fc9d05f.jpg

Åpningen i veggen etter at lufteluka er fjernet. Ikke så fint gjort etter min mening. Er det noe jeg kan gjøre (med begrenset tilgang til egnet verktøy) for å forbedre dette selv? Evt. finnes det kanskje en egnet "ramme" man kan sette inn som gjør at det dekker over de stygge og ujevne kantene?

 

20220923-103106_P9230007.thumb.jpg.4dd48af2f0b70921226386417cf67c3d.jpg

Her ser vi lyset strømme inn fra åpningen på den andre siden (utsiden).
 

20220923-103000_P9230005.thumb.jpg.486f2d22dba3243f944eccd061a236a0.jpg

Og her ser vi en skumgummilist som sitter inni hullet.
Hva er hensikten med denne? Delvis isolere slik at ikke all den kalde luften kommer inn, men fortsatt la noe luft strømme gjennom for å kunne ventilere?

 

 

Hvilke små hull mente du jeg bør fuge? Skruehullene, og kanskje "lime" (med fugemiddelet) den nederste delen av ventilasjonsluka slik at kald luft ikke strømmer nedenfor og ut av dette området?
Hva slags fugemiddel anbefales til dette?

Eller bør jeg hovedsaklig sette inn en bunnfyllingslist i den nederste delen av åpningshullet (limt på plass med fugemasse) for å enda bedre forhindre at luft strømmer nedenfor lufteluka?

.... eller, kanskje finnes det en bedre egnet lufteluke med større dekningsflate som vil dekke over HELE hullet i veggen? Jeg finner dessverre ikke noe annet enn støre firkantede lufteluker for bad og slik om jeg søker. Heter det vi her diskuterer noe annet?

 

 

20220923-103219_P9230008.jpg

20220923-102754_P9230002.jpg

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (58 minutter siden):

Og her ser vi en skumgummilist som sitter inni hullet.
Hva er hensikten med denne? Delvis isolere slik at ikke all den kalde luften kommer inn, men fortsatt la noe luft strømme gjennom for å kunne ventilere?

Slike skumgummilister er i alle slike ventiler. De demper litt luftstrømmen og isolerer litt for lyd.

Glavaisolasjon i luftehullet må ikke brukes når der er lufteventil.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, OJ Doe said:

Du bør la hele luka være i fred, du trenger ventilasjon i huset. Hvis du på død og liv vil være kvitt den, fordi du liker kondens og råte, byggskum, og en list over hullet. 

Jeg skal absolutt beholde lufteluka. Spørsmålet mitt handler om hvordan jeg forhindrer at kald luft ikke siver gjennom selv når den er lukket.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Svein M said:

Jeg tror jeg ville ha brukt sparkel til å lage kanten rundt hullet finere og gjort slik at hullet ikke går så langt ned. Vil tro det går å få den tett nok på den måten. Alternativt kan en smøre på tec-7 fugemasse eller lignende på kanten som en pakning.

God ide. Jeg skal prøve på det, men det blir kanskje mye å sparkle nederst (for å få dekket over hullet som er for stort). Er det noe sparkel som er bedre egnet for slikt (altså, tykkere områder)? Ellers er det muligens en ide å bygge opp med noen tynne trelister eller noe først?
Tec7 var en god ide! Ser at det kan brukes til det meste og at det ikke er fare for giftige stoffer som dunster ut av det (noe som ville vært litt ironisk i og med at tanken er å få inn frisk luft utenfra!).
 

 

8 minutes ago, Svein M said:

Slike skumgummilister er i alle slike ventiler. De demper litt luftstrømmen og isolerer litt for lyd.

Glavaisolasjon i luftehullet må ikke brukes når der er lufteventil.

Takk for tips!
Ja, jeg tenkte kanskje Glava ikke var løsningen for dette, så godt å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
minimax skrev (55 minutter siden):

Jeg skal absolutt beholde lufteluka. Spørsmålet mitt handler om hvordan jeg forhindrer at kald luft ikke siver gjennom selv når den er lukket.

Tetningslist/fugebånd(https://www.biltema.no/bygg/beslag/vindusbeslag/tetningslister/fugeband-bg1-2000030745) rundt kanten. 

Det vil alltid føles som om det trekker litt, det er fordi det er temperaturforskjell(og litt trekk, uansett hva du gjør). Det er ikke et praktisk problem. 

 

 

Lenke til kommentar
On 9/19/2022 at 10:17 PM, Minus said:

Skal du tette den, kan du kjøpe bunnfyllingslist og fuge mot denne. Gjør du dette på begge sider av veggen, burde det bli tilnærmet 100% tett.

Hmmm... vi har diskutert litt nærmere, og vurderer nå på om det beste blir å heller fjerne lufteluka og tette hullet fra begge sider.
Dette fordi det er to andre lufteluker på samme vegg, og at det er en veggmontert ovn nedenfor denne lufteluka.

Bunnfyllingslist virker bra, men vil det ikke bli litt skjørt sammen med fugemasse? Hva med å sette inn en trebit på lignende størrelse som hullet (litt større slik at det sitter godt), så fuge rundt dette?
Tilsvarende på utsiden av veggen, og litt glava inni (men kanskje ikke for tett, for såvidt jeg vet så isolerer det godt med et luftlag også). Hva tenker du?

Og hva med ytterts på uteveggen etter at jeg fjerner den metallgreia (gitter?) Er det noe passende jeg kan dekke over med uten at det ser så stygt ut?

20220926-142349_P9260029.thumb.jpg.2d3973131b550cdb60b8b16a075cc64f.jpg

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hele tiden tenkt at sparkel ikke er egnet for så store hull, men kan prøve.

Så kom jeg på at for å få utsiden til å gå i ett med resten av treplankene (etter at den ytre ventilen er fjernet og hullet sparklet igjen) kan jeg kanskje bruke en grov malerull med litt sparkel på, for å få nogenlunde til den samme grove "nuppete" uhøvlede strukturen som jeg kan male over med samme farge.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 14.9.2022 den 11.35):

Luftelukene mine er lukket hele året og aldri sett poenget med de.
Har slike på alle vinduene. 

De er for å gi luft i huset. Alle hus før Tek7 forskriften har dette. Ventilatoren på kjøkkenet, som også drar fra badet (de fleste steder), trekker luft inn her, og å gir luftsirkulasjon i boligen. Dette er også grunnen til at det fra midten av 90 tallet og frem til 2007 som regel ble bygget slik at det er åpning under alle dører, slik at luften blir enklere dratt igjennom bygget.

Fra Tek7 og nyere så er det såkalte tetthus, hvor det er krav til sentralisert ventilasjon. 

Bildene til trådstarter så virker det som det er satt inn en egen løsning for dette, da det nok var enklere for de som byttet vinduene å skaffe vinduer som ikke har disse ventileringsspaltene innebygd.

Tidligere eier av leiligheten min hadde lukket alle. Noe av det første jeg gjorde var å åpne de igjen for å få inn luft.

En kompis som pusset opp huset sitt tettet 10mm ventilasjonshullet som var der fra før, og første gangen han tente i peisen igjen etter montering av ny ventilator på kjøkkenet, så trakk den fra peisen i stedet, da det ikke var noe sted å hente luft, fikk da mye røyk inn i leiligheten. Ventilen ble da fort satt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...