Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En beskrivelse av å installere linux mint som dual boot med Windows 10:

1. Shrink windows 10 partisjonen slik at en har noe diskplass til Linux. Jeg bruker ca 100GB i eksempelet her til Linux.

2. Last ned og lag en en minnepinne med Linux Mint installasjonen. Bruker f.eks Rufus eller Etcher programmet til dette.

3. Boot PC til bios og velg minnepinnen som startopp disk. Boot så på minnepinnen.

4. Velg å starte Linux fra minnepinnen. (live-view)

5. Velg å installere Linux

6. Velg manuell plassering på disken (partisjonering) Her velger jeg dette:

Lager en partisjon for OS på 50GB, type ext4 og setter mount til /.

Valgfri: Lager en ny partisjon for data på 50GB, type ext4 og setter mount til /home. (om ikke home partition lages så vil denne havne under "/")

Valgfri: Jeg laget egen swap parition, her velger jeg størrelsen lik mengden av RAM + 0.5GB (RAM=8).

Endrer efi partisjonen, velger det til å være efi  (må lage denne paritsjonen om den ikke er der fra før)

7. Fortsetter installasjonen, og når den er ferdig så sett bios tilbake til å boote fra disken (den med efi).

Se også dokumentasjon fra Linux Mint: https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/

Alternativt kan btrfs brukes istedetfor ext4 filsystem.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 8.9.2022 den 20.28):

6. Velg manuell plassering på disken (partisjonering) Her velger jeg dette:

Lager en partisjon for OS på 50GB, type ext4 og setter mount til \.

Lager en ny partisjon for data på 50GB, type ext4 og setter mount til \home.

Endrer efi partisjonen til å ha mount til \efi

Ikke meningen å være negativ, men hvis dette var en nybegynnerguide så har du overvurdert nybegynnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen spessiell grunn til at du mounter EFI partisjonen til /efi og ikke /boot/efi?

Men vent litt. Hvis du skal mounte /efi partisjonen, så må man jo lage den også. Det har du ikke forklart noe om.

Forøvrig, så ser jeg ikke helt vitsen i å ha /home på egen partisjon. Etter min mening så trenger man det ikke.

Hvis man har bare en lagringsenhet og noe skjer med den, så vil som regel hele systemet krasje, og da hjelper det ikke hvor du har /home partisjonen.

En annen ting. Du har ikke tatt med /swap.

Pirketing. Du har den skråstreken feil vei den skal være sånn / og ikke sånn \

Endret av wil
Lenke til kommentar
wil skrev (16 minutter siden):

Er det noen spessiell grunn til at du mounter EFI partisjonen til /efi og ikke /boot/efi? Forøvrig, så ser jeg ikke helt vitsen i å ha /home på egen partisjon. Etter min mening så trenger man det ikke.

Hvis man har bare en lagringsenhet og noe skjer med den, så vil som regel hele systemet krasje, og da hjelper det ikke hvor du har /home partisjonen.

En annen ting. Du har ikke tatt med /swap.

Pirketing. Du har den skråstreken feil vei den skal være sånn / og ikke sånn \

Har rettet det nå, det er vel /boot/efi det skal være.

Jeg bruker ikke egen swap parition, da det på desktop er vanlig å ha swap på fil. Men en kan bruke egen swap partition om en vil.

Lenke til kommentar
2 hours ago, wil said:

Forøvrig, så ser jeg ikke helt vitsen i å ha /home på egen partisjon. Etter min mening så trenger man det ikke.

Det kan gjøre det enklere ved re-installasjon av OS.

fun-fact: I Fedora hvor BTRFS er standard filsystem, så er /home faktisk et sub-volum, dvs fremstår som separat partisjon, men setter ikke i seg selv noe fysisk begrensning på hvor på disken innhold i filer faktisk blir skrevet til, slik som tradisjonelle partisjoner gjør.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (5 timer siden):

Ikke meningen å være negativ, men hvis dette var en nybegynnerguide så har du overvurdert nybegynnere.

Jeg tenker det mer som en rask gjennomgang av hvilke valg jeg gjorde under installasjonen. Både Linux Mint og andre har laget guider for hvordan installere som er mer utfyllende enn denne gjennomgangen. Jeg tenker mer dette som tillegg til en guide, litt for å gi et synspunkt på hva en kan velge av paritioner, størrelse på de og filformat.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er en sammenligner de Linux Mint mot Ubuntu (Gnome):https://itsfoss.com/linux-mint-vs-ubuntu/

Er ikke så lett å si hva som er best av disse, men det pekes i artikkelen på en del punkter som kanskje er bedre på Linux Mint.

Linux Mint bruker litt mindre minne, som er en fordel om en har 4GB minne eller mindre. Den er mer lik Windows noe som gjør det litt lettere når en er vant med Windows fra før.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

kunne oppdateringsbehandler vært litt smartere? Altså, i formiddag dukket det opp to oppdateringer, hvorav ene er "intel-microcode" -hvorfor får jeg den når hovedkort og cpu er AMD ? og det vil det jo alltid være for evig tid.

litt rart at systemet ikke detekterer det sjøl?

z78KEar.png

eller er det evt. noe felles-kode i denne filen som både Intel/AMD nyttiggjør seg av?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

kunne oppdateringsbehandler vært litt smartere? Altså, i formiddag dukket det opp to oppdateringer, hvorav ene er "intel-microcode" -hvorfor får jeg den når hovedkort og cpu er AMD ? og det vil det jo alltid være for evig tid.

litt rart at systemet ikke detekterer det sjøl?

z78KEar.png

eller er det evt. noe felles-kode i denne filen som både Intel/AMD nyttiggjør seg av?

Uten at jeg kjenner til denne pakken så er nok opplegget at pakken er en del av distribusjonen slik at alle pakkene kommer med uansett. Også vil jeg tro at der kan være noe med at på gitte intel prosessorer skal noe kode kjøres, mens på andre cpu'er som AMD så må noe annen kode kjøres. Så, ja der kan være kode eller definisjoner som systemet trenger selv om en ikke har intel cpu.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 14.9.2022 den 16.30):

Også vil jeg tro at der kan være noe med at på gitte intel prosessorer skal noe kode kjøres, mens på andre cpu'er som AMD så må noe annen kode kjøres. Så, ja der kan være kode eller definisjoner som systemet trenger selv om en ikke har intel cpu.

det fins vel en tilsvarende egen pakke "AMD-microcode" mener jeg å huske, så egentlig litt snodig hvis disse brukes på tvers av socket type. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...