Gå til innhold

Nødvendig med splitter til Dali E12 sub


Anbefalte innlegg

Spørsmål: er det nødvendig med splitter når det er LFE og egen utgang fra forsterker til sub?

Spurte betjeningen hos hifiklubben om hvorfor en splitter er nødvendig når jeg har LFE 🤷🏼‍♂️
 

Har en Dali e12, der jeg har kjøpt en ny kabel til som går i LFE inngangen. Fra før har jeg en gammel Argon digitalforsterker med utgang til en subwoofer.

https://www.hifiklubben.no/dali-sub-e-12-f-subwoofer/dalisube12fsabk/

 

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
MrJavalava skrev (På 11.9.2022 den 10.35):

Spørsmål: er det nødvendig med splitter når det er LFE og egen utgang fra forsterker til sub?

Spurte betjeningen hos hifiklubben om hvorfor en splitter er nødvendig når jeg har LFE 🤷🏼‍♂️
 

Har en Dali e12, der jeg har kjøpt en ny kabel til som går i LFE inngangen. Fra før har jeg en gammel Argon digitalforsterker med utgang til en subwoofer.

https://www.hifiklubben.no/dali-sub-e-12-f-subwoofer/dalisube12fsabk/

 

Nei du trenger ikke splitter om du har dedikert subutgang i forsterkeren. Det er bare unødvendig sløsing, du får 3 eller 4db bare som du uansett får med volumkontroll, eller gain om du vil.

Om du ikke har svart dedikert utgang så må du derimot ha splitter fra out kontaktene for å få med stereo signalet, ellers blir lyden ute av balanse, pga at ene siden har de tidligere nevnte 3-4 db ekstra...

Og vi vil ikke ha lyden ut av balanse i stereo vil vi?

Noen ganger hele 6 db men pleier å være utsignal på 4db det er standaren...

Er signal høyere så kan det ofte bli støy.. Nad bla pleide før å ligge på +6db..

For ordens skyld jeg snakker om pre out.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

er det på subben sin side de mener du skal slitte lef signalet så det går inn i left og right på forsterkeren til subben ? 

det er som nevnt over så får du noen db mer med gain , jeg bruker det for jeg tenker om det er 2 kanaler i forsterkeren så er det greit og bruke begge kanalene for og utnytte forsterke helt, kan ha mindre gain på selve subben og la begge kanalene dra lasset = mindre sangs for og overbelaste forsterkeren , selv om jeg regner med den er greit dimensjonert til elementet  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mato skrev (På 1.10.2022 den 19.10):

er det på subben sin side de mener du skal slitte lef signalet så det går inn i left og right på forsterkeren til subben ? 

det er som nevnt over så får du noen db mer med gain , jeg bruker det for jeg tenker om det er 2 kanaler i forsterkeren så er det greit og bruke begge kanalene for og utnytte forsterke helt, kan ha mindre gain på selve subben og la begge kanalene dra lasset = mindre sangs for og overbelaste forsterkeren , selv om jeg regner med den er greit dimensjonert til elementet  

Om du har Sort enkel sub out så er begge kanalene i den lfe sporet.

Men om du har vanlige pre out left rright så må du koble begge til sub for å få med stereo signalet. Ellers blir den ene siden flere db og dermed ute av balanse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...