Gå til innhold

Trukket Feriepepenger


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en student som har hatt en fast deltidsjobb tilsvarende 24 % ( én arbeidshelg i måned) de siste 3 årene. Hvert år har vi fått en mail om ferie og frister for uttak av ferie. Da jeg startet å jobbe i 2020 var jeg fersk i arbeidslivet, og forstod veldig lite når det kom til ferier. Jeg viste ikke at helgevikarer også hadde rett på ferie.

I år når jeg mottok feriepenger i juni, oppdaget jeg at jeg har blitt trukket et betydelig beløp. Dette beløpet skulle jeg få utbetalt i de 4 ukene jeg skulle hatt ferie. I og med at jeg aldri har hatt ferie, så fikk jeg heller aldri disse pengene utbetalt. Feriedagene ble heller aldri overført til året etter, fordi ifølge sjefen så søkte jeg aldri om å overføre dagene. Jeg fikk heller aldri en påminnelse av sjefen om at jeg måtte bruke opp ferien min ellers ville jeg miste den. 

Etter samtale med sjefen, får jeg ferie denne høst og skal få utbetalt det beløpet jeg ble trukket for i juni 2022. For 2020 og 2021 ble jeg trukket tilsammen ca. 40 000 kr som jeg ifølge sjefen ikke får tilbake fordi jeg aldri søkte om ferie. Er ikke dette penger jeg har rett på? De kan ikke bare ta pengene mine som jeg har opparbeidet bare fordi jeg aldri tok ut ferie. Jeg sitter bom fast og vet ikke hva jeg skal gjøre. Setter pris på alt hjelp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver er ansvarlig for å påse at du tar ferie og kan være erstatningspliktig om de ikke følger det opp.

Videre så skal ubenyttet ferie automatisk overføres. Du kan dog ikke få penger som erstatning for ikke benyttet ferie.


Se her for mer informasjon:

 

https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/ferie/ferietid-og-ferieavvikling/#rest

Endret av Leatherass
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Nå ble jeg virkelig lettet av å lese svarene deres. 

Jeg har nå snakket med flere av mine kolleger som også er helgevikarer, og det viser seg at de heller aldri har fått verken ferie eller utbetaling. 

Virker nesten som at ledelsen prøver å stoppe oss ved å si at vi aldri søkte om ferie eller overføring av feriedager innen fristen. Det kan fort bli dyrt for arbeidsgiveren når det er snakk om mange helgeansatte som har jobbet i flere år uten å ha fått ferien sin. 

Lenke til kommentar
Jibe00 skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar! Nå ble jeg virkelig lettet av å lese svarene deres. 

Jeg har nå snakket med flere av mine kolleger som også er helgevikarer, og det viser seg at de heller aldri har fått verken ferie eller utbetaling. 

Virker nesten som at ledelsen prøver å stoppe oss ved å si at vi aldri søkte om ferie eller overføring av feriedager innen fristen. Det kan fort bli dyrt for arbeidsgiveren når det er snakk om mange helgeansatte som har jobbet i flere år uten å ha fått ferien sin. 

Mulig de prøver på det, men de brenner bare seg selv for de er ansvarlig for at dere tar ferie.

Personlig hadde jeg krevd oppreisning for manglende ferie + renter osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jibe00 skrev (15 minutter siden):

Har fått svar fra sjefen med bekreftelse på at jeg har mistet ferien min for to år. Dette er en jobb i kommune, og da lurer jeg på om det kan være andre regler som overstyrer krav om overføring av ferie til neste år? 

SmartSelect_20220818-123047_Outlook.jpg

Referer til AML 14 til di  sjef:

 

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv

Lenke til kommentar

På lønnslippen så skal det stå "opptjente feriepenger" og "feriepenger tilgode". Ordlyden kan være litt annerledes.

Du bør lese arbeidskontrakten din. Se hva det står der om ferie.

Hva er disse tallene på i siste lønnslipp 2021, og siste lønnslipp hittil i år?

Det står også noe her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/#Hvahvisduikketarferie?

Quote

 

Hva hvis du ikke tar ferie?
Ferie som ikke avvikles, overføres til neste år
Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferien blir avviklet, og arbeidstaker har plikt til å ta ferie. 

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret, skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også hvis arbeidstaker for eksempel har vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferie må tas ut i feriedager, ikke penger
Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført, til neste ferieår.
Dette gjelder også dersom dagene er overført på grunn av arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Eneste mulighet å få utbetalt feriepengene for ferie som ikke er avviklet, er hvis arbeidsforholdet opphører ifølge ferieloven § 11 tredje ledd.

 

Så i korte trekk (hvis jeg skjønner det over riktig):
Du får ikke betalt for feriedager du ikke har benyttet deg av. Men arbeidsgiver SKAL sørge for at du tar ut ferie. Du har rett på muligheten til å ta ut 3 sammenhengende uker med feriefri, men 4 uker totalt. De feriedagene du ikke har brukt når året er over, SKAL overføres til neste år (normal praksis er at arbeidstaker (du) søker om dette før året er over) men en ansvarlig arbeidsgiver sier ifra i god tid om dette.

I verste fall så "stjeler" arbeidsgiver 10,2-12% av lønnen per år avhengig av om du dekkes av tariff. Du har krav på MINIMUM feriefri med feriepenger for i år og i fjord.

 

Edit: Legger ved jobbhåndboka som LO har laget i 2020. Det finnes ikke nyere på grunn av Covid, da LO bruker denne brosjyren når de drar rundt som sommerpatruljen og hilser på unge arbeidere for å sjekke at de har det bra på jobben og ikke blir utnyttet.
https://www.lo.no/hva-vi-mener/jobbhandboka/nyheter-jobbhandboka/jobbhandboka-som-brosjyre/

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 45601...a33
Jibe00 skrev (7 timer siden):

Hei

Jeg er en student som har hatt en fast deltidsjobb tilsvarende 24 % ( én arbeidshelg i måned) de siste 3 årene. Hvert år har vi fått en mail om ferie og frister for uttak av ferie. Da jeg startet å jobbe i 2020 var jeg fersk i arbeidslivet, og forstod veldig lite når det kom til ferier. Jeg viste ikke at helgevikarer også hadde rett på ferie.

I år når jeg mottok feriepenger i juni, oppdaget jeg at jeg har blitt trukket et betydelig beløp. Dette beløpet skulle jeg få utbetalt i de 4 ukene jeg skulle hatt ferie. I og med at jeg aldri har hatt ferie, så fikk jeg heller aldri disse pengene utbetalt. Feriedagene ble heller aldri overført til året etter, fordi ifølge sjefen så søkte jeg aldri om å overføre dagene. Jeg fikk heller aldri en påminnelse av sjefen om at jeg måtte bruke opp ferien min ellers ville jeg miste den. 

Etter samtale med sjefen, får jeg ferie denne høst og skal få utbetalt det beløpet jeg ble trukket for i juni 2022. For 2020 og 2021 ble jeg trukket tilsammen ca. 40 000 kr som jeg ifølge sjefen ikke får tilbake fordi jeg aldri søkte om ferie. Er ikke dette penger jeg har rett på? De kan ikke bare ta pengene mine som jeg har opparbeidet bare fordi jeg aldri tok ut ferie. Jeg sitter bom fast og vet ikke hva jeg skal gjøre. Setter pris på alt hjelp. 

Er du helt sikker på at du ikke har fått feriepengene utbetalt i juni? Det er helt vanlig praksis når man har fast jobb med årslønn som blir betalt en gang i måneden at man trekker lønn for ferie i en måned og samtidig får utbetalt feriepenger da. Dette burde gå automatisk uavhengig av hvor mye ferie du har eller ikke har tatt ut. 

Anonymous poster hash: 45601...a33

Lenke til kommentar
Gjest 45601...a33 skrev (16 timer siden):

Er du helt sikker på at du ikke har fått feriepengene utbetalt i juni? Det er helt vanlig praksis når man har fast jobb med årslønn som blir betalt en gang i måneden at man trekker lønn for ferie i en måned og samtidig får utbetalt feriepenger da. Dette burde gå automatisk uavhengig av hvor mye ferie du har eller ikke har tatt ut. 

Anonymous poster hash: 45601...a33

Kanskje litt misvisende / dårlig forklaring fra min side. Jeg mottar feriepenger I juni, men på lønnslippen blir jeg trukket en betydelig sum som heter "Ferietrekk totalt for 25 dager - fastlønn juni" slik jeg har forstått det da, så skal jeg få utbetalt dette den måneden jeg tar ut ferie. I og med at jeg aldri fikk tatt noe ferie, så ble jeg heller aldri betalt disse. 

Feks.  

Feriepenger opptjent i fjor (fast) : 30 000 kr 

Ferietrekk totalt for 25 dager - fastlønn juni : - 16 000 kr 

 

Lenke til kommentar
Gjest 45601...a33
Jibe00 skrev (På 19.8.2022 den 7.38):

Kanskje litt misvisende / dårlig forklaring fra min side. Jeg mottar feriepenger I juni, men på lønnslippen blir jeg trukket en betydelig sum som heter "Ferietrekk totalt for 25 dager - fastlønn juni" slik jeg har forstått det da, så skal jeg få utbetalt dette den måneden jeg tar ut ferie. I og med at jeg aldri fikk tatt noe ferie, så ble jeg heller aldri betalt disse. 

Feks.  

Feriepenger opptjent i fjor (fast) : 30 000 kr 

Ferietrekk totalt for 25 dager - fastlønn juni : - 16 000 kr 

 

Nei. Du får ikke lønn når du har ferie i Norge. De fleste arbeidsgivere med fast månedslønn/faste timer vil derfor "trekke deg" for et beløp tilsvarende ferie du har rett til. Som oftest 5 uker, altså litt over en månedslønn. Samtidig utbetaler de feriepenger som vil være høyere enn det de har trukket for ferien din. 

Å la være å jobbe i ferien din er ikke lov. Om du utsetter den fører det bare til at du neste år kan/skal ta ut 5 uker + det du har overført uten at de trekker deg for mer enn 5 uker det året også. 

Det finnes unntak, selvfølgelig:

I det første året du jobber et sted har du ikke hatt anledning til å bygge opp feriepenger og skal derfor kun trekkes lønn om du ikke jobber. 

Om du må jobbe overtid i ferien pga uforutsette utgifter skal du ha betalt for evt merarbeid og erstatning for økonomiske tap, ikke tilbakebetalt lønn. Ferien skal tas senere. 

Er du forresten sikker på at turnusen din ikke har medregnet ferie i stillingsprosenten din? Det er jo nok avstand mellom dine skift til at du kan avvikle den lovpålagte 3-ukeren mellom hvilken som helst av arbeidshelgene dine. Kan det hende du får betalt for litt flere timer enn du faktisk jobber, om du skjønner, som så blir trukket fra i juni? Om dette er lov/vanlig bør du sjekke i tariffavtalen din. 

Anonymous poster hash: 45601...a33

Lenke til kommentar
Gjest 45601...a33
Gjest 45601...a33 skrev (5 minutter siden):

Å la være å jobbe i ferien din er ikke lov. 

Her skulle det selvsagt stå "å la være å ta ut ferie". 

Anonymous poster hash: 45601...a33

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...