Gå til innhold

Norge har allerede et stort forsprang i havvindutbygging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Tim Mathiesen said:

Skulle ønske de satt seg inn i hva vindkraft egentlig er for noe, fra fødsel til død for en vindturbin.  Der er listen lang over momenter som gjør vindkraft til miljøkriminalitet.

Hvorfor kommer ikke du med en kilde? Hvor finne vi en slik liste?

Endret av trikola
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tim Mathiesen skrev (1 time siden):

Vindkraft er miljøkriminalitet til vanns som til lands.

Skulle ønske de satt seg inn i hva vindkraft egentlig er for noe, fra fødsel til død for en vindturbin.  Der er listen lang over momenter som gjør vindkraft til miljøkriminalitet.

Alt har et alternativ. Vi kunne f.eks bare lagt oss i kista og gravlagt oss levende - problem løst eller noe sånt...

Så, hva mener du er et BEDRE alternativ for å skaffe samme energimengde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener Enova igjen bør øke tilskudd til solpaneler. Det vil på alle områder være en rask og effektiv måte å øke produksjonen. Hver eier av anlegget vil nyte godt av det uten å trenge å tenke på at overskuddet sendes ut av landet til utenlandske eiere. 

Og man trenger ikke å bygge ned naturen. 

Men det virker som lobbyen for vindkraft har for stor innflytelse. Vi får kostnadene og pengene går ut av landet. 

Endret av kafar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, kafar said:

Jeg mener Enova igjen bør øke tilskudd til solpaneler. Det vil på alle områder være en rask og effektiv måte å øke produksjonen. Hver eier av anlegget vil nyte godt av det uten å trenge å tenke på at overskuddet sendes ut av landet til utenlandske eiere. 

Og man trenger ikke å bygge ned naturen. 

Jepp. Kortreist kraft fra taket som ikke trenger å gå gjennom Nordpool og uten (ekstra) arealbehov.

Settes vel opp i løpet av uker i normale tider og forutsatt at ikke kommunale myndigheter ødelegger.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper jeg får oppleve den dagen en eller annen snubler over en utømmelig kilde energi som hverken tar areal eller forurenser...Hvorpå hvermansen får bruke ubegrenset kraft for en symbolsk sum.  Da skal jeg ha svømmebasseng i hagen med 32 graders vann året rundt.   Varmekabler fra postkassa til garagen.    Peise på med panelovner i alle rom så jeg kan gå lettkledt rundt i mitt elendig isolerte hus.   Selv når vinterstormene rister kåken.   Trenger ikke glava...  Naturlig ventilasjon blir in.    Skogene får være i fred for ingen trenger fyre i vedovn lenger.  Ikke engang for kos.   (De nostalgiske kan ha video av flammer på 65 tommern og knitring over høyttalerne nonstop ).  De som ikke finner behag i nærområdene og i sitt eget hode, kan med god samvittighet reise kloden rundt - igjen og igjen -  i svevefartøyer som ikke avgir så mye som en...fj....   Energi er gratis, så catering er det som drar mest kronasje...

Jau - det blir en bekymringsfri verden....  (Som om ikke menneskene konstruerer nye problem å kjekles om...)

Endret av CXSUB4BA
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
CXSUB4BA skrev (18 minutter siden):

Håper jeg får oppleve den dagen en eller annen snubler over en utømmelig kilde energi som hverken tar areal eller forurenser...Hvorpå hvermansen får bruke ubegrenset kraft for en symbolsk sum.  Da skal jeg ha svømmebasseng i hagen med 32 graders vann året rundt.   Varmekabler fra postkassa til garagen.    Peise på med panelovner i alle rom så jeg kan gå lettkledt rundt i mitt elendig isolerte hus.   Selv når vinterstormene rister kåken.   Trenger ikke glava...  Naturlig ventilasjon blir in.    Skogene får være i fred for ingen trenger fyre i vedovn lenger.  Ikke engang for kos.   (De nostalgiske kan ha video av flammer på 65 tommern og knitring over høyttalerne nonstop ).  De som ikke finner behag i nærområdene og i sitt eget hode, kan med god samvittighet reise kloden rundt - igjen og igjen -  i svevefartøyer som ikke avgir så mye som en...fj....   Energi er gratis, så catering er det som drar mest kronasje...

Jau - det blir en bekymringsfri verden....  (Som om ikke menneskene konstruerer nye problem å kjekles om...)

Å essensen i innlegget ditt var?

Mer vindkraft?

Lenke til kommentar
On 9/1/2022 at 7:58 AM, Hanhijnn said:

Det samme sa man om vannkraftutbyggingen når den ble bygd ut. Bare tenk på Alta-aksjonen o.s.v. Men i dag er det vel ingen som ikke mener at vannkraften er 100% verdt den utbyggingen. Vel, en og annen kverulant finnes vel enda.

Nå har norske energiaktører jobbet knallhardt for å få godkjent vannkraft som grønn investering i EU sin taksonomi etter at store deler av norske vannkraftverk holdt på å falle utenfor, så det er fortsatt mange som er uenige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...