Gå til innhold

Equinor og Wintershall Dea vil ha CO2-rørledning fra Tyskland til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Roger Dyrøy said:

Spennende, men hva vil det gjøre med råvareprisene? Og hva skal de med all denne CO2-en egentlig?

Er de egentlig bare galne globalister, med litt for god tilgang på våre penger? 

De skal tjene penger på å lagre CO2en fra andre land i deres oljefelt (Carbon Storage). 

Lenke til kommentar

"Kapasiteten på 20-40 millioner tonn CO2 i året tilsvarer om lag 20 prosent av alle industriutslipp i Tyskland per år. I 2021 var dette på 181 millioner tonn."

 

Så 80 % av CO2'en vil fremdeles gå "til værs".  Pr. år.    Ca 160 millioner tonn CO2.  Og dette er bare Tyskland.   Det høres ikke ut som det monner så mye.    De må øke diameteren på gassrøret noen hakk for å få unna 100 % av utslippene.  Vi må jo også ta med Europa (Og resten av verden...).  Og så må vi ikke glemme å hente ned igjen den CO2 som er sluppet ut i atmosfæren fra den industrielle revolusjon og fram til i dag... Hvor mange "tonn" CO2 snakker vi om da som skal deponeres/omformes.??

Hvis man teoretisk sett kunne splitte all denne "overskudds" CO2 i karbon og O2.   Hvor mye ville oksygenkonsentrasjonen øke i atmosfæren.   Og hvor stor haug med karbon ville vi fått?

 

Jeg greier ikke å se for meg hvor mye "1 tonn CO2" utgjør.   At Tyskland slipper ut 181 millioner tonn CO2 gir meg ingen bilder i hodet.      Er det mulig å visualisere 181 millioner tonn ren CO2, ved 1 atmosfæres trykk?  Kubikkmeter?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, CXSUB4BA said:

"Kapasiteten på 20-40 millioner tonn CO2 i året tilsvarer om lag 20 prosent av alle industriutslipp i Tyskland per år. I 2021 var dette på 181 millioner tonn."

 

Så 80 % av CO2'en vil fremdeles gå "til værs".  Pr. år.    Ca 160 millioner tonn CO2.  Og dette er bare Tyskland.   Det høres ikke ut som det monner så mye.    De må øke diameteren på gassrøret noen hakk for å få unna 100 % av utslippene.  Vi må jo også ta med Europa (Og resten av verden...).  Og så må vi ikke glemme å hente ned igjen den CO2 som er sluppet ut i atmosfæren fra den industrielle revolusjon og fram til i dag... Hvor mange "tonn" CO2 snakker vi om da som skal deponeres/omformes.??

Hvis man teoretisk sett kunne splitte all denne "overskudds" CO2 i karbon og O2.   Hvor mye ville oksygenkonsentrasjonen øke i atmosfæren.   Og hvor stor haug med karbon ville vi fått?

 

Jeg greier ikke å se for meg hvor mye "1 tonn CO2" utgjør.   At Tyskland slipper ut 181 millioner tonn CO2 gir meg ingen bilder i hodet.      Er det mulig å visualisere 181 millioner tonn ren CO2, ved 1 atmosfæres trykk?  Kubikkmeter?

 

 

 

1 liter luft er omtrent 1 gram. Co2 har nærmt nok samme egenvekt som luft til at vi kan ta det regnestykket. 

1 kg med luft er da 1x1x1 meter 

Så 1 tonn med luft blir 10x10x10meter, eller en eller annen variant av det. Millioner av tonn blir vanskelig å vri hodet rundt. Atmosfæren inneholder ca 3000 millarder tonn. Millioner av tonn høres mye ut, men det i denne sammenhengen lite. 

Så ja, man snakker her om ett relativt stort prosjekt for å ta unna noen prosent av CO2 fra ett land. Som jeg sier om og om igjen - CO2 lagring kan aldri monne til noe globalt klimaregnskap, men det er svært god business. Og det er jo den beste måten å være grønn på: Bygge mer. Tjene mer.  

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...