Simen1 Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden fredrik2 skrev (11 minutter siden): Ändrar ikke på noe alls. Så hver gang jeg snakker om energieffektivisering så vil du fortsette å lese det som ekstreme ultimatum a la "så du vil at folk skal slutte å bruke strøm så all strømmen kan eksporteres"
fredrik2 Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden 3 minutes ago, Simen1 said: Så hver gang jeg snakker om energieffektivisering så vil du fortsette å lese det som ekstreme ultimatum a la "så du vil at folk skal slutte å bruke strøm så all strømmen kan eksporteres" Jag tänker ikke på alla gångerna du snakker om energi effektivisering. Jag tänker på alla gångerna du snakker om att planera in tiden för att köra en vask för att minska kostnaden med 30 öre, sätta upp temperaturen på natten och inte på dagen, etc, etc och alla gånger du påpekar hur dåligt Norges pris er för förbruket och reguleringen etc. Är så uppenbart att du tänker at eksporten er viktigare än folks strömförbruk og at de borde göra en hel del för att minska förbruket. 1
Simen1 Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Kalle Klo skrev (13 minutter siden): Nå satte jeg ting på spissen, ja, men det er fordi du ikke virker å verdsette privatforbruk i det hele tatt. Sannheten er vel et sted i mellom. Nå pratet jeg om energieffektivisering generelt og brukte et eksempel om 1 TWh/år spart, som så kan eksporteres. Du har rett i at jeg ikke verdsetter privatforbruk. Privat forbruk inngår bare i en kort økonomisk loop: strøm=skatt til det offentlige = bedre tjenester eller reduksjon av andre skatter til oss. Dette er en ganske enkel og kort loop, sammenlignet med eksport, der eksporten løfter norges valuta og dermed kjøpekraft, som kommer oss til gode på en større måte enn den korte loopen. Kalle Klo skrev (18 minutter siden): Men det er jo et interessant dilemma at mye kraftkrevende industri (smelteverk, datasentre) ikke skaper særlig mange eller spesielt attraktive arbeidsplasser. Da er verdien egentlig mest i skatteinntekter, hadde vi hatt tallene kunne vi regnet på om det var mer lønnsomt å eksportere strømmen eller varen/tjenesten. Folk har hengt seg opp i sysselsetting/arbeidsplasser bare for sysselsettingens del. På samme måte som hvis hele landet hadde sittet og strikket selbuvotter til hverandre eller klippet hverandres hår. Problemet med dette synet er at sysselsetting ikke nødvendigvis er særlig samfunnsøkonomisk lønnsomt. Verdiskapning er et mål på hvor mye verdier vi skaper og det er et mye bedre mål på den kjøpekraften vi får i retur når disse verdiene eksporteres. Poenget mitt er at Norge bør optimere for maks kjøpekraft, ikke for å sysselsette maksimalt antall mennesker. Datasentre og smelteverk må altså vurderes ut fra verdiskapning* og ikke antall sysselsatte. * Med verdiskapning mener jeg verdiskapning for Norge. Hva som havner i Cayman Islands er irrelevant for oss nordmenn.
Simen1 Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden fredrik2 skrev (6 minutter siden): Jag tänker ikke på alla gångerna du snakker om energi effektivisering. Jag tänker på alla gångerna du snakker om att planera in tiden för att köra en vask för att minska kostnaden med 30 öre, sätta upp temperaturen på natten och inte på dagen, etc, etc och alla gånger du påpekar hur dåligt Norges pris er för förbruket och reguleringen etc. Är så uppenbart att du tänker at eksporten er viktigare än folks strömförbruk og at de borde göra en hel del för att minska förbruket. Så du kommer til å fortsette å konstruere ekstreme ultimatum som "da kan alle slutte å bruke strøm og heller eksportere alt sammen", ikke bare når jeg snakker om energieffektivisering, men også alle gangene jeg prater om tiden man bruker på å planlegge kjøring av vask osv? Hvorfor endrer du ikke på noen ting alls om dine ekstreme ultimatum? Synes du ikke selv at du er litt vell trollete når du sier du bare skal fortsette å stille ekstreme ultimatum, samme hva jeg sier?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå