Gå til innhold

3fas strømabonnement vs husholdningabonnement


Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt et verksted hvor jeg nå har omgjort det tidligere 3fas-abonnementet til husholdningabonnement fordi det ikke lenger brukes sterkt strømkrevende apparater her. Men hva hvis noen for eksempel skulle koble til et kraftig sveiseapparat hos meg på det abonnementet jeg har nå? Anlegget og sikringene i huset er jo dimensjonert for å tåle det, men er det tillatt å gjøre det når jeg ikke lenger har 3fas abonnement? Jeg spør her og ikke nettleverandøren, fordi det virker som om nettleverandøren her i kommunen ønsker flest mulig over på det dyrere 3fas-abonnementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Night, med "inntaket" så regner jeg med du mener der inntaksikringene sitter i huset, og der er det ikke gjort endringer, og i det regulære sikringsskapet ser jeg nå de største sikringene er på 32 Ampere.

Men hvorfor skal man da skille mellom et dyrere 3fas-abonnement og et rimeligere husholdningsabonnement hvis jeg kan bruke 3fas-strøm uansett? Og som nevnt så spør jeg her (i tilfelle noen tilfeldigvis har peiling på det) og ikke nettleverandøren, fordi det virker som om nettleverandøren her i kommunen ønsker å selge mest mulig av det dyrere 3fas-abonnementet.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Nøtteskriken said:

Night, med "inntaket" så regner jeg med du mener der inntaksikringene sitter i huset, og der er det ikke gjort endringer, og i det regulære sikringsskapet ser jeg nå de største sikringene er på 32 Ampere.

Men hvorfor skal man da skille mellom et dyrere 3fas-abonnement og et rimeligere husholdningsabonnement hvis jeg kan bruke 3fas-strøm uansett? Og som nevnt så spør jeg her (i tilfelle noen tilfeldigvis har peiling på det) og ikke nettleverandøren, fordi det virker som om nettleverandøren her i kommunen ønsker å selge mest mulig av det dyrere 3fas-abonnementet.

Inntaket er vell mer enn 32? veit du om det er 220 eller 400v?  som Opsat sier kontakt elselskapet de veit best hva som er hos deg.  

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe "husholdningsabonnement" og i hvert fall ikke som motsetning til "3 fas abonnement" i min kommune heller. Jeg har en vanlig bolig og 3 fas 63A IT. Jeg betaler vanlig abonnement.

Jeg tror de viktigste grunnene til å skille mellom industri og hudholdning er:

- om det skal faktureres til en bedrift (org nr) eller person (personnr/adresse)

- kapasiteten på hovedsikringa

- cos fi (hvis aktuelt)

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket et par nett eiere nå (Agder Energi og Elvia) de har ulike priser dersom du er privatkunde, bedriftskunde (<100k kWh/år) og bedriftskunde (>100k kWh/år). Prisene er basert på effektledd (faktisk bruk, snitt høyeste 3 timer i mnd) for de to første kategoriene, mens siste kategor så er det høyeste time over et kalenderår som setter effektleddet.

Det skilles ikke på 3-fas eller sikringsstørrelse lengre - noen netteiere gjorde det før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...