Gå til innhold

ThinkPad T480s - ekstra SSD


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å sette inn en ekstra SSD i min ThinkPad T480s og kjøre Linux fra denne. Fant en guide på nett, men jeg kan ingenting om dette.

Kan noen hjelpe meg å finne en passende SSD? 256 GB er mer enn nok. Fra guiden: "First, you need to ensure you get an NVMe drive in the M.2 2242 form factor. I chose a WD SN520 256GB. SATA drives will not work."

Er det virkelig så enkelt som det ser ut til? For det er vel ikke "meningen" å gjøre det slik?

 

 

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
linux-fan skrev (12 minutter siden):

Hva har du på den eksisterende SSD'n?

Skal du ha dual boot med win?

Noen Thinkpads har ekstra batteri der man kan ha CD/DVD/ekstra harddisk.

Windows 11 på den eksisterende SSD'en. Planen var dual boot med Windows og Linux, ja.

 

tingo skrev (30 minutter siden):

Jo, det er meningen å gjøre det slik.  Se Wikipedia siden om M.2. Det vanskeligste er ofte og finne skrue (M2.5) som passer, dersom skruen ikke sitter i skruefestet på hovedkortet.

Takk.

Noen tips til SSD som vil passe? Jeg har enten misforstått noe, eller så er det ikke bare bare å finne noe som passer...

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (55 minutter siden):

Noen tips til SSD som vil passe

Et filtrert søk på Prisjakt.no gir kun ett alternativ; WD SN530 NVMe SSD M.2 2242 512GB. Antar det er så lite utvalg fordi det er et ‘ukurant’ format for NVMe. Relativt dyr disk.

Tror nesten jeg ville ha vurdert virtualisering, og kjørt Linux i en virtuell maskin (VM), med Microsofts innebygde Hyper-V (hvis du har PRO-utgaven av Windows) eller eks. Virtualbox — forutsatt at du har nok lagringsplass på maskinen. Eventuelt bytte ut dagens SSD med en større og kjøre dualboot eller som nevnt over, visualisering.

Hvor mye minne (RAM) har du i maskinen?

Endret av NoBo
Spesifisert VM
Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 minutter siden):

Et filtrert søk på Prisjakt.no gir kun ett alternativ; WD SN530 NVMe SSD M.2 2242 512GB. Antar det er så lite utvalg fordi det er et ‘ukurant’ format for NVMe. Relativt dyr disk.

Tror nesten jeg ville ha vurdert virtualisering med Microsofts innebygde Hyper-V (hvis du har PRO-utgaven av Windows) eller eks. Virtualbox — forutsatt at du har nok lagringsplass på maskinen. Eventuelt bytte ut dagens SSD med en større og kjøre dualboot/visualisering.

Hvor mye minne (RAM) har du i maskinen?

Takk for svar.

Jeg har Windows 11 Pro, men skjønte lite av resten. Muligens ikke for meg....

Jeg har 256 GB SSD og 16 GB RAM.

Kanskje like greit å kjøpe en større SSD og dele den opp.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (5 minutter siden):

Takk for svar.

Jeg har Windows 11 Pro, men skjønte lite av resten. Muligens ikke for meg....

Jeg har 256 GB SSD og 16 GB RAM.

Kanskje like greit å kjøpe en større SSD og dele den opp.

Litt lite plass til ekstra ting&tang men greit med RAM så å bytte ut eksisterende NVMe-SSD med en ny på eks. 1TB  til rundt en tusenlapp bør være en grei investering.

Virtualisering er egentlig ikke så mystisk, det handler i bunn og grunn om å kjøre et eller flere andre OS som en applikasjon (som MS Word for å forenkle) i/på PC-ens vanlige Windows. Blant fordelene er at man slipper å ‘tukle’ med PC-ens disk (partisjonering, boot loader etc.) ved installasjon og tilbakestilling samt at det er mye enklere å teste ulike versjoner av OS (Linux, Windows, Android, Chrome etc.) enn om man skal gjøre det direkte på PC-en. Virtualbox og lignende støtter det meste av OS så man slipper å tenke på drivere etc. for å få OS-et til å fungere.


Man kan ta et øyeblikksbilde (snapshot) før man tester noe og er man ikke fornøyd, kan man tilbakestille til før man testet. Snapshot og tilbakestilling er gjort på sekunder. Når man er ferdig med å teste, kan man slette (VM-en) og prøve eks. et annet OS. Man får også brukt PC-ens vanlige Windows som før — samtidig (forutsatt nok ledig RAM).

Se eks. Digi sin artikkel GUIDE: Slik prøver du nye OS-er med Virtualbox.

Siden du har Windows 11 Pro har du også mulighet til å bruke WSL - Windows Subsystem for Linux hvis du primært er ute etter å lære deg Linux kommandolinjeverktøy/scripting. 

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg heller valgt å enten dualboote på en større NVMe disk med både Windoze og Linux, men du har ikke nenvt noe om hva du skal bruke verken Windows eller Linux til, så det kommer ann på bruken, men både WSL og VMware Workstation kunne vært alternativer (og du kunne valgt selv om Linux skal være host for VMware Workstation eller om Windoze skal være host).

Lenke til kommentar

Kjøpte maskinen brukt for en billig penge. Planen var å bruke den på farten og på hytten. Tidligere har jeg brukt en eldgammel MacBook Air og en Lenovo Y700 til dette, begge med Pop!_OS. Har ikke tenk så nøye over dette, men kom frem til at T480s med i7 og 16GB RAM ville være en fin oppgradering og det er en trygghet i å velge en maskin mange andre kjører Linux på.

Nå viste det seg at maskinen jeg kjøpte uten OS allikevel kom med Windows 11 Pro. Jeg har ikke brukt Windows på lenge, og tenkte at jeg like greit kan beholde det. I tillegg vil det være fint å kunne bruke Lightroom (og Photoshop og Resolve) på hytten.

Derfor tenkte jeg dual boot med Windows og Linux, og tenkte at jeg kjører Linux på en separat disk for å få mer plass og holde alt adskilt i tilfellet jeg gjør noe dumt.

Mulig jeg dropper hele tanken, og fortsetter med Windows. Foreløpig er det litt uvant for en macOS-fyr med litt Linux-erfaring å bruke Windows.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Kom over noe helt annet angående SSD'en på maskinen.

Det sto 512 GB i annonsen da jeg kjøpte maskinen. Windows sier den er på 237 GB og at jeg har brukt 69,6 GB. Jeg godtok dette, da jeg uansett ikke betalte mye, og maskinen var prikkfri ellers.

I Lenovo Vantage står det at den er på 476,94 GB, og at jeg har brukt 309,33 GB.

SSD'en heter Samsung PM951 NVMe MZVLV512, så jeg går ut i fra den er 512 GB..?

Noen tips? 

Edit: Fant ut av det. Fant i hvert fall ut av noe. Jeg har en 512 GB SSD, men omtrent halve var "ikke tildelt". Mulig jeg kjører Linux på den delen. Har også en SSD på vei fra Hong Kong som jeg håper vil passe, men det tar vel en halv evighet før den er her.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...