Gå til innhold

Fikse Gardena-transformator til robotgressklipper


Anbefalte innlegg

Jeg tipper det finnes et kjempeenkelt svar på dette, men jeg tror likevel ikke jeg kommer videre på egen hånd.

Hunden min har hatt det litt gøy i hagen, og jeg fant ladeplassen til robotgressklipper (Gardena R40li) uten strøm og transformatoren i denne tilstanden, frakoblet fra kobling, transformator og skjøteledning (bilde 1).

«Dette så jo ikke så komplisert ut», tenkte jeg, og forsøkte å dytte de to kablene oppi de to ledige rommene igjen på alle mulige måter. Men Gardena-ladeplassen forble uten strøm da jeg koblet til.

Er det noe jeg overser her? Eller er det fare for at transformatoren kan ha streiket helt og må erstattes?

2022-08-27 20.14.16.jpg

2022-08-27 20.14.30.jpg

2022-08-27 20.14.23.jpg

2022-09-01 18.52.30.jpg

2022-09-01 18.52.26.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jochez skrev (1 time siden):

Ja, har prøvd begge kombinasjoner.

Hvis du har prøvd begge kombinasjoner så kan du ha gjort det feil første gangen slik at du enten har ødelagt den, eller evt. røket en sikring inne i den sorte kontakten. 
 

kabelen fra den sorte kontakten er også ganske tynn og skrøpelig. Sjekk om bikkja di har bitt den i stykker. Skal ikke mye til for å få en brudd i denne. 

Lenke til kommentar

Bruk et multimeter og sjekk om du har spenning til kontakten når du plugger den i veggen. Er det ikke spenning der (ca 28V) så er det trolig røket en sikring eller andre ting inne i denne boksen. 
 

det kan godt være at at denne kontakten er i orden og at det er ladeenheten som er røket hvis du har prøvd og koble den til med feil polaritet. Da er evt. sikringen eller noe annet røket inne i ladeenheten. Eller der du blugger denne kontakten inn. 
 

boksen er jo lett og åpne. Fire skruer. Se om du finner en sikring som er gått. Kjenner du en marakant brent lukt så har den nok tatt kvelden. Brent elektronikk lukter du lett. 
 

Den kan nok uansett fikses, men spørsmålet er om det er verdt det. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Ser den koster rundt 1000-lappen ny. 

Du kan evt. ta sjansen og sende den til meg. Det koster deg frakten tur/retur, men jeg skal ikke ha noe for jobben. Er det røket en komponent så får jeg ikke gjort noe, men er det bare en sikring, brudd på ledning etc, så skal jeg kunne fikse den. Samt kontakten.

Send meg info på PM hvis det er interrsant. 

PS! Jeg er ikke autorisert til å skru på slike, bare så det er sagt. Men problemet skyldes som oftest dårlig kontakt eller brudd på ledning etc. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdaterer tråden med å si at TS sender denne enheten til meg, så skal jeg se om jeg får liv i den. Eller om ikke annet finner feilen. Hvs det er gått en sikring feks. og denne sikringen består av en sær komponent, så har jeg jo ikke slikt liggende. 

Men da kan jeg evt. finne ut hvilken komponent det er og bestille fra Kina hvis ønskelig. Men må det påregnes minst 3 uker leveringstid før jeg har komponenten hos meg. 

 

holder tråden oppdatert :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jochez skrev (På 1.9.2022 den 19.34):

Jeg tipper det finnes et kjempeenkelt svar på dette, men jeg tror likevel ikke jeg kommer videre på egen hånd.

Hunden min har hatt det litt gøy i hagen, og jeg fant ladeplassen til robotgressklipper (Gardena R40li) uten strøm og transformatoren i denne tilstanden, frakoblet fra kobling, transformator og skjøteledning (bilde 1).

«Dette så jo ikke så komplisert ut», tenkte jeg, og forsøkte å dytte de to kablene oppi de to ledige rommene igjen på alle mulige måter. Men Gardena-ladeplassen forble uten strøm da jeg koblet til.

Er det noe jeg overser her? Eller er det fare for at transformatoren kan ha streiket helt og må erstattes?

2022-08-27 20.14.16.jpg

2022-08-27 20.14.30.jpg

2022-08-27 20.14.23.jpg

2022-09-01 18.52.30.jpg

2022-09-01 18.52.26.jpg

Mens jeg venter på enheten i posten så kan jeg jo kanskje benytte annledningen til å poste oppdateringer i denne tråden som har med emnet å gjøre. 

Har det seg slik at begge kontaktene (den fra transormator og den fra ladeboksen) har tre spor, men kun to av dem er i bruk?

Merk også at selv om jeg evt. skulle klare og reparere og eller få liv i transformatoradapteret med tanke på at jeg får 28V ut til kontakt samt klarer og trekke opp til maks 1.3A uten for mye spenningsfall, så sitter man igjen med to potensielle problem hvis ladeboksen ikke virker.

1. Det kan være en sikring internt i ladeboksen som er røket.
2. Det kan være brudd på ledningen til ladeboksen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Slike kontakter er ofte hyllevare og en bruker ikke alltid hele kontakten om det ikke trengs.

Ja, jeg har en drøss slike kontakter. Ok, men jeg kan jo uansett ikke bytte til 2-polet siden TS har en 3-polet i den andre enden. 

Uansett så trenger jeg å hvite hva som er pluss og minus på kontakten som TS har før jeg monterer ny kontakt. 

Lenke til kommentar

Hvis Du TS ikke lnsker noen videre utforsking av dette og er fornøyd med at laderen i seg selv fungerer som den skal, så kan vi jo stoppe her. 

Men hvis du vil jeg skal bytte ut den gamle kontakten med en ny som er helt lik og som passer med den du har, så kan jeg det. Jeg kan evt. også forlenge ledningen fra laderen hvis lnskelig, for denne var irriterende kort. 

Gi beskjed om hva du ønsker :) 

Å nei, jeg skal ikke ha noe som helst for jobben eller delene jeg bruker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...