Gå til innhold

Ny CPU faller ikke på plass i socket


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte forleden ny pc i deler, deriblant en AMD Ryzen 5 5600X CPU. 
Denne faller ikke på plass i socket på hovedkortet og det ser ut til at to pins er noe bøyd. 
CPU er håndtert med ytterste forsiktighet selvfølgelig og ble tatt ut av esken for 15 min siden, så er helt sikker på at det ikke er jeg som har gjort noe galt 🙂 

Har noen vært borti dette før? 
Kan noen bekrefte at de to pinsa er nok til at den ikke passer? Eller kan det være noe galt med socket?


C78922EE-9827-4097-A1B3-3663C3BE2751.thumb.jpeg.8230beaca0a8a706c2e0784345622cd9.jpeg

02F5C1A5-55A4-4AE9-A525-8B8AF2381B45_1_201_a.thumb.jpeg.15bddce7c98b20db1a64ca2b03b75908.jpeg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nwader skrev (17 minutter siden):

Det der ser ut som en qc feil fra amd, send bilde til butikken for å få den erstattet. 

Gjorde det. Fikk svar nå der de vil ha meg til å bøye ut pinsa selv.

Sitat kundeservice: «Vanskelig å si hva som har skjedd her, disse prosessorene blir testet hos fabrikk og lages med Laser.

Mener det er latterlig å foreslå, i alle fall uten å gi meg alternativ om bytte. 

Lenke til kommentar

Har vippa nokre sånne tilbake for mange år sidan og dei sto nesten 45 grader i vinkel.

Eg veit ikkje korleis hola ser ut i sokkelen, om dei har litt større hol øvst for å rettleie pinnane inn, men det kan vere nok til at dei ikkje treff.

Nokre små dytt i riktig retning vil i alle fall får pinnane rett. Det skal meir til for å bryte dei, gjerne fleire rundar fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Boltzmann skrev (29 minutter siden):

Gjorde det. Fikk svar nå der de vil ha meg til å bøye ut pinsa selv.

Sitat kundeservice: «Vanskelig å si hva som har skjedd her, disse prosessorene blir testet hos fabrikk og lages med Laser.

Mener det er latterlig å foreslå, i alle fall uten å gi meg alternativ om bytte. 

Jeg har bøyd tilbake pins langt verre enn det der, men før du gjør noe bør du spørre butikken hva de gjør om pinsa knekker..?
Hørtes ut som tenåringene på komplett 😂

Lenke til kommentar

Krev ny. Du får det ikke bra nok ved å bøye manuelt. Typisk med slikt er at jo mer du bøyer desto verre blir det.. Det finnes verktøy som går utenpå pinnen og retter den opp, det har ikke du. Saken med slike pinner er at det funker dårlig å legge press fra ett punkt. Man må ha et verktøy som går utenpå hele pinnen og legger jevnt press langs hele pinnens overflate slik at ujevnheten forsvinner. Hvis du bøyer pinnen med en gjenstand vil du få ytterligere utjevnheter. Kuker du nok kan du få dårlig kontakt og varmgang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Boltzmann skrev (38 minutter siden):

Gjorde det. Fikk svar nå der de vil ha meg til å bøye ut pinsa selv.

Sitat kundeservice: «Vanskelig å si hva som har skjedd her, disse prosessorene blir testet hos fabrikk og lages med Laser.

Mener det er latterlig å foreslå, i alle fall uten å gi meg alternativ om bytte. 

Da har du fått velsignelse av de til å teste det uten å styre med retur. Om det allikevel skulle gå til helvette så krever du en erstatter. 

Lenke til kommentar
wangi skrev (8 minutter siden):

Jeg har bøyd tilbake pins langt verre enn det der, men før du gjør noe bør du spørre butikken hva de gjør om pinsa knekker..?
Hørtes ut som tenåringene på komplett 😂

10p 😅

BadCat skrev (7 minutter siden):

Krev ny. Du får det ikke bra nok ved å bøye manuelt. Typisk med slikt er at jo mer du bøyer desto verre blir det.. Det finnes verktøy som går utenpå pinnen og retter den opp, det har ikke du. Saken med slike pinner er at det funker dårlig å legge press pra ett punkt. Man må ha et verktøy som går utenpå hele pinnen og legger jevnt press langs hele pinnens overflate slik at ujevnheten forsvinner.

Helt enig.
 

Var forøvrig klar over at jeg kan bøye de selv før jeg tok kontakt med kundeservice, men med en gang jeg gjør det er det mitt ansvar. 

Lenke til kommentar

Update:
Tenkte å la være å nevne hvor jeg har handlet, men med denne kundeservicen blir det nevnt.

Ringte komplett for å se om ny kundebehandler var enig med det svaret jeg fikk på e-post.
Ny kundebehandler var helt enig med han i e-posten. Siden prosessorene blir laget med laser og testet før de går ut fra fabrikken, hadde de ingen garanti for at dette ikke var en ytre påkjenning fra meg. Det var litt slik med AMD prosessorer med pinner sa han, det var ikke noe garantisak for dem med bøyde pinner. Spurte derfor om det derfor er kjøpers risiko å handle AMD prosessorer fra komplett, og det var det ja mente han. 

 

Lenke til kommentar

Hvis du ser på det bildet ser du at det er ikke hele pinnene som er bøyd, det er til et visst punkt hvor man får en slags vinkel. Hvis man begynner å bøye tilbake får man en til bøy og en til bøy til det ser ut som et trekkspill. Joda, det er sikkert mulig å få rettet det ut hvis det er en veldig liten bøy. Det er uanset tikke noe man begynner med på en vare som er ny ut av boksen.
image.png.69697c0ff17e4e33a5093068c4b0a92e.png
 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Er det for seint å bruke angreretten og kjøpe ny CPU?

Ble kjøpt 15. august, levert 19. august. Så skal ikke være for seint det nei. 

BadCat skrev (3 minutter siden):

Var prosessoren forseglet? For alt du vet har prosessoren vært installert før.

Forseglet eske ja, CPU var i plast. Så alt så veldig legit ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...